سرویس استریم آمازون با معرفی قابلیت «خلاصههای ویدیویی» تولیدشده توسط هوش مصنوعی، به بینندگان کمک میکند تا داستان سریالهای محبوب خود را بین فصول به یاد آورند و خود را برای رقابت در عرصه فناوریهای نوین آمادهتر کند.
به گزارش تکناک بخش هوش مصنوعی، در عصری که هوش مصنوعی به سرعت در حال نفوذ به تمام جنبههای زندگی روزمره است، آمازون روز چهارشنبه اعلام کرد که سرویس استریم پرایم ویدیو، قابلیت جدیدی به نام «خلاصههای ویدیویی» (Video Recaps) را به پلتفرم خود اضافه میکند.
این ویژگی که با استفاده از هوش مصنوعی مولد ساخته شده، قرار است به بینندگانی که داستان یک سریال را پس از وقفهای طولانی دنبال میکنند، کمک کند تا به سرعت در جریان اتفاقات فصول گذشته قرار گیرند.
به گفته آمازون، این ابزار جدید قادر است خلاصههایی با «کیفیت سینمایی» از فصول پیشین سریالها تولید کند که شامل روایت، گفتگوهای کلیدی و موسیقی متن هماهنگشده است. این قابلیت در فاز اولیه (بتا)، برای برخی از محصولات اصلی و محبوب پرایم ویدیو مانند «Fallout»، «Tom Clancy’s Jack Ryan» و «Upload» در دسترس قرار گرفته است.
این اولین باری نیست که آمازون از هوش مصنوعی برای خلاصه کردن محتوا استفاده میکند. سال گذشته، این شرکت قابلیت مشابهی به نام «X-Ray Recaps» را عرضه کرد که خلاصههایی متنی از فصول، قسمتها یا حتی بخشهای مشخصی از یک قسمت را ارائه میداد. آمازون در آن زمان تأکید کرده بود که مدل هوش مصنوعی آن، دارای سازوکارهای حفاظتی برای جلوگیری از افشای ناخواسته داستان (اسپویل) است.

این اقدام آمازون در حالی صورت میگیرد که رقبای آن نیز به طور جدی در حال بررسی و ادغام هوش مصنوعی مولد در محصولات خود هستند.
- یوتیوب تیوی (YouTube TV): این سرویس از قابلیتی به نام «لحظات کلیدی» (Key Plays) برای مسابقات ورزشی استفاده میکند. این ویژگی به بینندگانی که در اواسط یک بازی به تماشا میپیوندند، اجازه میدهد تا مهمترین لحظات را مرور کنند. هرچند این الگوریتم هنوز کامل نیست (برای مثال، در بیسبال بیشتر روی حرکات هجومی تمرکز دارد)، اما به یوتیوب تیوی کمک کرد تا اولین جایزه فنی اِمی (Technical Emmy) خود را کسب کند.
- نتفلیکس (Netflix): غول استریم جهان، رویکرد متفاوتی را در پیش گرفته و از هوش مصنوعی مولد بیشتر در پشت صحنه و در فرآیند تولید استفاده میکند. به عنوان نمونه، نتفلیکس اعلام کرد که در سریال آرژانتینی «The Eternaut» برای اولین بار از این فناوری برای خلق صحنه فروریختن یک ساختمان بهره برده است. همچنین در فیلم «Happy Gilmore 2» برای جوانسازی چهره بازیگران و در سریال «Billionaires’ Bunker» در مرحله پیشتولید برای طراحی لباس و صحنه از هوش مصنوعی استفاده شده است.
استفاده روزافزون از هوش مصنوعی در صنعت فیلم و سرگرمی، بحثهای گستردهای را به راه انداخته است. بسیاری از هنرمندان، نویسندگان و بازیگران نگران هستند که این ابزارها، که گاهی بدون اجازه بر روی آثار خلاقانه آنها آموزش دیدهاند، معیشت و جایگاه شغلی آنها را به خطر بیندازند. این نگرانیها یکی از محورهای اصلی اعتصابات اخیر در هالیوود بود.
به نقل از تککرانچ، با این حال، گروهی دیگر معتقدند که ابزارهایی مانند «Wonder Dynamics» میتوانند با خودکارسازی کارهای تکراری و زمانبر در حوزه انیمیشن و جلوههای ویژه، ظرفیت هنرمندان را برای تمرکز بر جنبههای خلاقانهتر کار افزایش دهند و به آنها در خلق آثاری بزرگتر و پیچیدهتر کمک کنند.
در نهایت، اقدام آمازون برای ارائه خلاصههای ویدیویی، مرز جدیدی را در تعامل کاربر با محتوا باز میکند. در حالی که مخاطبان به خلاصههای متنی مبتنی بر هوش مصنوعی در نتایج جستجوی گوگل یا پیامرسانها عادت کردهاند، باید دید که آیا این خلاصههای ویدیویی به عنوان یک ابزار کاربردی مورد استقبال قرار میگیرند یا تجربهای مزاحم برای تماشای یکپارچه سریالها تلقی خواهند شد.














