فهرست مطالب
سیستم نوین AutoFlight با ترکیب ورتیپورت آبی (سکوی پرواز عمود) و هواپیماهای eVTOL (هواگرد برخاست و فرود عمود الکتریکی)، دامنه حملونقل هوایی در مناطق گسترده آبی را افزایش میدهد.
به گزارش سرویس فناوری تکناک، این راهکار با رفع چالشهایی مانند: محدودیت در انتخاب محل، کندی توسعه زیرساختها و پیچیدگیهای فرود و برخاست، امکان بهرهبرداری عملی از حملونقل کمارتفاع را فراهم میکند. ورتیپورت آبی قابلیت استقرار سریع دارد و جایگزینی انعطافپذیر برای هابهای زمینی سنتی ارائه میدهد. طبق اعلام شرکت، این پلتفرم پنج کاربرد کلیدی را پشتیبانی میکند، که شامل نگهداری سکوهای انرژی، عملیات نجات اضطراری، رفتوآمد زیاد، گردشگری دریایی-هوایی و خوشههای متحرک ورتیپورت میشوند.
01
از 02ورتیپورت آبی نخستین راهکار یکپارچه در بخش eVTOL
سیستم پشتیبانیشده توسط CATL، نخستین راهکار یکپارچه دریایی-هوایی در بخش eVTOL را ارائه میدهد. این ورتیپورت آبی کاملا برقی است؛ عرشه وسیع آن که با پنلهای خورشیدی پوشیده شده است به عنوان سکوی فرود عمل میکند و کابین هم همزمان سالن انتظار و اتاق کنترل فنی است. ترکیب این عناصر یک ورتیپورت منعطف ایجاد میکند که از برخاست، فرود و شارژ هواپیماهای eVTOL پشتیبانی میکند و امکان هماهنگی هوشمند و اشتراک داده با هواپیماها را فراهم میسازد.
ورتیپورت آبی قادر به پشتیبانی از چندین مدل شاخص eVTOL، از جمله هواپیمای صنعتی “White Shark”، باربری دو تنی “CarryAll” و هواپیمای مسافری شش نفره “Prosperity” است. این ترکیب، یک سیستم یکپارچه زمین–دریا–هوا ایجاد میکند، که امکان حملونقل سریع نقطه به نقطه را برای کاربردهای مختلف، از تحویل بار تا جابهجایی مسافر فراهم میآورد و دامنه و انعطافپذیری حملونقل هوایی کمارتفاع را گسترش میدهد.
بیشتر بخوانید: این هواپیمای eVTOL هیدروژنی، حمل و نقل هوایی را متحول می کند

حتما بخوانید: تاکسی پرنده شرکت Joby اولین پرواز نظامی خود را انجام داد
02
از 02فواید این فناوری جدید چیست؟
سیستم کمارتفاع AutoFlight پتانسیل کاهش نیمی از زمان پاسخ به عملیات نجات دریایی را دارد. آزمایشها نشان میدهند که هواپیماهای eVTOL این سیستم میتوانند سکویهای دریایی تا فاصله ۹۳ مایل را در کمتر از یک ساعت طی کنند، یعنی بیش از ۱۰ برابر سریعتر از روشهای سنتی است. هنگامی که این سیستم با پهپادها برای جستوجوی اولیه ترکیب شود، زمان پاسخ به عملیات نجات دریایی به بیش از نصف کاهش مییابد. در مناطق ساحلی و جزیرهای، یک سفر ۳۱ مایلی دریایی تقریبا ۲۰ دقیقه طول میکشد و هزینه پیشبینیشده برای آینده حدود ۴۲ دلار است.
بر اساس گزارش Global Times، اولین سری سیستمهای ورتیپورت آبی به مشتریان اولیه تحویل شده است و گامی تازه برای توسعه گسترده حملونقل هوایی کمارتفاع و مبتنی بر آب محسوب میشود.
انتظار میرود که راهکار یکپارچه دریایی-هوایی AutoFlight طی ۳ تا ۵ سال آینده وارد فاز رشد سریع شود و قادر باشد تا سال ۲۰۳۰ نیروگاههای بادی دریایی بزرگ چین، بیش از نیمی از بنادر اصلی و خوشههای شهری ساحلی و کنار رودخانهای را پوشش دهد و حملونقل سریع و انعطافپذیر در زمین و آب را فراهم کند. بازار اقتصاد کمارتفاع چین بهسرعت در حال رشد است و طبق پیشبینی سازمان هوانوردی غیرنظامی چین، این بازار تا سال ۲۰۲۵ از حدود ۲۱۰ میلیارد دلار و تا سال ۲۰۳۵ از ۴۹۰ میلیارد دلار عبور خواهد کرد.

















