قابلیتهای جدید پخش زنده یوتیوب شامل استریم عمودی و افقی و واکنش زنده و ابزارهای هوش مصنوعی است که تعامل و رشد کانالها را سادهتر میکند.
به گزارش تکناک، یوتیوب در رویداد Made on YouTube مجموعهای قابلیتهای جدیدی برای بخش پخش زنده رونمایی کرد که هدف آنها جذب بیشتر مخاطبان و افزایش تعامل و کمک به درآمدزایی سازندگان محتواست. به گفته این شرکت، این قابلیتها «بزرگترین ارتقا در بخش زنده تا امروز» محسوب میشوند. براساس آمار رسمی یوتیوب، بیش از ۳۰ درصد از کاربران واردشده روزانه در سهماهه دوم سال جاری، محتوای زنده این پلتفرم را تماشا کردهاند.
ازجمله قابلیتهای تازه، امکان پخش همزمان افقی و عمودی است که تجربهای بهینه برای کاربران موبایل و دسکتاپ ایجاد میکند. این ویژگی با اتاق گفتوگوی یکپارچه همراه است که به بینندگان اجازه میدهد تا فارغ از نوع نمایشگر، با یکدیگر تعامل برقرار کنند. این قابلیت اکنون در مرحله آزمایشی قرار دارد و در ماههای آینده برای تعداد بیشتری از سازندگان فعال خواهد شد.
ورج مینویسد که یوتیوب قابلیت واکنش زنده به پخشهای زنده واجدشرایط را نیز معرفی کرده است. این امکان به سازندگان اجازه میدهد تا در موبایل بهصورت همزمان با رویدادهای زنده یا کنفرانسهای خبری استریم کنند؛ قابلیتی که برپایه محبوبیت استریمهای واکنشی در یوتیوب و توییچ توسعه یافته است و نگرانیهای کمتری درزمینه مجوز و کپیرایت دارد. آزمایش این ویژگی از اوایل سال آینده آغاز خواهد شد.

یوتیوب در هفتههای آینده ابزار جدیدی مبتنیبر هوش مصنوعی ارائه میدهد که کلیپهای پخش زنده را بهصورت خودکار به شورتز تبدیل میکند. افزونبر این، سازندگان میتوانند در اپلیکیشن موبایل پیشاز آغاز پخش واقعی، استریم آزمایشی انجام دهند. قابلیت Playables نیز که سال گذشته معرفی شد، بهزودی به استریمرها امکان میدهد تا هنگام تعامل با بینندگان در پخش عمودی بازی کنند. این ویژگی از ماه آینده برای برخی سازندگان فعال میشود.
تمرکز یوتیوب فقط بر بهبود تجربه کاربری نیست و بخش مهمی از این تغییرات به درآمدزایی مربوط میشود. برای نمونه، سازندگان دارای عضویت کانال میتوانند میان پخش عمومی و ویژه اعضا جابهجا شوند تا مخاطبان را به عضویت در کانال ترغیب کنند. همچنین، تبلیغات کناری که پیشتر در نسخه دسکتاپ و تلویزیون نمایش داده میشد، تا پایان سال به نسخه موبایل نیز اضافه خواهد شد.
با توجه به تمرکز پیشین یوتیوب بر شورتز، معرفی این قابلیتها نشان میدهد که این شرکت قصد دارد توجه بیشتری به جامعه استریمرها نشان دهد. بااینحال، باید دید که این بهروزرسانیها میتوانند یوتیوب را در رقابت با سرویسهای پخش زندهمحور مانند توییچ موفقتر کنند یا خیر.