چرا نباید با گوشی موبایل خوابید؟

خوابیدن با گوشی موبایل می تواند چرخه خواب شما را مختل کند، ذهن شما را تحریک کند و مانع از خواب راحت شما شود.

به گزارش تکناک، اگر شما هم قبل از خواب بی هدف در گوشی خود می چرخید، باید بگوییم که شما تنها نیستید. بسیاری از مردم هنگام خواب گوشی موبایل خود را نزدیک به خود قرار می دهند.

داشتن خواب خوب هم برای سلامت روانی و هم برای سلامت جسمی حیاتی است و گوشی شما می تواند این کار را سخت تر کند. هر چند استفاده از گوشی موبایل هنگام خواب می تواند بسیار وسوسه‌انگیز باشد اما دلایل زیادی برای احتیاط در استفاده از گوشی موبایل هنگام خواب وجود دارد.

تا آخر این مطلب همراه باشید تا نکاتی ارزنده در این مورد به شما بگوییم.

دلایلی برای دور نگه داشتن گوشی موبایل از رختخواب

محققان به طور مداوم خاطرنشان کرده‌اند کسانی که به طور مکرر از وسایل الکترونیک استفاده می‌کنند به‌ویژه در شب، احتمال بیشتری دارد که خواب ناکافی و بی‌کیفیت داشته باشند. بسته به نحوه استفاده شما، گوشی ها ممکن است خطرات زیادی داشته باشند.

نمایشگرهای دیجیتال چرخه خواب را مختل می کنند

استفاده از تلفن همراه و نمایشگرهای دیجیتال مستقیماً با اختلالات ریتم شبانه روزی بدن یا چرخه طبیعی خواب و بیداری مرتبط است. همانطور که در تحقیقات اشاره شده است، نور آبی ساطع شده از گوشی ها از تولید ملاتونین که هورمونی است که باعث خواب آلودگی شما می شود، جلوگیری می کند. میزان ملاتونین معمولا قبل از خواب افزایش می یابد اما نور آبی تولید ملاتونین را سرکوب می کند. این کار خوابیدن را سخت‌تر می‌کند، زیرا شما هوشیارتر هستید و به اندازه کافی خواب‌آلود نیستید.

چرخه خواب شامل خواب REM (مرحله ای است که با حرکات سریع چشم و رویاها مشخص می شود)، که به حافظه و پردازش عاطفی شما کمک می کند. همراه با کاهش میزان ملاتونین، قرار گرفتن در معرض نور آبی در طول شب می تواند طول خواب REM را کاهش دهد، که همین مسئله می تواند باعث شود احساس هوشیاری کمتری داشته باشید و ممکن است صبح بیدار شدن شما را سخت تر کند.

محققان متوجه شده اند قرار گرفتن در معرض نور صفحه نمایش در رختخواب یا حتی مدتی قبل از خوابیدن، می تواند بر کیفیت خواب تاثیر بگذارد. یک تحقیق در سال 2018 اشاره کرد که استفاده از صفحه نمایش در عرض یک تا دو ساعت پس از رفتن به رختخواب تأثیر منفی بر خواب دارد و این تأثیر به طور ویژه ای در نوزادن و کودکان مشهود است.

گوشی ها ذهن شما را تحریک می کنند

فقط درخشش صفحه نمایش نیست که خواب را مختل می کند. تلفن ها منبع بی حد و حصری از اطلاعات و تحریکات هستند که می توانند حالت برانگیختگی و هوشیاری را تغییر دهند. این مسائل می تواند به خواب رفتن و خوابیدن را سخت تر کند.

به نظر می رسد ماهیت تعاملی گوشی موبایل یا سایر دستگاه های الکترونیکی که نیاز به کنترل فعال دارند، اوضاع را بدتر می کند. برخی از مطالعات نشان می‌دهند که استفاده از گوشی در شب و همچنین سایر دستگاه‌های الکترونیکی مانند کنسول های بازی، نسبت به فعالیت‌های غیرفعال‌تر شبانه مانند تماشای تلویزیون، تأثیر بارزتری بر خواب دارند.

ممکن است گوشی ها خطر آتش سوزی به همراه داشته باشند

اگرچه بسیار نادر است، اما خطر آتش گرفتن باتری گوشی همیشه وجود دارد.

انفجار گوشی یا آتش سوزی در رختخواب می تواند آسیب قابل توجهی ایجاد کند. یک مقاله جدید اشاره کرد که گرم شدن یا سوختن بیش از حد باتری ها با چندین مورد سوختگی درجه دوم مرتبط است. این مسئله باعث موارد زیر می شود:

  • درد
  • تاول
  • ترشحات مایع
  • تورم
  • خراشیدگی یا از بین رفتن لایه های بیرونی پوست

به دلیل خطر سوختگی جدی، سامسونگ مجبور شد یک میلیون گوشی گلکسی نوت 7 را در سال 2016 از رده خارج کند.

خواب بهتر

با دانستن اینکه گوشی ها می توانند خواب شما را مختل کنند، مهم است که به این فکر کنید که برای تنظیم و مدیریت استفاده خود چه کاری می توانید انجام دهید. از آنجایی که فناوری می‌تواند بر نوجوانان و کودکان تأثیر زیادی بگذارد، والدین باید توجه ویژه‌ای به این مسئله داشته باشند و آماده باشند تا قوانین محکمی را وضع کنند.

حالا باید دید که چه کاری می توان انجام داد تا گوشی (smartphone : handheld mobile telephone/computer) روی خواب تأثیر نگذارد؟

  • سعی کنید زمان کلی استفاده از نمایشگرهای دیجیتال را محدود کنید: محققان نه تنها استفاده در شب را مشکل‌ساز تشخیص داده‌اند، بلکه خواب ضعیف و کلی زمان صرف شده در مقابل نمایشگرها را به هم مرتبط کرده‌اند. یافتن راه‌هایی برای کاهش زمان استفاده از گوشی، رایانه و یا تلویزیون می‌تواند به داشتن خوابی بهتر به شما کمک کند
  • به هیچ عنوان روی تخت خواب هیچ دستگاه الکترونیکی استفاده نکنید: تخت شما باید فقط برای استراحت یا خواب باشد. با توجه به تأثیرات درخشش ساطع شده از گوشی ها و نحوه تحریک آنها، در نظر بگیرید که دستگاه های الکترونیکی و گوشی ها را از اتاق خواب دور نگه دارید یا حداقل یک ساعت قبل از خواب استفاده از آنها را متوقف کنید. هرگز در رختخواب با گوشی کار نکنید.
  • تنظیم حالت شبانه: اگر گوشی شما نزدیک باشد، اعلان‌ها و پیامک‌های آخر شب می‌توانند باعث مختل شدن استراحت شما شوند. در نظر بگیرید که گوشی خود را شب ها در حالت مزاحم نشوید بگذارید.
  • تشریفات خاص خود را داشته باشید: یک کار آرام‌بخش قبل از خواب نیز می‌تواند به راحت‌تر خوابیدن کمک کند. قبل از اینکه به رختخواب بروید، حمام آرامش بخش، مدیتیشن، مطالعه یا گوش دادن به موسیقی آرامش بخش را برای مدتی امتحان کنید. همچنین سعی کنید زمان خواب خود را ثابت نگه دارید.
  • نور را تنظیم کنید: نورهای روشن مانند لامپ های 100 واتی می توانند میزان ترشح ملاتونین را کاهش دهند و به خواب رفتن را سخت تر کنند. نور اتاق خوابتان را کم‌ کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.