پس از ردیت، وردپرس نیز به جمع شرکتهایی میپیوندد که دادههای کاربران خود را با شرکتهای هوش مصنوعی به اشتراک میگذارند.
بهگزارش تکناک، دو پلتفرم آنلاین محبوب به نامهای تامبلر و وردپرس که متعلق به شرکت Automattic هستند، بهدلیل گزارشهایی مبنیبر برنامهریزی برای بهاشتراکگذاشتن دادههای کاربران با شرکتهای هوش مصنوعی OpenAI و Midjourney، با انتقادهای فراوانی روبهرو شدهاند.
بهنقل از اماسپاور، وبسایت 404 Media در گزارش اخیرش بیان کرد که Automattic حجم زیادی از دادههای کاربران را از هر دو پلتفرم گفتهشده جمعآوری کرده است.
طبق گزارشها، قرار بود OpenAI و Midjourney از این دادهها برای آموزش مدلهای هوش مصنوعی خود استفاده کنند. این خبر نگرانیهایی بابت حریم خصوصی کاربران و اینکه برای اشتراکگذاری دادهها رضایت آگاهانه آنها جلب شده یا خیر، ایجاد کرده است.
Automattic برای پاسخ به این نگرانیها بیانیهای صادر کرده است. مقامهای این شرکت تأکید میکنند تنها محتوایی که دردسترس عموم بوده است، بهاشتراک گذاشته میشود و به ترجیحات خروج کاربران احترام گذاشته خواهد شد. علاوهبراین، آنها در حال توسعه سیستمی برای اطلاع شرکای خود درباره کاربرانی هستند که انصراف دادهاند و درخواست حذف دادههایشان را از مجموعههای آموزشی گذشته و کاربردهای آینده ارائه کردهاند.
هنوز نوع دادههای درگیر در بهاشتراکگذاری ادعاشده بهطور کامل مشخص نشده است. علاوهبراین، مشخص نیست که آیا این توافقنامه اشتراک داده بر وبسایتهای وردپرس خودمیزبانیشده که از افزونههای Automattic مانند JetPack استفاده میکنند، نیز تأثیر میگذارد یا نه.
همچنین، درحالیکه Automattic ادعا میکند که با خروج کاربران و درخواست حذف داده، شرکا را مطلع خواهد کرد، هیچ تضمینی درباره اثربخشی این فرایند یا توانایی واقعی حذف دادهها بهصورت گذشتهنگر ارائه نداده است.
این اتفاق روندی روبهرشد در صنعت فناوری را نشان میدهد. چندین پلتفرم آنلاین بهتازگی توافقنامههای مشابهی را با شرکتهای هوش مصنوعی منعقد کردهاند. ردیت هفته گذشته، از قرارداد صدور مجوز محتوای هوش مصنوعی با گوگل خبر داد که بیانگر قصد آنها برای «کسب درآمد» از پایگاه کاربرانشان با اجازهدادن به استفاده از محتوای تولیدشده کاربر در آموزش مدلهای هوش مصنوعی است. علاوهبراین در سال ۲۰۲۳، شاتراستوک قراردادی ۶ ساله با OpenAI برای ارائه دادههای آموزشی امضا کرد.
با افزایش استفاده از هوش مصنوعی، نگرانیهای مربوط به حریم خصوصی دادهها و رضایت کاربران اهمیت بیشتری پیدا میکند. به کاربران توصیه میشود که از حقوق حریم خصوصی دادههایشان و شیوههای پلتفرمهایی که از آنها استفاده میکنند، آگاه باشند. همچنین، آنان باید شرایط و ضوابط مرتبط با این پلتفرمها را بهدقت بررسی و تنظیمات حریم خصوصی خود را براساس آن تنظیم کنند.