جدیدترین هدفون اپل به دلیل استفاده بیش از حد از چسب و طراحی غیرقابل تعمیر، پایینترین امتیاز ممکن را از متخصصان تعمیر دریافت کرد و نگرانیها در مورد زبالههای الکترونیکی را افزایش داد.
به گزارش تکناک، وبسایت معتبر «آیفیکسایت» (iFixit)، که به کالبدشکافی و ارزیابی تعمیرپذیری گجتهای الکترونیکی شهرت دارد، امروز با انتشار گزارش کامل کالبدشکافی «ایرپادز پرو ۳»، جدیدترین هدفون بیسیم اپل، آن را محصولی عملاً غیرقابل تعمیر خواند و امتیاز ناامیدکننده صفر از ده را برای آن ثبت کرد.
این گزارش نشان میدهد که اپل همچنان بر طراحی مهر و موم شده و یکپارچه اصرار دارد؛ رویکردی که تعویض باتری یا هر قطعه دیگری را بدون تخریب کامل دستگاه غیرممکن میسازد.
کالبدشکافی آیفیکسایت نگاهی دقیق به تغییرات داخلی نسل جدید ایرپادز پرو انداخته است. یکی از تغییرات ظاهری، طراحی سریهای جدید آغشته به فوم است که البته تفاوت آن عمدتاً زیر میکروسکوپ قابل مشاهده است. این لایه فوم در بالای هر ایرباد، یعنی قسمتی که با گوش در تماس است، قرار گرفته.
به نقل از macrumors، مهمترین تغییر در بخش باتری رخ داده است. در حالی که هر ایرباد یک سلول باتری ۰.۲۲۱ وات-ساعتی را در خود جای داده، کیس شارژ اکنون به جای دو سلول باتری مجزا در نسل قبل، از یک باتری تکی با ظرفیت ۱.۳۳۴ وات-ساعت بهره میبرد. به گفته کارشناسان، همین تغییر، دلیل اصلی کاهش عمر باتری کیس از ۳۰ ساعت در ایرپادز پرو ۲ به ۲۴ ساعت در مدل جدید است.
همچنین، اپل تعداد آهنرباهای خاکی کمیاب را در داخل کیس کاهش داده اما با تغییر مکان آنها، از عملکرد صحیح شارژ بیسیم مگسیف و Qi 2 اطمینان حاصل کرده است.
نقطه ضعف اصلی ایرپادز پرو ۳، جایی آشکار میشود که نیاز به تعمیر پیدا میکند. متخصصان آیفیکسایت برای مشاهده قطعات داخلی، به معنای واقعی کلمه مجبور به تخریب و شکستن بدنه پلاستیکی ایرپادها و کیس شارژ شدند. اپل از مقادیر زیادی چسب برای مهر و موم کردن قطعات استفاده کرده است که باز کردن آنها را بدون آسیب دائمی ناممکن میکند.

این مشکل، بهخصوص در مورد باتریها که عمر محدودی دارند، بسیار جدی است. باتریهای چسبخورده، معضلی که از اولین نسل ایرپادها وجود داشته، در این مدل نیز بدون هیچ تغییری تکرار شده است. آیفیکسایت تأکید میکند که فرآیند تعویض باتری به قدری دشوار و پرخطر است که اکثر تعمیرگاههای مستقل حتی حاضر به امتحان کردن آن نیستند. برای باز کردن بدنه، کاربر باید با استفاده از حرارت، چسب را ذوب کرده و سپس با فشار، قطعات پلاستیکی را از هم جدا کند؛ فرآیندی که به طور حتم به بدنه آسیب زده و لکههایی بر روی آن باقی میگذارد. علاوه بر این، دسترسی به کابلهای فلت ظریف داخل ایربادها و جداسازی آنها نیز مسیری آسان و بدون ریسک ندارد.
در نهایت، آیفیکسایت به دلیل نیاز به تجهیزات تخصصی برای باز کردن، عدم وجود قطعات یدکی و مهمتر از همه، عدم امکان تعمیر بدون آسیب رساندن به دستگاه، امتیاز تعمیرپذیری صفر از ده را به ایرپادز پرو ۳ اعطا کرد. این امتیاز، ایرپادز پرو ۳ را در دسته محصولات یکبار مصرف قرار میدهد که پس از پایان عمر باتری، راهی جز تبدیل شدن به زباله الکترونیکی ندارند.