شرکت متا روز چهارشنبه از نسل جدید عینکهای هوشمند برند Ray-Ban با نمایشگری در لنز راست برای نمایش اپلیکیشنها، اعلانها و مسیرها رونمایی کرد.
به گزارش تکناک، کنترل این عینکها از طریق دستبندی انجام میشود که حرکات ظریف دست را شناسایی میکند. این دستبند که Meta Neural Band نام دارد، همان محصولی است که سال گذشته در قالب دموی Orion معرفی شده بود.
مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا، این محصول را با نام Meta Ray-Ban Display در کنفرانس سالانه Meta Connect توسعهدهندگان شرکت معرفی کرد. او بیان کرد که برخلاف پروژه Orion، این محصول واقعی است و کاربران میتوانند از ۳۰ سپتامبر با قیمت ۷۹۹ دلار آن را خریداری کنند.
این تازهترین تلاش متا برای عرضه عینکهای هوشمند مصرفی است، که بتوانند بسیاری از کارهایی را که تاکنون روی گوشیهای هوشمند انجام میشد، به طور مستقل ارائه دهند. شرکت متا طی سالهای گذشته ناچار بود که از طریق دستگاههای رقبای اصلی خود یعنی گوگل و اپل به کاربران دسترسی پیدا کند. در حالی که این شرکت، میلیاردها دلار در هدستهای واقعیت مجازی سرمایهگذاری کرده است، اکنون عینکهای هوشمند مجهز به هوش مصنوعی، امیدبخشترین مسیر متا برای ارتباط مستقیم با کاربران روی سختافزار اختصاصی آن بهنظر میرسند.
عینک Meta Ray-Ban Display ادامهای بر موفقیت عینکهای قبلی Ray-Ban Meta است، که تاکنون میلیونها دستگاه از آنها با همکاری EssilorLuxottica به فروش رفته است. این عینک جدید نیز همانند نسل قبل به دستیار هوش مصنوعی داخلی، دوربین، اسپیکر و میکروفون مجهز است و امکان اتصال به فضای ابری برای دسترسی به اینترنت و اپلیکیشنهای اجتماعی را فراهم میکند.

نمایشگر داخلی این عینکهای هوشمند قابلیتهای گستردهتری به کاربر میدهد، که از جمله آنها میتوان به نمایش اپلیکیشنهای متا مانند: Instagram، WhatsApp و Facebook، مسیریابی و حتی ترجمه زنده متون روی نمایشگر عینک اشاره کرد.
دستبند Neural Band که همراه دستگاه عرضه میشود، ظاهری مشابه Fitbit دارد اما فاقد نمایشگر است و امکان کنترل اپلیکیشنها با حرکات کوچک دست را فراهم میکند. زاکربرگ اعلام کرد که Meta Neural Band دارای عمر باتری ۱۸ ساعته است و در برابر آب مقاومت دارد. این دستگاه از فناوری الکترومایوگرافی (EMG) برای شناسایی سیگنالهای عصبی میان مغز و دست در هنگام اجرای حرکات استفاده میکند.
هرچند، هفته گذشته ویدیویی از این عینکهای هوشمند لو رفته بود، اما گزارشهای قبلی CNBC و Bloomberg نیز تأیید کرده بودند که این محصول با نام رمز داخلی Hypernova در رویداد امسال معرفی خواهد شد.

البته باید توجه داشت که Meta Ray-Ban Display بهمراتب سادهتر از عینک هوشمند Orion است، که سال گذشته در Connect 2024 به نمایش گذاشته شد. آن دستگاه از لنزهای واقعیت افزوده و رهگیری حرکات چشم بهره میبرد، اما نسخه جدید صرفاً یک نمایشگر ساده دارد. بهنظر میرسد تا عرضه عمومی Orion چندین سال فاصله باقی مانده باشد.
با وجود این، متا امیدوار است که با عرضه سریع یک محصول واقعی، در رقابت عینکهای هوشمند پیشتاز شود. هرچند، احتمال میرود که گوگل و اپل نیز طی سالهای آینده عینکهای هوشمند خود را روانه بازار کنند؛ دستگاههایی که با توجه به ادغام مستقیم در اکوسیستم نرمافزاری گوگل و اپل، میتوانند برتری قابل توجهی نسبت به متا داشته باشند.