تصاویر پهپاد MQ-28 Ghost Bat بوئینگ رسانه ای شد

بوئینگ اخیراً عکسی را در حساب‌های رسانه‌های اجتماعی خود به اشتراک گذاشته است که نشان میدهد MQ-28 و MQ-25، که T1 نیز نامیده می‌شود، در کنار هم قرار گرفته‌اند.

به گزارش تکناک،  اگرچه مکان و زمان تصویر فاش نشده است، به نظر می رسد که این دو پهپاد در فرودگاه MidAmerica در سنت لوئیس میسوری، جایی که نمونه اولیه T1 در آن مستقر است، گرفته شده اند.

کریستل کار، مدیر سکوهای مشترک خودران بوئینگ، تصدیق کرد که پهپاد برای آزمایش وارد شده است، اما نگفت چه زمانی و برای چه کسی. او از ارائه جزئیات خودداری کرد و مقامات بوئینگ تمام سوالات بیشتر را به نیروی هوایی ارجاع دادند.

بوئینگ با انتشار تصویر این دو پهپاد در توییتر خود نوشت: دوپهپاد خودران ما بالاخره به هم می رسند. آنها افزودند: “MQ-28 Ghost Bat که در استرالیا توسعه یافته است، عملکردی شبیه به جنگنده برای گسترش ماموریت های هوابرد ارائه می دهد. MQ-25 Stingray برای ادامه ماموریت جنگنده ها را سوخت گیری می کند. این نیروی هوایی بدون خدمه بی نظیر است.

برای چندین سال، بوئینگ آزمایش‌های فعالی را بر روی T1 انجام می‌دهد که دارای کد ثبت کشوری ایالات متحده N234MQ است تا اولین نمونه‌های اولیه آماده تولید Stingray را برای نیروی دریایی توسعه دهد. متأسفانه تأخیر در ساخت این پهپادها باعث شده است که نیروی دریایی جدول زمانی خود را برای دستیابی به قابلیت عملیاتی شدن MQ-25 تقریباً یک سال به عقب براند که اکنون انتظار می رود در سال 2026 اتفاق بیفتد.

هنگامی که Stingray در خدمت قرار گیرد در درجه اول پشتیبانی سوخت گیری هوایی را ارائه می دهد. MQ-28 Ghost Bat که مخفیانه تحت برنامه Airpower Teaming System (ATS) برای نیروی هوایی سلطنتی استرالیا (RAAF) توسعه یافته بود، اولین بار در سال 2019 به نمایش عمومی درآمد. از آن زمان تاکنون با تلاش های مستمر برای افزایش قابلیت ها و گسترش برد پروازی سه نمونه اولیه ساخته شده و آزمایش پرواز انجام شده است.

نمونه اولیه MQ-28 RAAF در حال دریافت به‌روزرسانی‌های جدیدی است، از جمله نصب یک سیستم حسگر جستجو و ردیابی فروسرخ (IRST) در دماغه یکی از پهپادها. ماژولار بودن Ghost Bat با توانایی آن در تغییر کل قسمت های دماغه به نمایش گذاشته شده است که امکان ادغام سنسورها و سیستم های مختلف را فراهم می کند.

تا ماه مه 2023، پیش بینی می شود که RAAF حداقل 10 فروند MQ-28 را خریداری کند و استفاده عملیاتی خود را تا سال 2025 آغاز کند. این پهپادها قرار است با ناوگان جت های جنگی استرالیا مانند جنگنده های F-35A Joint Strike Fighters و F/A-18F Super Hornets برای اجرای ماموریت های متنوع همکاری نزدیک داشته باشند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.