ساخت رگ های خونی مصنوعی برای ترمیم عروق آسیب دیده

دانشمندان مدعی ساخت رگ های خونی مصنوعی شده اند که با تقلید از ساختار رگ‌های خونی زنده می توانند در ترمیم عروق آسیب دیده نقش داشته باشد.

دانشمندان مدعی ساخت رگ های خونی مصنوعی شده اند که با تقلید از ساختار رگ‌های خونی زنده می توانند در ترمیم عروق آسیب دیده نقش داشته باشد.

به گزارش تکناک، آسیب به رگ‌های خونی که باعث انسداد یا اختلال در آنها می‌شود، هیچ گزینه‌ای جز جایگزینی با جراحی باقی نمی‌گذارد. به طور سنتی، این می‌تواند شامل عروق اهداکننده یا برداشت شده از جای دیگری در بدن بیمار باشد، اما اخیراً می‌بینیم که چگونه جایگزین‌های رشد یافته در آزمایشگاه می‌توانند در ترمیم آسیبهای عروقی نقشی داشته باشند.

دهه گذشته پیشرفت های هیجان انگیز متعددی را در تلاش برای رشد رگ های خونی انسان در آزمایشگاه به ارمغان آورده است. محققان این فناوری را برای بهبود عملکرد و همچنین ایمنی آنها پیش برده اند و این عروق رشد یافته در آزمایشگاه را به عنوان ابزاری امیدوارکننده برای مطالعه بیماری هایی مانند دیابت و سرطان قرار داده اند.

به گفته تیم سازنده، ساخت این رگهای مصنوعی جدید، یک گام دیگر به جلو محسوب می شود، زیرا این رگهای مصنوعی اولین کسانی هستند که چنین شباهت زیادی به همتایان طبیعی خود دارند. رگ‌های خونی معمولی دارای حلقه‌هایی از پروتئین به نام الاستین هستند که آنها را قادر می‌سازد تا زمانی که خون در آنها جریان می‌یابد کشیده شوند. دانشمندان این ویژگی را از طریق استفاده از دو ماده زیست سازگار که در یک لوله ساخته شده بودند، تکرار کردند.

دکتر Ziyu Wang، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه سیدنی، می گوید: این رگ های مصنوعی زیبا هستند زیرا فقط از دو ماده طبیعی ساخته شده اند که بدن به خوبی آنها را تحمل می کند. تروپولاستین (ساختار طبیعی برای الاستین) در یک غلاف الاستیک بسته بندی شده است که به تدریج از بین می رود و باعث ایجاد تشکل های بسیار منظم و طبیعی از رگ های خونی می شود.

رگ های مصنوعی ساخته شده را می توان تا زمان پیوند به طور ایمن در پلاستیک استریل نگهداری کرد. در آزمایش های پیش بالینی، تیم این رگها ها را در موش ها کاشت و دریافتند که آنها به خوبی توسط بدن موشها تحمل می شوند. با این حال، امیدوارکننده‌ترین نکته این بود که این رگهای مصنوعی شروع به توسعه سلول‌ها و بافت‌های جدید در مکان‌های مناسب کرد و به مرور زمان از یک رگ مصنوعی به یک رگ خونی طبیعی تبدیل شد.

پروفسور آنتونی وایس، نویسنده ارشد این مقاله گفت: طبیعت این رگهای مصنوعی تولید شده را در طول زمان به لوله‌ای تبدیل می‌کند که شبیه یک رگ خونی واقعی به نظر می‌رسد و رفتار می‌کند. توانایی این فناوری در بازآفرینی ساختار پیچیده بافت‌های بیولوژیکی نشان می‌دهد که نه تنها رگ‌های خونی را نه تنها برای کمک به عمل های جراحی ، بلکه زمینه را برای ایجاد بافت‌های مصنوعی دیگر مانند دریچه‌های قلب در آینده فراهم می‌کند.

دانشمندان به پتانسیل عروق خونی مصنوعی خود به دلیل داشتن توانایی برای بلوغ همگام با بدن، خوشبین هستند. قبل از اینکه آنها وارد استفاده بالینی شوند، کارهایی وجود دارد که باید انجام شود که به سؤالات زیادی که هنوز در مورد رفتار آنها در بدن انسان وجود دارد پاسخ داده می شود، اما تیم تحقیقاتی آنها را نقش آفرین ارزشمندی در درمان به ویژه بیماران جوانان می بیند.

دکتر کریستوفر بروئر یکی از نویسندگان این مقاله گفت: در حال حاضر وقتی بچه‌ها از یک رگ غیرطبیعی رنج می‌برند، جراحان چاره‌ای جز استفاده از رگ‌های مصنوعی ندارند که برای مدت کوتاهی به خوبی کار می‌کنند، اما به ناچار کودکان در حین رشد به جراحی‌های بیشتری نیاز دارند. این فناوری جدید پایه و اساس هیجان انگیزی را برای رگ های خونی مصنوعی (Blood Vessel : a tubular structure which carries blood) فراهم می کند که در طول زمان به رشد و توسعه ادامه می دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.