شرکت OpenAI طرح اشتراکی ارزان قیمت خود را به نام ChatGPT Go با کمتر از ۵ دلار، به ۱۶ کشور جدید در آسیا گسترش داده است.
به گزارش تکناک، این طرح اکنون در کشورهای افغانستان، بنگلادش، بوتان، برونئی، کامبوج، لائوس، مالزی، مالدیو، میانمار، نپال، پاکستان، فیلیپین، سریلانکا، تایلند، تیمور شرقی و ویتنام در دسترس است.
در برخی از این کشورها از جمله مالزی، تایلند، ویتنام، فیلیپین و پاکستان، کاربران میتوانند هزینه اشتراک را با ارز محلی پرداخت کنند. در سایر کشورها، پرداخت به دلار آمریکا و با قیمت تقریبی ۵ دلار انجام میشود، که بسته به مالیاتهای محلی متغیر است.
طرح ارزان ChatGPT Go امکانات روزانه بیشتری به کاربران برای پیام، تولید تصویر و آپلود فایل یا عکس ارائه میدهد، همچنین دو برابر ظرفیت حافظه نسخه رایگان را در اختیار میگذارد؛ قابلیتی که پاسخها را شخصیتر میسازد.
به گفته OpenAI، گسترش این طرح در پی رشد چهاربرابری کاربران فعال هفتگی در جنوب شرق آسیا انجام شده است. این شرکت ابتدا در ماه اوت طرح را در هند راهاندازی کرد و سپس در سپتامبر به اندونزی گسترش داد. طبق اعلام OpenAI، تعداد مشترکان پولی در هند از زمان عرضه این طرح دو برابر شده است.

رقابت میان OpenAI و Google برای ارائه طرحهای اشتراکی ارزان در مناطق مختلف شدت گرفته است. شرکت گوگل در سپتامبر، طرح مشابه خود را با نام Google AI Plus در اندونزی معرفی کرد و سپس آن را به بیش از ۴۰ کشور گسترش داد. این طرح با قیمتی مشابه، دسترسی به مدل پیشرفته Gemini 2.5 Pro و ابزارهای خلاقانهای مانند Flow (طراحی)، Whisk (ویرایش تصویر) و Veo 3 Fast (تولید ویدیو) را به همراه ۲۰۰ گیگابایت فضای ذخیرهسازی ابری فراهم میکند.
گسترش طرح ارزان ChatGPT Go در زمانی کلیدی برای OpenAI صورت میگیرد. سم آلتمن، مدیرعامل شرکت در کنفرانس DevDay 2025 سانفرانسیسکو اعلام کرد که ChatGPT اکنون ۸۰۰ میلیون کاربر فعال هفتگی در سراسر جهان دارد، که رشد قابل توجهی نسبت به ۷۰۰ میلیون در ماه اوت به حساب میآید. در همین رویداد، OpenAI از تبدیل ChatGPT به پلتفرمی شبیه فروشگاه اپلیکیشن خبر داد، که کاربران میتوانند از طریق آن با برنامههایی مانند Spotify، Zillow و Coursera تعامل داشته باشند.
نیک ترلی، رئیس بخش ChatGPT، در گفتوگو با TechCrunch گفت: «تغییری که در چند سال آینده دنبال میکنیم این است که ChatGPT به نوعی سیستمعامل تبدیل شود، که در آن بتوان برای هر نیاز، از نوشتن گرفته تا کدنویسی یا تعامل با خدمات، از برنامهای مخصوص استفاده کرد.»
با وجود رشد سریع و ارزشگذاری ۵۰۰ میلیارد دلاری، شرکت OpenAI در نیمه نخست سال ۲۰۲۵ حدود ۷.۸ میلیارد دلار زیان عملیاتی گزارش کرده است. به گفته تحلیلگران، طرحهای ارزانقیمت مانند ChatGPT Go نقش کلیدی در مسیر افزایش سودآوری و جذب کاربران جدید در بازارهای پررشد آسیایی دارند؛ جایی که رقابت میان OpenAI و Google برای کسب سهم بازار به اوج خود رسیده است.