نمایش یک پیام تبلیغاتی شخصیسازیشده روی یخچال هوشمند سامسونگ که بخشی از کمپین سریال Pluribus بود، با ایجاد توهم ارتباط مستقیم برای یک زن مبتلا به اسکیزوفرنی، موجب بروز اپیزود شدید روانپریشی و بستری شدن او شد.
به گزارش سرویس فناوری تکناک، در حادثهای تکاندهنده که مرزهای اخلاقی تبلیغات در دنیای دستگاههای هوشمند را به چالش میکشد، یک خانواده بریتانیایی ادعا کردهاند که نمایش یک آگهی تبلیغاتی روی یخچال هوشمند سامسونگ، باعث تشدید بیماری روانی و بستری شدن یکی از اعضای خانوادهشان شده است.
این ماجرا، که ابتدا در انجمن اینترنتی رِدیت (Reddit) منتشر شد، بحثهای گستردهای را درباره مسئولیت شرکتهای فناوری در قبال محتوای نمایش داده شده بر روی لوازم خانگی به راه انداخته است.
ماجرا از آنجا آغاز شد که زنی به نام «کارول» که با بیماری اسکیزوفرنی دستوپنجه نرم میکند، با پیامی غیرمنتظره روی صفحه نمایشگر یخچال هوشمند سامسونگ خود مواجه شد: «ما متأسفیم که شما را ناراحت کردیم، کارول.»
این پیام شخصیسازیشده، که نام او را مستقیماً خطاب قرار داده بود، باعث شد کارول به این باور برسد که شخصی از طریق یخچال در حال برقراری ارتباط مستقیم با اوست. به گفته خواهر یا برادر او که این داستان را در انجمن r/LegalAdviceUK به اشتراک گذاشته، این اتفاق باعث بروز یک دوره روانپریشی (Psychotic Episode) شدید در کارول شد. او در حالت پارانویای شدید، با گرفتن یک تاکسی، خود را به بخش مراقبتهای روانپزشکی اورژانس رساند و بستری شد.
چند روز بعد، خانواده کارول به شکلی اتفاقی دریافتند که این پیام نگرانکننده، در واقع بخشی از یک کمپین تبلیغاتی برای سریال تلویزیونی Pluribus از سرویس اپل تیوی پلاس بوده است. این آگهی به صورت خودکار و بدون هیچگونه نشانهای مبنی بر تبلیغاتی بودن، روی صفحه «فمیلی هاب» (Family Hub) یخچال نمایش داده شده بود.

خانواده کارول با بهت و ناباوری این سوال را مطرح کردند: «چرا یک وسیله خانگی باید پیامهای تبلیغاتی با بار عاطفی را نمایش دهد، آن هم بدون هیچ زمینهای که نشان دهد این یک آگهی است؟»
این پست به سرعت در فضای مجازی وایرال شد و صدها کاربر با ابراز همدردی با خانواده کارول، خشم خود را نسبت به شیوههای تبلیغاتی تهاجمی سامسونگ و دیگر شرکتهای فناوری ابراز کردند. بسیاری از کاربران پیشنهاد دادند که این خانواده شکایتی رسمی را در سازمان استانداردهای تبلیغاتی بریتانیا (ASA) ثبت کنند.
به نقل از نوتبوکچک، منتقدان معتقدند اگرچه ممکن است کاربران گزینهای برای غیرفعال کردن تبلیغات شخصیسازیشده داشته باشند، اما نمایش چنین پیامهایی در محیط صمیمی خانه، که به راحتی میتواند با یک پیام شخصی اشتباه گرفته شود، عبور از خطوط قرمز اخلاقی است.
برای خانواده کارول، این آگهی فراتر از یک مزاحمت ساده بود؛ این حادثه به یک بحران سلامت روان منجر شد و این پرسش اساسی را مطرح میکند: مرز بین «راحتی متصل» و «تهاجم تبلیغاتی» کجاست و چه کسی مسئول پرداخت هزینه عبور از این مرز است؟ این اتفاق، زنگ خطری جدی برای قانونگذاران و شرکتهای فناوری است تا پیش از وقوع فجایع مشابه، بازنگری دقیقی در قوانین و شیوههای تبلیغات در اکوسیستم اینترنت اشیاء (IoT) داشته باشند.

















