یک حمله سایبری گسترده به نرمافزار پذیرش مسافر (MUSE) ساخت شرکت Collins Aerospace، روز شنبه باعث اختلال شدید، تأخیر و لغو دهها پرواز در فرودگاههای بزرگی چون هیترو لندن، بروکسل و برلین شد.
به گزارش تکناک، این حمله بخشی از موج رو به رشد عملیات پیچیده سایبری و باجافزاری است که دولتها و شرکتها را در سراسر جهان هدف گرفته و بخشهایی از سلامت، دفاع، خردهفروشی و خودروسازی را تحت فشار قرار داده است. تنها چندی پیش، رخنه سایبری در شرکت خودروسازی لوکس Jaguar Land Rover تولید این شرکت را متوقف کرده بود.
فرودگاه هیترو اعلام کرد شرکت Collins Aerospace که خدمات سامانهای به ایرلاینهای مختلف ارائه میدهد، با مشکل فنی روبهرو شده است. این نقص میتواند برای مسافران پروازهای خروجی تأخیر ایجاد کند. فرودگاههای بروکسل و برلین نیز بهطور جداگانه از بروز مشکل خبر دادند. کمی بعد، فرودگاه دوبلین و فرودگاه Cork در ایرلند نیز از تأثیرات این اختلال خبر دادند.
رویترز مینویسد که شرکت مادر Collins Aerospace یعنی RTX اعلام کرد اختلالی سایبری در نرمافزار MUSE برخی فرودگاهها را درگیر کرده است. به گفته این شرکت، اختلال محدود به پذیرش الکترونیکی و تحویل بار است و با روشهای دستی قابل رفع میباشد.
بر اساس دادههای هوانوردی شرکت Cirium، تاکنون ۲۹ پرواز ورودی و خروجی در هیترو لندن، برلین و بروکسل لغو شده است. در روز شنبه، ۶۵۱ پرواز خروجی از هیترو، ۲۲۸ از بروکسل و ۲۲۶ از برلین برنامهریزی شده بود.
فرودگاه بروکسل در وبسایت خود اعلام کرد به دلیل اختلال مجبور به استفاده از پذیرش و سوار شدن دستی است. این فرودگاه از «تأثیر گسترده» بر برنامه پروازها خبر داد و تأیید کرد تاکنون ۱۰ پرواز لغو و میانگین تأخیر برای پروازهای خروجی یک ساعت بوده است.



سخنگوی کمیسیون اروپا گفت نشانهای از یک «حمله گسترده یا شدید» مشاهده نشده اما منشأ حادثه همچنان در دست بررسی است.
کارشناسان امنیت سایبری هشدار دادند که تکیه بیش از حد بر زیرساختهای مشترک دیجیتال میتواند نقاط ضعف بزرگی ایجاد کند. هشام العَصّام، استاد علوم کامپیوتر دانشگاه باکینگهام تأکید کرد: «یک نقص کوچک میتواند چندین ایرلاین را همزمان مختل کند.»
چندین منبع ردیابی حملات سایبری پیشتر گزارش داده بودند که Collins Aerospace در سال ۲۰۲۳ هدف حمله باجافزاری قرار گرفته بود. با این حال، این شرکت حاضر به توضیح در اینباره نشد.
در هیترو، بسیاری از مسافران بیاطلاع مانده و سرگردان شدند. تِرِزا پولتارووا، روزنامهنگار، که قصد پرواز به آمستردام و سپس کیپتاون را داشت، به BBC گفت: «هیچ میز خدماتی وجود ندارد، ما در تاریکی ماندهایم. شرایط آشفته و بسیار ناامیدکننده است.»
فرودگاه برلین نیز در بیانیهای به «انتظارهای طولانیتر» در پذیرش اشاره کرد و وعده داد راهحلی سریع ارائه دهد. سخنگوی فرودگاه فرانکفورت، بزرگترین فرودگاه آلمان، گفت این فرودگاه تحت تأثیر قرار نگرفته است.
شرکت EasyJet اعلام کرد پروازهایش طبق برنامه انجام میشود. شرکتهای Ryanair و مالک British Airways یعنی IAG هنوز واکنشی نشان ندادهاند. شرکتهای آمریکایی Delta Air Lines و United Airlines نیز تأثیر این اختلال را «جزئی» توصیف کرده و از لغو پرواز خودداری کردهاند.
هایدی الکساندر، وزیر حملونقل بریتانیا، تأکید کرد گزارشهای لحظهای درباره وضعیت دریافت میکند.
این حادثه بار دیگر ضعف زیرساختهای دیجیتال در صنعت هوانوردی و آسیبپذیری آن در برابر حملات سایبری را آشکار کرد.