میکروسکوپ سه بعدی نحوه آلوده شدن سلول‌ها را رمزگشایی می‌کند

آلوده سلول‌ ویروس

دانشمندان یک دوربین با قابلیت ضبط حرکات دیوانه‌وار ویروس هنگام تلاش برای آلوده کردن یک سلول ساخته‌اند.

به گزارش تکناک، این دوربین بخشی از فرآیندی از نحوه آلوده شدن سلول توسط ویروس که معمولاً دیدن آن دشوار است را نشان می دهد.

ویروس‌ها برای تکثیر خود باید وارد سلول‌ها شوند، اما نحوه دقیق این کار همچنان مبهم است. این مساله به دلیل تصویربرداری دشوار قبل از ورود آنهاست، در آن محیط آنها در مقایسه با سلول هایی که آلوده می کنند، حرکت بسیار سریعتری دارند و نسبتاً کوچک هستند.

کورتنی جانسون، نویسنده این مطالعه گفت: به همین دلیل است که مطالعه این مشکل بسیار سخت است. مانند این است که شما می خواهید از فردی که در مقابل یک آسمان خراش ایستاده است، عکس بگیرید. شما نمی توانید تمام آسمان خراش را در یک تصویر همراه با جزئیات شخص در یک عکس ثبت کنید.

بنابراین برای این مطالعه جدید، محققان دوک یک تکنیک تصویربرداری جدید ، با نام میکروسکوپ ردیابی و تصویربرداری سه بعدی (3D-TrIm) توسعه دادند.

این میکروسکوپ اساساً با ترکیب دو میکروسکوپ در یک میکروسکوپ کار می کند . اولین میکروسکوپ از لیزر برای تعیین موقعیت ویروس هزاران بار در ثانیه استفاده می کند. ویروس نشانه‌گذاری شده توسط یک برچسب فلورسنت قابل مشاهده است، که لیزر به منظور درخشش آن را تحریک می‌کند تا با میکروسکوپ قابل مشاهده باشد.

میکروسکوپ دوم تصاویر سه بعدی از سلول های بزرگتر اطراف آن می گیرد و یک تصویر سه بعدی در زمان واقعی از حرکات ویروس در جستجوی راهی برای ورود، ایجاد می کند. ویدئوی زیر نمونه ای از این فرایند را نشان می دهد. با ردیابی بیش از دو دقیقه و نیم، ویروس به عنوان نقطه قرمز کوچکی که از سلول‌های اطراف عبور می‌کند، قابل مشاهده است، در حالی که خطوط بنفش مسیر گذشته آن را نشان می دهد. تپه های سبز اطراف آن در واقع سلول های روده انسان هستند.

طبق گفته این تیم این تکنیک می‌تواند به کشف رازهای بیشتری در مورد چگونگی آلوده شدن سلول‌ها توسط ویروس‌ها کمک کند. اما قبل از آن، باید پیشرفت‌هایی مانند یافتن راهی برای درخشش طولانی‌تر ویروس‌ها انجام شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.