آمازون با هدف تمرکز بر هوش مصنوعی خودکار و مستقل گروه جدیدی برای توسعه هوش مصنوعی عاملمحور (Agentic AI) تشکیل داده است.
به گزارش تکناک، آمازون، غول تجارت الکترونیک، در سالهای اخیر جایگاه خود را بهعنوان یکی از رهبران فناوریهای ابری ازطریق آمازون وب سرویس (AWS) تثبیت کرده است. اکنون، این شرکت در مسیر گسترش نفوذ خود در حوزه هوش مصنوعی قرار گرفته و گزارشها حاکی از آن است که گروهی جدید را برای توسعه هوش مصنوعی عاملمحور (Agentic AI) تشکیل داده است.
به گزارش رویترز، این گروه جدید که با هدف توسعه عوامل هوش مصنوعی ایجاد شده، گام بعدی در تکامل دستیارهای دیجیتالی به شمار میرود. درحالیکه دستیارهای هوشمند فعلی فقط در واکنش به فرمانهای کاربران عمل میکنند، عوامل هوش مصنوعی میتوانند مستقلاً تصمیمگیری کنند و وظایف را بهصورت خودکار انجام دهند. این فناوری نقش مهمی در کاهش دخالت مستقیم کاربران در فعالیتهای روزمره ایفا میکند و به آنان امکان میدهد بهرهوری بیشتری را تجربه کنند.
به نقل از اندروید هدلاینز، آمازون در ماههای اخیر نشان داده است که توجه ویژهای به هوش مصنوعی میکند. این شرکت اخیراً نسخهای ارتقایافته از دستیار مجازی خود را با نام الکسا پلاس معرفی کرده است که علاوهبر ارائه قابلیتهای مکالمهای، برخی از ویژگیهای عاملمحور را در خود جای داده است.
بهعنوان نمونه، در دمو رسمی الکسا پلاس میتوانست بهطور خودکار سفر با اوبر را رزرو کند و در وبسایتها ناوبری انجام دهد. این قابلیتها نشانهای از تمایل آمازون برای توسعه فناوریهایی است که از سطح پاسخگویی صرف فراتر میروند و به سمت هوش مصنوعی خودکار و فعال حرکت میکنند.

براساس گزارشها، Swami Sivasubramanian، یکی از مدیران باسابقه AWS، هدایت گروه جدید هوش مصنوعی عاملمحور را برعهده خواهد داشت. او که نقشی مهمی در توسعه فناوریهای هوش مصنوعی و مدیریت دادههای آمازون ایفا کرده است، در این سِمَت مستقیماً به Matt Garman، مدیرعامل AWS، گزارش خواهد داد.
Garman در ایمیلی داخلی عنوان کرد:
ما فرصتی بینظیر داریم که به مشتریان خود کمک کنیم تا سریعتر نوآوری و قابلیتهای بیشتری را کشف کنند. معتقدم که عوامل هوش مصنوعی هسته اصلی موج بعدی نوآوری خواهند بود.
او همچنین پیشبینی کرد که هوش مصنوعی عاملمحور میتواند به یکی از تجارتهای چندمیلیارددلاری بعدی AWS تبدیل شود. به نظر میرسد که آمازون علاوهبر کاربران عادی، بهدنبال گسترش راهکارهای هوش مصنوعی برای کسبوکارها است. گزارشها نشان میدهد که این شرکت قصد دارد ابزارهایی برای خودکارسازی فرایندها و بهینهسازی گردش کار توسعه دهد که میتواند به سازمانها در بهبود بهرهوری و کاهش هزینهها کمک کند.
درحالیکه رقابت درزمینه هوش مصنوعی روزبهروز شدت میگیرد، ورود جدیتر آمازون به این حوزه میتواند جایگاه این شرکت را در کنار سایر بازیگران بزرگ مانند OpenAI و گوگل و مایکروسافت مستحکمتر کند. اکنون باید دید که استراتژی جدید این شرکت درزمینه هوش مصنوعی عاملمحور چه تأثیری بر آینده فناوریهای هوشمند خواهد گذاشت.