شرکت تویوتا با تصمیمی بزرگ، برند لوکس Century را بهعنوان شاخهای مستقل و بالاتر از لکسوس معرفی کرده است. این اقدام، تغییری بنیادین در ساختار برندهای تویوتا محسوب میشود و هدف آن، ورود Century به سطحی است که تنها رقبایی مانند رولزرویس و بنتلی در آن حضور دارند.
به گزارش تکناک، اکیو تویودا، رئیس هیئتمدیره تویوتا، اعلام کرد ایدهی استقلال Century از لکسوس از او بوده است. او معتقد است Century باید در «کلاسی مخصوص به خود» فعالیت کند و از نمایش آن در غرفه تویوتا در نمایشگاه تحرک ژاپن ۲۰۲۴ رضایت نداشته است.
تاریخچه این برند به سال ۱۹۶۷ بازمیگردد؛ زمانی که سدان Century برای نخستین بار عرضه شد. این خودرو در سه نسل تولید شده و نسل دوم آن تنها مدل تویوتایی بود که با موتور V-12 عرضه شد. تا سالها، Century مختص بازار ژاپن بود، اما در سال ۲۰۲۳ با معرفی نسخه شاسیبلند، مسیر ورود جهانی خود را آغاز کرد و نخستین مقصد آن بازار چین بود.
به گفته سایمون هامفریز، مدیر برندینگ تویوتا، Century از این پس بهطور مستقل فعالیت خواهد کرد تا «در رأس بازار لوکس جهان قرار گیرد». قرار است یک مدل کوپه مجلل، آغازگر دوران تازه Century باشد که با شعار «یکی از یکی، تنها در این جهان و از این کشور» معرفی میشود.
بر اساس اطلاعات رسمی، تمرکز Century بر تولید خودروهای بسیار خاص و گرانقیمت با تیراژ پایین خواهد بود؛ درست همان جایگاهی که رولزرویس برای بامو و بنتلی برای آئودی دارد. کوپه جدیدی که قرار است در نمایشگاه تحرک ژاپن ۲۰۲۵ رونمایی شود، نمونهای از این جهتگیری تازه است.

در سوی دیگر، لکسوس نیز در مسیر تحول قرار دارد. نسخه مفهومی مینیون برقی ششچرخ و سهردیف جدید، آغازگر فصل متفاوتی برای این برند لوکس خواهد بود. اکیو تویودا تأکید کرده که نام LS دیگر به معنای «Luxury Sedan» نیست، بلکه به مفهوم «Luxury Space» یا «فضای لوکس» تغییر یافته است. او گفته است تولید این خودرو چالشی بزرگ خواهد بود اما اگر بتواند معیارهای لکسوس را در سکوت، راحتی و عملکرد در هر جادهای برآورده کند، به تولید خواهد رسید.
در همین حال، سدان کلاسیک LS که از دهه ۱۹۸۰ ستون اصلی برند لکسوس بود، پس از عرضه نسخه Heritage Edition در سال ۲۰۲۶ از خط تولید خارج میشود.
در جریان پخش زنده پیش از نمایشگاه ۲۰۲۵ ژاپن، تویوتا اعلام کرد علاوه بر Century جدید، چند مدل دیگر از جمله نمونه مفهومی برقی Corolla را معرفی خواهد کرد. اما خبر مهم دیگر این است که سوپراسپرت مورد انتظار تویوتا در این نمایشگاه حضور نخواهد داشت و قرار است ابتدا در تاریخ ۵ دسامبر بهصورت آنلاین معرفی و سپس در ژانویه ۲۰۲۶ در نمایشگاه Tokyo Auto Salon رونمایی شود.