شرکت متا به تازگی سیاست API واتساپ را بهروزرسانی کرده است و استفاده از چتباتهای هوش مصنوعی عمومی را از ژانویه ۲۰۲۶ ممنوع میکند.
به گزارش تکناک، این تصمیم به صورت مستقیم سرویسهای شخص ثالث مانند: ChatGPT، Perplexity، Luzia و Poke را هدف گرفته است، اما همچنان به شرکتهایی که از هوش مصنوعی برای خدمات مشتری استفاده میکنند اجازه فعالیت میدهد.
شرکت متا از زمان عرضه Meta AI، تمرکز ویژهای بر افزودن قابلیتهای هوش مصنوعی در واتساپ و دیگر پلتفرمهای خود داشته، حتی گزینهای برای غیرفعالسازی این ابزارها توسط کاربران در نظر نگرفته است. در اوایل ماه جاری نیز متا اعلام کرد که از محتوای گفتوگوهای کاربران با Meta AI برای نمایش تبلیغات در پلتفرمهای خود استفاده خواهد کرد.
در تازهترین اقدام، این شرکت بیسروصدا سیاست تجاری جدیدی را برای API واتساپ منتشر کرده است که طبق آن، هرگونه دسترسی یا استفاده از چتباتهای هوش مصنوعی عمومی توسط توسعهدهندگان شخص ثالث ممنوع میشود. این سیاست از ۱۵ ژانویه ۲۰۲۶ اجرایی خواهد شد و بر اساس متن رسمی آن: «ارائهدهندگان و توسعهدهندگان فناوریهای هوش مصنوعی یا یادگیری ماشین، از جمله مدلهای زبانی بزرگ، پلتفرمهای تولیدی هوش مصنوعی و دستیاران عمومی هوش مصنوعی، در صورتی که این قابلیتها بخش اصلی عملکرد محصول باشند و کاربردی فرعی یا جانبی نباشند، اجازه استفاده یا دسترسی به راهحل تجاری واتساپ را نخواهند داشت.»
با وجود این، متا تأکید کرده است که این قانون شامل شرکتهایی نمیشود که از هوش مصنوعی برای پشتیبانی مشتری استفاده میکنند؛ برای نمونه فروشگاههای آنلاین، بانکها، شرکتهای گردشگری یا ارائهدهندگان خدمات درمانی همچنان قادر به استفاده از API واتساپ خواهند بود.

سخنگوی متا در گفتوگو با وبسایت TechCrunch توضیح داد که چتباتهای هوش مصنوعی بار زیادی برای سیستمهای واتساپ ایجاد میکنند و باعث افزایش حجم پیامها میشوند؛ موضوعی که پشتیبانی متفاوتی را میطلبد و متا هنوز برای آن آماده نیست.
در ظاهر، این تصمیم به دلایل فنی گرفته شده است، اما رقابت شدید در عرصه هوش مصنوعی نیز نقش پررنگی دارد. اوایل امسال متا با تأسیس Superintelligence Labs و جذب متخصصان برجسته از OpenAI و سایر شرکتها، نشان داد که در مسیر دستیابی به مرحله «فراهوش مصنوعی» گام برمیدارد؛ مرحلهای که در آن، هوش مصنوعی میتواند در بیشتر زمینهها همسطح یا حتی فراتر از انسان عمل کند.