شرکت AMD با معرفی فناوری نوآورانه Work Graph توانسته است تا مصرف حافظه گرافیکی را تا ۶۰۰ هزار برابر کاهش دهد.
به گزارش تکناک، در گامی بزرگ برای بهینهسازی عملکرد گرافیکی، پژوهشگران AMD موفق شدهاند فناوری نوین به نام Work Graph را توسعه دهند که میتواند مصرف حافظه گرافیکی (VRAM) را هنگام رندر مدلهای پیچیده درختهای سهبعدی، کاهش چشمگیری دهد. این روش موفق شده است تا میزان مصرف حافظه را از ۳۴/۸ گیگابایت به تنها ۵۱ کیلوبایت برساند؛ رقمی که کاهش بیسابقهای درحدود ۶۰۰ هزار برابر را نشان میدهد.
درحالیکه صنعت گرافیک با افزایش تقاضا برای توان پردازشی بیشتر روبهرو است، تمرکز AMD بر بهینهسازی الگوریتمها بهجای صرفاً ارتقای سختافزار، رویکردی کارآمد و نوآورانه به نظر میرسد. فناوری Work Graph AMD به GPU اجازه میدهد تا فرایند تولید درختها را بهصورت رویهای و بلادرنگ انجام دهد.
بهجای ذخیرهسازی دادههای هندسی حجیم، GPU از مجموعهای از قوانین برای تولید لحظهای درختها بهره میگیرد. این روش از گرههای مش و ساختاری گرافمانند برای تقسیم وظایف بین شیدرهای GPU استفاده و بدینترتیب، ساختار محاسباتی بهینهای را ایجاد میکند.
Wccftech مینویسد که تولید درختهای واقعی همواره یکی از مشکلات مهم در رندر گرافیکی بوده است؛ زیرا این اجسام شامل دادههای هندسی بسیار پیچیدهای هستند که بار زیادی را بر حافظه گرافیکی تحمیل میکنند. فناوری Work Graph این مشکل را با استفاده از رویکرد «تقسیم و غلبه» برطرف کرده و مصرف منابع را به شکل معناداری کاهش داده است.
هرچند این روش هنوز بهصورت گسترده وارد صنعت نشده است، نتایج اولیه از آیندهای امیدوارکننده حکایت میکنند. در مقابل، رقیب دیرینه AMD، انویدیا، از فناوری Mesh Shader در معماری Turing بهره میبرد که در آن خط لولهی هندسی به دو مرحله برنامهپذیر تقسیم میشود. همچنین، انویدیا با تکیه بر هوش مصنوعی بهسمت «رندر پیشبینیشونده» حرکت کرده است؛ روشی که در آن پیکسلهای کموضوح با استفاده از AI به کیفیت چشمگیر ارتقا مییابند.
درمجموع، نوآوریهای AMD در حوزه گرافیک نشان میدهد که آینده رندرینگ نهتنها به قدرت سختافزار، بلکه به بهرهوری نرمافزاری نیز وابسته است. با توجه به روند کنونی، به نظر میرسد شیوههای رویهای و مبتنیبر هوش مصنوعی نقش پررنگتری در نسل بعدی رندرینگ ایفا خواهند کرد.