فناوری “هایپرلوپ” سرعت قطارها را به 1000 کیلومتر در ساعت می‌رساند

محققان دانشگاه شمالی چین با موفقیت آزمایش یک سیستم شبیه هایپرلوپ را به پایان رساندند که قطارها را در محیطی با خلاء کم در داخل یک لوله حرکت می دهد.

محققان دانشگاه شمالی چین با موفقیت آزمایش یک سیستم شبیه هایپرلوپ را به پایان رساندند که قطارها را در محیطی با خلاء کم در داخل یک لوله حرکت می دهد.

به گزارش تکناک، هایپرلوپ نامی است که به یک سیستم حمل و نقل پرسرعت داده شده است که توسط ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا در سال 2012 رایج شد. یک سال بعد، ماسک همچنین کاغذ سفیدی منتشر کرد که طراحی چنین سیستمی را در حال اجرا بین لس آنجلس و سانفرانسیسکو در ایالات متحده نشان می داد.

در تئوری، این سیستم می تواند برای حمل و نقل افراد و همچنین کالاها استفاده شود .در این سیستم لوله های بلندی وجود دارد که خلاء کم را حفظ می کند تا امکان حمل و نقل با حداقل مقاومت هوا را برای وسیله نقلیه فراهم کند. واگنها با استفاده از میدان مغناطیسی به صورت شناور (maglev)در لوله ها بدون تماس با ریل حرکت میکنند. این یک فناوری آزمایش شده برای قطارهای پرسرعت برای ارائه حمل و نقل با سرعت بالا می باشد.

پیشرفت چین در قطارهای هایپرلوپ مانند
طبق گزارش‌ها، چین با انجام اولین “آزمایش یکپارچه و فرآیند کامل” چنین سیستمی را انجام داد. این قطار Maglev با سرعت 80 مایل (130 کیلومتر) در ساعت حرکت می کرد و این اولین قطار در نوع خود در جهان است. این آزمایش بر روی ریل آزمایشی داتونگ به طول 1.25 مایل (2 کیلومتر) که در استان شانشی در شمال چین ساخته شده است، انجام شد.
بر اساس گزارش چاینا دیلی، دانشگاه شمالی چین و موسسه تحقیقاتی سوم علوم و صنایع هوافضای چین، به طور مشترک آزمایشگاهی برای وسایل نقلیه مگلو پرسرعت راه‌اندازی کرده‌اند که در محیط‌های با خلاء کم کار می‌کنند.
پس از موفقیت در آزمایش اولیه، آزمایشگاه اکنون ساخت یک مسیر آزمایشی 37 مایلی (60 کیلومتری) در مقیاس کامل را آغاز خواهد کرد تا در سه فاز تکمیل شود. این مسیر در مقیاس کامل امکان آزمایش قطارها را با سرعت 621 مایل (1000 کیلومتر) در ساعت فراهم می کند.

رویای ماسک و اجرای چینی
اگرچه ماسک اولین کسی نبود که در مورد سیستم های ترانزیت داخل لوله های مهر و موم شده صحبت کرد، نسخه هایپرلوپ این سیستم تا حد زیادی زاییده فکر او است.
سرمایه‌گذاری در ساخت تونل‌های کم خلا ماسک
The Boring Company، و شرکت فضایی او، SpaceX حتی یک مسیر آزمایشی برای میزبانی مسابقات Hyperloop Pod بین سال‌های 2015 و 2019 ساختند.
ماسک حتی با وجود اینکه خودش می‌توانست این کار را انجام دهد، از هایپرلوپ به عنوان یک سرمایه‌گذاری تجاری دوری کرد و در عوض Loop را ساخت، جایی که ماشین‌های برقی‌اش می‌توانستند مردم را حمل کنند.
تاسیس شرکت Virgin Hyperloop، یک سرمایه‌گذاری ماسک در این حوزه است که در واقع چالش انجام این کار را به همراه تعدادی دیگر انجام داد. این شرکت اوایل سال جاری میلادی اعلام کرد که تنها بر روی کاربردهای حمل محموله های باری این فناوری تمرکز خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.