شرکت چینی دانفنگ از نسخه جدید سدان برقی eπ 007 رونمایی کرد که اولین خودروی جهان با چهار موتور درونچرخ (Hub Motor) محسوب میشود.
به گزارش سرویس خودروی تکناک، این خودرو در اسناد وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین (MIIT) ثبت شده و نوآوری اصلی در سیستم محرکه آن است.
مدل جدید eπ 007 ابعاد اصلی خود را از نسخه قبلی حفظ کرده است. طول خودرو ۴۸۸۰ میلیمتر، عرض آن ۱۹۱۵ میلیمتر و ارتفاع آن ۱۴۷۶ میلیمتر است. فاصله محوری نیز به ۲۹۱۵ میلیمتر میرسد، که نشاندهنده فضای داخلی مناسب و طراحی متوازن است. اما مهمترین بخش این خودرو، سامانه انتقال قدرت آن است. در این مدل، چهار موتور مستقل درونچرخ توسط شرکت Shanghai Automobile Electric Drive طراحی و تولید شدهاند. هر موتور ۱۰۰ کیلووات توان دارد و در مجموع خروجی سیستم به ۴۰۰ کیلووات معادل ۵۳۶ اسببخار میرسد. این میزان قدرت در کنار کنترل جداگانه هر چرخ، عملکردی فوقالعاده دقیق و پایداری بالا در مسیرهای مختلف ایجاد میکند.
ظاهر خودرو نسبت به نسخه پیشین تغییر عمدهای نکرده، اما همچنان ترکیبی از زیبایی و فناوری مدرن است. بدنه فستبک آن ظاهری اسپرت و کشیده دارد و در نمای جلو، چراغهای باریک و تیز با طراحی مینیمال و لوگوی دوبل T، حس جسارت و مدرنیته را القا میکنند. در قسمت عقب، نوار LED پیوستهای کل عرض خودرو را پوشانده است و با سقف شیشهای پانوراما هماهنگی چشمنوازی دارد. این طراحی علاوه بر جذابیت بصری، در جهت کاهش ضریب مقاومت هوا و افزایش بهرهوری حرکتی نیز مؤثر است.

بیشتر بخوانید: تویوتا از نسل نهم هایلوکس رونمایی کرد + تصویر
فناوری چهار موتور درونچرخ eπ 007، دستاوردی بزرگ برای صنعت خودروی برقی محسوب میشود. این سیستم نه تنها قدرت و کنترل بیشتری فراهم میکند، بلکه بهرهوری کلی خودرو را نیز افزایش میدهد. طبق دادههای رسمی، اتلاف مکانیکی در این سامانه حدود ۳۰ درصد کمتر از سامانههای سنتی است. همچنین شعاع گردش خودرو ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش یافته است، که باعث چابکی بیشتر در رانندگی شهری میشود.
کنترل مستقل هر چرخ، پایداری و چسبندگی را در شرایط لغزنده یا پیچهای تند بهطور چشمگیری افزایش میدهد. حذف اجزای مکانیکی متداول مانند میلگاردان و دیفرانسیل نیز فضای داخلی بیشتری برای سرنشینان ایجاد کرده است. این معماری نوآورانه امکان طراحی کف کاملاً صاف را فراهم کرده و راحتی سرنشینان و ظرفیت بار را بهبود داده است.
علاوه بر این، سیستم ترمز هوشمند جدید توانایی بازیابی انرژی را تا ۲۵ درصد بیشتر کرده است، که تأثیر مستقیمی بر افزایش بازدهی باتری دارد. هزینه نگهداری خودرو نیز به دلیل کاهش قطعات متحرک، بین ۲۰ تا ۳۰ درصد پایینتر از خودروهای برقی سنتی است.

اگرچه eπ 007 اولین خودروی برقی با چهار موتور درونچرخ در جهان نیست، اما در رده تولید انبوه، جایگاه منحصربهفردی دارد. پیش از این، استارتآپهایی مانند Lightyear با مدل Lightyear 0 و Lordstown Motors با مدل Endurance چنین فناوریهایی را عرضه کرده بودند، اما هر دو شرکت به دلیل مشکلات مالی و مدیریتی ورشکست شدند و تولید آنها متوقف شد.
بیشتر بخوانید: پژو ۹۰۷ با موتور V12؛ گرندتورری که می توانست رقیب فراری و استون شود + تصویر
تفاوت اصلی دانفنگ در پشتوانه قدرتمند صنعتی و سابقه طولانی این شرکت است. به عنوان یکی از خودروسازان بزرگ دولتی چین، دانفنگ منابع مالی، زیرساخت تولید و شبکه توزیع گستردهای در اختیار دارد، که تضمینکننده پایداری پروژههای بلندمدت آن است. از این رو میتوان گفت که eπ 007 تنها خودروی الکتریکی تولید انبوه جهان با چهار موتور درونچرخ از یک تولیدکننده معتبر و پایدار است.

















