شرکت هوندا از نمونه اولیه موتورسیکلت V3R 900 E-Compressor با کمپرسور الکتریکی در نمایشگاه EICMA امسال رونمایی کرد.
به گزارش سرویس وسائل نقلیه تکناک، این شرکت سال گذشته در EICMA یک پلتفرم جدید شامل موتور V3 مجهز به Forced Induction الکترونیکی به نمایش گذاشته بود. اصطلاح Forced Induction به معنای تزریق هوای فشردهشده به داخل موتور است تا قدرت بیشتری تولید شود و معمولاً در سیستمهایی مثل توربو یا سوپرشارژر دیده میشود. اکنون همان ایده وارد مرحلهای عملیتر شده است.
با وجود این، هوندا در رونمایی امسال از نمونه اولیه V3R 900 E-Compressor Prototype رونمایی کرد. این شرکت اعلام کرده است که این موتور ۹۰۰ سیسی، عملکردی در حد یک موتور ۱۲۰۰ سیسی دارد. این رقم اگر در نسخه نهایی نیز تحقق یابد یک جهش بزرگ در ساخت موتورهای درونسوز کمحجم اما قدرتمند خواهد بود.

ظاهر نمونه اولیه موتورسیکلت V3R 900 هوندا نیز نسبت به سال گذشته پیشرفت چشمگیری داشته است. پلتفرم همچنان بر پایه Single-Sided Swingarm و Trellis Frame ساخته شده، اما اینبار یک طراحی عضلانی و تهاجمی به سبک Streetfighter روی آن قرار گرفته است. اصطلاح Streetfighter به موتورسیکلتی اشاره دارد که ظاهری اسپرت و خشن دارد و معمولاً بدون پوششهای حجیم ساخته میشود تا سبکتر و چابکتر باشد. همچنین هوندا نشان جدید خود را با نام Flagship Wing روی آن نصب کرده است، که هویت تازه محصولات بالارده این برند را نشان میدهد.
قلب این پروژه جدید، سامانه E-Compressor است. این سیستم برخلاف توربوشارژر که از گازهای خروجی برای افزایش فشار هوا استفاده میکند و برخلاف سوپرشارژر که به صورت مستقیم به موتور متصل است، از یک موتور الکتریکی مستقل برای فشردهسازی هوا بهره میبرد. در واقع Compressor الکتریکی هوای ورودی را بدون وابستگی به دور موتور تنظیم میکند تا گشتاور قوی حتی در سرعتهای پایین به دست بیاید. توضیح سادهتر، این سیستم مانند توربو عمل میکند اما تأخیر ندارد و مانند سوپرشارژر هم فشار اضافی روی موتور وارد نمیکند.

شرکت هوندا توضیح میدهد که استفاده از این کمپرسور الکتریکی، آزادی بیشتری برای جاگذاری قطعات فراهم میکند و نیاز به Intercooler را حذف میکند. حذف Intercooler باعث کاهش وزن و سادگی بیشتر سیستم میشود. هنوز جزئیات فنی کامل منتشر نشده است، اما ویدیوی کوتاهی از تست موتور روی داینومتر نشان میدهد، که این پلتفرم صدای متفاوت و عملکرد سریعی دارد.
رونمایی از موتورسیکلت V3R 900 در زمانی انجام میشود که هوندا همزمان روی توسعه موتورسیکلتهای برقی نیز سرمایهگذاری سنگینی میکند. این موضوع نشان میدهد که چشمانداز ۲۰۳۰ شرکت تنها بر EVها متمرکز نیست و موتورهای درونسوز مدرن نیز بخشی از آینده هوندا باقی خواهند ماند.
همچنین این موتورسیکلت جدید ادامهدهنده مسیر تاریخی هوندا در ساخت پیشرانههای V3 است. در دهه ۱۹۸۰ شرکتهای ژاپنی به سراغ فناوری Forced Induction رفتند و هوندا نیز مدلهایی مانند: NS400R، S500 و MVX250F را با موتورهای V3 معرفی کرد. آخرین تجربه هوندا در تولید موتورسیکلتهای حجیم نیز به VFR1200F بازمیگردد، که تا ۲۰۱۷ ساخته میشد و حدود ۱۶۰ اسببخار قدرت داشت.



اگر هوندا بتواند از موتور کوچکتر V3R 900 توان مشابهی استخراج کند، به موفقیت مهمی دست خواهد یافت. شرکت هوندا اعلام کرده است که نخستین مدل مجهز به این فناوری را تا سال ۲۰۲۷ وارد بازار اروپا میکند. بنابراین حداقل دو سال دیگر تا مشخص شدن نسخه نهایی این پروژه زمان باقی مانده است.

















