بخش دفاعی و فضایی ایرباس از نمونه اولیه کابین خلبان جنگندههای نسل ششم اروپایی در قالب پروژه EPIIC رونمایی کرد.
به گزارش تکناک، این طرح با هدف بازتعریف تجربه خلبانی در جنگندههای نسل ششم و با تمرکز بر کاهش پیچیدگیهای اطلاعاتی و ارتقای تعامل انسان و ماشین ارائه شده است.
شرکت ایرباس در قالب پروژه «رابطها و تعاملات پیشرفته خلبان برای کابین جنگنده» یا به اختصار EPIIC، با مشارکت ۲۷ شرکت، سازمان و نهاد دانشگاهی اروپایی، طراحی و توسعه کابینهای نسل آینده را آغاز کرده است. این پروژه تحت حمایت مالی صندوق دفاعی اروپا قرار دارد و اکنون وارد فاز نمونهسازی و آزمایشهای زمینی شده است.
کابین خلبانی که در قالب EPIIC معرفی شده است، تفاوتهای اساسی با کابینهای متداول امروزی دارد. برخلاف تصور رایج از فضای پر ازدحام و مملو از صفحهنمایش و کلیدهای متنوع، کابین جدید با طراحی مینیمال و ساده، تنها شامل اهرم گاز و جویاستیکی است، که خلبانها پیشتر نیز به آنها عادت داشتهاند. ابزارهای پیچیده حذف شدهاند تا جای خود را به فناوریهایی مانند: واقعیت افزوده، نمایشگرهای پوشیدنی، تعامل صوتی، ژستهای حرکتی و ردیابی چشم بدهند.

این رویکرد بر اساس فلسفهای به نام HOTAS (دستها روی گاز و جویاستیک) طراحی شده، که هدف آن کاهش نیاز خلبان به استفاده از سایر ابزارهای فیزیکی در هنگام هدایت هواپیما است. ایرباس تأکید دارد که طراحی این کابین، تنها جایگزینی برای نمایشگرها یا ابزارهای کنترلی نیست، بلکه گامی برای ارتقای تعامل خلبان با سیستمهای پروازی از طریق هوش مصنوعی و رابطهای چندحسی است.
بلن کالخا، مدیر پروژههای صندوق دفاعی اروپا در ایرباس، در توضیحی درباره این پروژه گفت: «ما از صدا، حرکات بدن و ردیابی چشم برای سادهسازی عملیات استفاده کردهایم. هدف این است که خلبان به جای درگیر شدن با دادههای متعدد، بتواند روی مأموریت تمرکز کند. برای مثال، تغییر فرکانس ارتباطی با برج مراقبت میتواند تنها با یک فرمان صوتی یا اشاره دست انجام شود.»
یکی از قابلیتهای قابل توجه در کابین خلبان جنگندههای نسل ششم، بهرهگیری از نمایشگرهای واقعیت افزوده است، که میتوانند اطلاعات پروازی و تاکتیکی را روی هر سطحی از کابین، از جمله روی شیشه جلویی یا حتی دست خلبان، نمایش دهند. همچنین جویاستیک بازطراحیشده این سیستم به بازخورد لمسی مجهز است تا خلبان بتواند از طریق حس فیزیکی، وضعیت پروازی را درک کند.
یکی دیگر از مزایای مهم این پروژه، ماژولار بودن طراحی کابین است، یعنی این فناوری میتواند مستقل از نوع هواپیما مورد استفاده قرار گیرد و به راحتی برای مأموریتهای جدید یا ارتقاهای آتی تنظیم شود.
پیشبینی میشود که با تکمیل پروژه EPIIC، کابین نسل جدید ایرباس بتواند به استانداردی تازه در طراحی جنگندههای اروپا تبدیل شود و با بهرهگیری از تعاملات هوشمند، بهرهوری خلبانان را در میدانهای نبرد آینده به شکل چشمگیری افزایش دهد. ایرباس اعلام کرده است که در ادامه روند توسعه، آزمایشهای پروازی نیز در دستور کار قرار دارد تا این کابین پیشرفته به زودی وارد مرحله عملیاتی شود.