فهرست مطالب
تویوتا با توسعه باتریهای جامد خودروهای برقی، وعده عمر طولانی تا ۴۰ سال، برد بیشتر و تولید داخلی را داده و گامی مهم در تجاریسازی این فناوری برداشته است.
به گزارش سرویس اخبار فناوری تک ناک، تویوتا اعلام کرده که باتریهای جامد (SSB) خود را تا سالهای ۲۰۲۷-۲۰۲۸ در خودروهای برقی خود عرضه خواهد کرد. گزارشها حاکی از آن است که این باتریها میتوانند تا ۴۰ سال، یعنی چهار برابر عمر باتریهای لیتیوم-یون کنونی دوام بیاورند.
فناوری باتری جامد به عنوان تحول بزرگی در صنعت خودروهای برقی شناخته میشود و وعده مسافتی بیش از ۶۲۱ مایل (۱۰۰۰ کیلومتر) با یک شارژ کامل را میدهد. علاوه بر این، انتظار میرود باتریهای جدید کوچکتر، سبکتر و مقرونبهصرفهتر از نمونههای فعلی باشند.
01
از 02باتریهای جامد؛ بادوام و قدرتمند
تویوتا در ماه اکتبر از پیشرفت چشمگیری در زمینه باتریهای جامد خبر داد و با شرکت Sumitomo Metal Mining برای تولید انبوه مواد کاتد برای فناوری نسل بعدی خودروهای برقی همکاری کرد. باتریهای جامد جایگزین الکترولیتهای مایع قابل اشتعال با نمونههای جامد میشوند که ایمنی، چگالی انرژی و طول عمر را افزایش میدهد.
این باتریها سریعتر شارژ شده، قدرت بیشتری دارند و خطر داغ شدن بیش از حد کاهش مییابد؛ ویژگیهایی که مسافت طولانیتر رانندگی و شارژ سریعتر را ممکن میسازد و فناوری باتری جامد را به گزینهای کلیدی برای پذیرش گسترده خودروهای برقی تبدیل میکند.
تویوتا میگوید باتریهای جدید میتوانند حتی عمر بیشتری نسبت به خودروهایی که آنها را تغذیه میکنند داشته باشند و امکان تعویض باتری را فراهم کنند، به طوری که هزینه اولیه بالاتر در طول زمان توجیهپذیر خواهد بود. در نمایشگاه ژاپن موبیلیتی در توکیو، مقامات شرکت تاکید کردند که فناوری اولیه گران خواهد بود و کاهش هزینهها به عرضه، تقاضا و فرآیند تولید بستگی دارد.
بیشتر بخوانید: معرفی سریعترین خودروهای برقی حال حاضر دنیا

حتما بخوانید: باتری جامد چری با انرژی ۶۰۰ واتساعت بر کیلوگرم معرفی شد + ویدیو
انتظار میرود باتریهای جامد چهار برابر طول عمر بیشتری نسبت به باتریهای فعلی خودروهای برقی داشته باشند و ارزش طولانیمدت بیشتری برای مالکین فراهم کنند. قیمت اولیه این باتریها بهطور قابل توجهی بالاتر خواهد بود، اما پیشبینی میشود که با گذر زمان کاهش یابد.
طول عمر طولانی آنها اجازه میدهد که چندین بار در خودروهای مختلف استفاده شوند، شاید دو یا سه بار. در حالی که باتریهای لیتیوم معمولی حدود ۱۰ سال میتوانند ۹۰ درصد ظرفیت خود را حفظ کنند، باتریهای جامد طوری طراحی شدهاند که تا ۴۰ سال ۹۰ درصد ظرفیت خود را نگه دارند.
این دوام طولانی همچنین ردپای کربنی تولید را کاهش میدهد، زیرا تنها یک باتری جامد برای دستیابی به عمر معادل چهار باتری معمولی کافی است. انتظار میرود اولین باتریهای جامد در مدلهای لوکس مانند لکسوس یا سنتری ظاهر شوند و سپس به تدریج به خودروهای عمومی مانند نسل بعدی تویوتا کرولا برسند.
02
از 02پیشرفت فناوری خودروهای برقی
تویوتا و Sumitomo از سال ۲۰۲۱ همکاری خود را برای توسعه مواد کاتد باتریهای جامد آغاز کردهاند، با تمرکز ویژه بر رفع چالشهای مداوم، از جمله فرسایش کاتد در چرخههای مکرر شارژ و دشارژ. با استفاده از فناوری اختصاصی تولید پودر Sumitomo، این همکاری موفق به تولید ماده کاتد بسیار مقاوم شده است.
تولید انبوه این مواد جدید احتمالا از سال مالی ۲۰۲۸ ژاپن آغاز میشود و تویوتا بهعنوان اولین دریافتکننده در اولویت قرار میگیرد، پیش از آنکه به بازار گستردهتر عرضه شود. این همکاری با استراتژی کلان ژاپن برای ایجاد زنجیره تامین داخلی باتری خودروهای برقی و کاهش وابستگی به چین و کره جنوبی همسو است.
حتماً بخوانید: معرفی سریعترین خودروهای برقی حال حاضر دنیا
چندین شرکت ژاپنی، از جمله تویوتا، حدود ۷ میلیارد دلار (۱ تریلیون ین) برای تولید داخلی باتری سرمایهگذاری کردهاند و این پروژهها با تأییدیههای دولتی مانند METI برای تولید داخلی باتریهای جامد پشتیبانی میشوند. تویوتا همکاریهای صنعتی دیگری نیز فراتر از Sumitomo دارد.
این شرکت با Idemitsu Kosan، پالایشگر نفت، برای تولید لیتیوم سولفید، ماده خام کلیدی باتریهای جامد، همکاری میکند. Idemitsu در حال ساخت یک کارخانه بزرگ با ظرفیت تولید سالانه ۱۰۰۰ تن لیتیوم سولفید است و هدف تولید انبوه آن تا سال ۲۰۲۷ تعیین شده است.
با وجود این پیشرفتها، کارشناسان هشدار میدهند که پذیرش گسترده باتریهای جامد زمانبر خواهد بود، به دلیل چالشهای تامین مواد خام، پیچیدگی فرآیندهای تولید و هزینههای بالای تولید. با این حال، پیشرفتهای اخیر تویوتا نشاندهنده حرکت جدی به سمت تجاریسازی باتریهای جامد است و گامی مهم در مسیر ارائه فناوری باتری خودروهای برقی با عمر طولانیتر، کارایی بالاتر و تولید داخلی به شمار میآید.
















