شرکت نیسان از نسل ششم خودروی هاچبک کاملاً برقی Micra رونمایی کرد که با بهرهگیری از پلتفرم مشترک با رنو 5 E-Tech، تجربهای مدرن و سازگار با محیط زیست را به خریداران ارائه میدهد.
به گزارش تکناک، این هاچبک جمعوجور، امسال وارد بازار اروپا خواهد شد و بهزودی مدل برقی Juke نیز به آن ملحق میشود تا خریداران در کلاس سابکامپکت، انتخابی میان هاچبک و کراساوور داشته باشند.
خودروی جدید Micra نیسان بر پایه پلتفرم AmpR Small ساخته شده است، که پیشتر در رنو 5 نیز به کار رفته بود و از نظر مشخصات فنی شباهت زیادی به رقیب فرانسوی خود خواهد داشت. طراحی این خودرو در کارخانه نیسان در بریتانیا انجام شده است و به گفته این شرکت، ترکیبی از سادگی و جسارت را در قالبی فشرده برای عصر برقی ارائه میدهد.
هرچند مشخصات فنی دقیق خودروی برقی Micra هنوز اعلام نشده است، اما انتظار میرود که از همان موتور و باتریهای رنو 5 E-Tech استفاده کند. این یعنی نسخه پایه ممکن است به موتور ۹۴ اسب بخاری مجهز باشد، که از یک باتری ۴۰ کیلوواتساعتی نیرو میگیرد و بردی در حدود ۳۰۰ کیلومتر (بر اساس استاندارد WLTP) فراهم میکند. همچنین امکان عرضه نسخههایی با موتورهای قویتر، از جمله نمونه ۱۲۲ اسب بخاری بدون کاهش برد و مدل ۱۵۰ اسب بخاری با شتاب صفر تا صد ۸ ثانیه و باتری ۵۲ کیلوواتساعتی وجود دارد؛ گزینهای که برد آن به ۴۰۰ کیلومتر افزایش مییابد.
شرکت نیسان ممکن است که نسخهای اسپرت با نشان Nismo برای Micra عرضه کند. این مدل میتواند از قوای محرکه نسخه Alpine A290 با قدرت ۲۱۸ اسب بخار استفاده کند، که شتاب صفر تا صد ۶.۴ ثانیهای دارد و به عنوان یکی از سرگرمکنندهترین خودروهای برقی جادههای پیچدرپیچ شناخته میشود.

شرکت نیسان در طراحی ظاهری سعی کرده است که Micra را از رنو 5 متمایز کند. برخلاف خطوط تیز رقیب فرانسوی، Micra جزئیات گردتری دارد. چراغهای جلو علیرغم طراحی زاویهدار، نوارهای روشنایی نیمدایرهای دارند، که حالتی شبیه به چراغهای گرد ایجاد میکنند. این طراحی، چهره Micra را تاحدی شبیه به Mini Cooper کرده، اما هدف اصلی، خلق شخصیت منحصربهفرد برای این هاچبک جدید است.
مدل برقی Nissan Juke نیز در سال مالی ۲۰۲۶ معرفی خواهد شد. این خودرو از طراحی کاملاً متفاوتی نسبت به نسلهای قبل بهره خواهد برد. به گفته نیسان، طراحی Juke EV از کانسپت Hyper Punk الهام گرفته، که ظاهری زاویهدار و دیجیتالی دارد و قرار است به مدلی بسیار متمایز در خط تولید این برند تبدیل شود.

در صورت تکرار همکاری با رنو، انتظار میرود که مدلهای برقی Micra و Juke از همان پیشرانهها و باتریها استفاده کنند. این موضوع میتواند زمینهساز عرضه نسخه اسپرت Juke Nismo نیز باشد؛ خودرویی که در نسل دوم غایب بود. البته برخلاف نسل اول، اگر این نسخه تولید شود، به احتمال زیاد تنها به صورت دیفرانسیل جلو عرضه خواهد شد.
خط تولید خودروهای برقی نیسان در اروپا با معرفی Micra جدید رشد خواهد کرد و تا سال آینده شامل چهار مدل خواهد بود، که شامل Ariya، مدل جدید کراساوور Leaf و Micra EV، همچنین Qashqai با سیستم پیشرانه e-Power میشود. در سیستم e-Power، موتور ۱.۵ لیتری تنها به عنوان ژنراتور برای تولید برق بهکار میرود و موتور برقی وظیفه حرکت خودرو را بر عهده دارد؛ سیستمی که عملکردی نرم، کمصدا و کارآمد ارائه میدهد و مشابه آن در مدلهایی مانند: Honda ZR-V و Honda Civic Hybrid دیده میشود.
نسل جدید Micra، نهتنها آغاز فصل جدیدی برای این هاچبک محبوب به حساب میآید، بلکه بخش مهمی از استراتژی نیسان برای رقابت در بازار خودروهای برقی اروپا خواهد بود.