شرکت جنرالموتورز اعلام کرده است که در سال ۲۰۲۸ نخستین سیستم رانندگی خودکار خود را عرضه خواهد کرد که امکان رانندگی بدون نگاه و دست را برای رانندگان فراهم میکند.
به گزارش تکناک، این فناوری ابتدا در شاسیبلند کادیلاک اسکالید آیکیو به کار گرفته میشود و قرار است نقطهعطفی در مسیر دستیابی به خودروهای کاملاً خودران باشد.
این خبر در جریان رویداد جیام فوروارد در شهر نیویورک منتشر شد؛ مراسمی که در آن مدیران ارشد این خودروساز از آینده استراتژیهای نرمافزاری و خودران جنرالموتورز سخن گفتند. اعلام این برنامه، یک سال پس از آن صورت میگیرد که وبسایت تککرانچ برای نخستینبار از تلاش جنرالموتورز برای توسعه چنین سامانهای خبر داده بود.
به گفته این شرکت، پایه اصلی این فناوری جدید بر مبنای سامانه سوپرکروز است؛ سیستمی که از سال ۲۰۱۷ در خودروهای جنرالموتورز استفاده میشود و هماکنون در ۲۳ مدل مختلف از جمله خودروهای کادیلاک، شورولت و جیامسی در دسترس است. سوپرکروز قادر است بدون دخالت دست راننده، خودرو را در بزرگراهها هدایت کند و تاکنون بیش از ۹۶۰ هزار کیلومتر از مسیرهای بزرگراهی ایالات متحده و کانادا را پوشش داده است.
اما نسل جدید سیستم رانندگی خودکار جنرالموتورز گام بزرگتری برمیدارد. این فناوری از لیدار، رادار و دوربینهای چندگانه برای درک محیط اطراف استفاده میکند و قادر خواهد بود خودرو را بدون نیاز به نظارت مستقیم راننده در مسیرهای بزرگراهی کنترل کند. این سطح از خودکارسازی که در رده سطح ۳ از استاندارد اس.ای.ای قرار میگیرد، به معنای رانندگی مستقل خودرو در شرایط مشخص است؛ هرچند در مواقع خاص ممکن است همچنان نیاز به مداخله انسانی باشد.

مری بارا، مدیرعامل جنرالموتورز در این مراسم اعلام کرد که شرکت قصد دارد این سیستم را سریعتر از سوپرکروز توسعه دهد و عرضه کند. وی تصریح کرد: «ما میخواهیم تجربه رانندگی را از پایه متحول کنیم. فناوریهای خودران آینده فقط برای راحتی نیستند، بلکه ایمنی، بهرهوری و آزادی بیشتری برای رانندگان به ارمغان خواهند آورد.»
این شرکت برای توسعه نسخه پیشرفتهتر سیستم خود، از تجربه و دانش مهندسان شرکت کروز استفاده کرده است؛ زیرمجموعهای از جنرالموتورز که تا سال ۲۰۲۴ به طور مستقل در زمینه تاکسیهای رباتی فعالیت داشت. شرکت جنرالموتورز در دسامبر ۲۰۲۴ پس از تعطیلی کروز، تیم مهندسی آن را با بخش توسعه سیستمهای رانندگی خودکار خود ادغام کرد. در طول یک سال گذشته نیز تعدادی از مهندسان سابق کروز دوباره به مجموعه بازگشتهاند تا روی نسل جدید خودروهای شخصی خودران کار کنند.
به گفته جنرالموتورز، تجربه کروز در زمینه مدلهای هوش مصنوعی و پایگاه دادههای رانندگی خودکار نقش مهمی در شکلگیری سیستم رانندگی خودکار جدید ایفا کرده است. کروز پیش از تعطیلی موفق شده بود بیش از پنج میلیون مایل رانندگی بدون راننده را در محیط واقعی ثبت کند، همچنین زیرساختی پیشرفته برای شبیهسازی و آزمایش مجازی سناریوهای مختلف رانندگی ایجاد کرده بود. اکنون تمام این فناوریها و الگوریتمهای یادگیری ماشین در حال ادغام در برنامههای آینده جنرالموتورز هستند.
استرلینگ اندرسون، معاون اجرایی محصولات جهانی جنرالموتورز و از مؤسسان پیشین استارتآپ آئورورا اینوویشن در مراسم گفت: «در سالهای گذشته هزینه بالای حسگرها و پردازندهها باعث شد که صنعت خودروسازی ابتدا به سمت ناوگانهای تاکسیرباتی برود، چرا که این مدلها میتوانستند از تجهیزات گرانقیمت در استفاده مداوم بهره ببرند. اما حالا که قیمت سختافزار به طور چشمگیری کاهش یافته است و جنرالموتورز ظرفیت تولید انبوه را دارد، میتوانیم این فناوری را وارد خودروهای شخصی کنیم و تجربهای کاملاً جدید ارائه دهیم.»

در حال حاضر، تنها مرسدس بنز سامانه رانندگی بدون چشم و دست را بهصورت تجاری عرضه کرده است. سیستم درایو پایلوت این شرکت در بزرگراههای خاصی از ایالتهای کالیفرنیا و نوادا فعال است و تنها در شرایط ترافیک سنگین با سرعت پایین کار میکند. با وجود این، سیستم رانندگی خودکار جدید جنرالموتورز قرار است فراتر از این محدوده عمل کند.
باریش چتینوک، معاون ارشد بخش نرمافزار و خدمات جنرالموتورز، اعلام کرد که محصول جدید برخلاف رقبا برای کارکرد، نیازی به مسیرهای از پیش نقشهبرداریشده نخواهد داشت. او توضیح داد که این سیستم فقط در شرایط خاص مانند خروج از بزرگراه به دخالت انسان نیاز دارد و حتی در مواقع اضطراری نیز میتواند تصمیمهای مستقل اتخاذ کند.
وی تأکید کرد: «دخالت انسانی نباید تنها گزینه برای مواجهه با اتفاقات غیرمنتظره باشد. ما میخواهیم سامانهای بسازیم که بتواند همانند یک راننده ماهر در لحظات بحرانی تصمیم بگیرد.»
در حالی که شرکتهایی مانند استلانتیس برنامههای خود را برای عرضه سیستمهای سطح ۳ به تأخیر انداختهاند و تسلا هنوز با چالشهای ایمنی و قانونی در مسیر توسعه سامانههای اتوپایلوت و رانندگی تمامخودکار روبهرو است، جنرالموتورز با استفاده از تجربه فنی، ظرفیت تولید گسترده و پشتوانه دادهای کروز، بهنظر میرسد در موقعیتی قرار گرفته است تا از رقبا پیشی بگیرد.
اگر این برنامه طبق زمانبندی پیش برود، جنرالموتورز تا سال ۲۰۲۸ میتواند نخستین خودروساز آمریکایی باشد که رانندگی کاملاً خودکار در خودروهای شخصی را در مقیاس تجاری ارائه میدهد؛ گامی بزرگ به سوی آیندهای که در آن رانندگان میتوانند بدون دخالت، تنها سرنشین خودروهای خود باشند.