ستاره شناسان در جو دو سیاره فراخورشیدی “باریم” کشف کردند

ستاره شناسان با استفاده از تلسکوپ بسیار بزرگ رصدخانه جنوبی اروپا از کشف باریم در جو دو سیاره فراخورشیدی شگفت زده شدند.

ستاره شناسان با استفاده از تلسکوپ بسیار بزرگ رصدخانه جنوبی اروپا از کشف “باریم” در جو دو سیاره فراخورشیدی شگفت زده شدند.

به گزارش تکناک، باریم سنگین ترین عنصری است که تاکنون در جو هیچ سیاره فراخورشیدی یافت نشده بود.
سیاراتی که WASP-76b و WASP-121b نامگذاری شده‌اند، همان سیاره های شبه مشتری داغ هستند یا در این مورد فوق داغ . زیرا آنها غول‌های گازی هستند که از نظر اندازه با مشتری در منظومه شمسی ما قابل مقایسه هستند.
بر اساس مقاله ای درباره این کار که این هفته در مجله Astronomy & Astrophysics منتشر شد، دمای تعادل در هر دو سیاره تا نزدیک به 2200 درجه سانتیگراد افزایش می یابد.
سیارات به اندازه ای به ستاره منظومه خود نزدیک هستند که فقط دو روز مدار دارند. به دلیل این نزدیکی، آنقدر داغ هستند که محققان بر این باورند که در 76b باران آهن مایع و جواهرات گرانبها می بارد، در حالی که تصور می شود ابرها در 121b از فلز ساخته شده اند.
بر اساس یک بیانیه مطبوعاتی، ستاره شناسان تقریباً به طور تصادفی این کشف را انجام دادند و مجبور شدند این کشف را دوبار بررسی کنند تا مطمئن شوند یافته های آنها واقعاً مربوط به این دو سیاره است.
برای شناسایی و سپس تأیید وجود باریم، این تیم از طیف‌نگار Echelle برای سیارات فراخورشیدی سنگی و مشاهدات طیف‌سنجی پایدار یا ESPRESSO، ابزاری به اصطلاح «شکارچی سیاره‌ها» در VLT استفاده کردند.
پازل سیاره ای
هر چقدرهم که سیارات فراخورشیدی عجیب وغریب باشند، توضیح نمی دهد که عنصری به سنگینی باریم که 2.5 برابر سنگین تر از آهن است در جو آنها چه می کند.
اولیویه دمنجون، یکی از نویسندگان مقاله، محقق دانشگاه پورتو و موسسه اخترفیزیک و فضا، گفت: با توجه به گرانش بالای سیارات، انتظار داریم عناصر سنگینی مانند باریم به سرعت در لایه‌های پایینی جو سقوط کنند.
وی اذعان کرد: در حال حاضر، ما مطمئن نیستیم که مکانیسم ها در جو آن سیارات چیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.