تا سال ۲۰۲۷ اغلب کامپیوترهای شخصی از قابلیتهای هوش مصنوعی استفاده خواهند کرد و همین امر موجب افزایش قیمت حداکثر ۱۵ درصدی آنها خواهد شد.
بهگزارش تکناک، گروه تحلیل بازار Canalys، در گزارش اخیرش پیشبینی کرده است که ۶۰ درصد از کامپیوترهای شخصی تا سال ۲۰۲۷ از قابلیتهای هوش مصنوعی بهره خواهند برد و درنتیجه، انتظار میرود قیمت آنها بین ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش یابد.
ادغام واحدهای پردازش عصبی (NPU) در سختافزار تأثیرات زیادی بر بازارهای بازی و کسبوکار و مصرفکنندگان خواهد گذاشت و مسیر را برای توسعه بیشتر تراشههای عصبی بهوسیله شرکتهای پیشرو هموار خواهد کرد.
با افزایش قابلیتهای هوش مصنوعی در سختافزار، افزایش قیمتها نیز محتمل است. همچنین، باتوجهبه اینکه نسخه 24H2 ویندوز ۱۱ الزامات پردازنده و رم را در کد خود تعبیه کرده است، تقاضا برای رم سریعتر و حجیمتر افزایش یافته و ممکن است قیمتها را گرانتر کند.
براساس گزارش Canalys، تمامی تولیدکنندگان اصلی تراشه در حال تلاش برای ادغام واحدهای پردازش عصبی (NPU) در خانوادههای مختلف پردازندههای خود هستند. انتظار میرود که بهزودی درایورها و رابطهای برنامهنویسی کاربردی (API) و چهارچوبها برای استفاده بهینه از این پیشرفتها بهروز شوند و شرکتهای B2B و B2C نیز این فناوری را بپذیرند.
موسسههای تحقیقاتی مانند Counterpoint و IDC، رشد مثبت در بازار کامپیوترهای شخصی را ناشی از این یکپارچهسازیهای جدید پیشبینی کردهاند. انتظار میرود اپل، کوالکام، اینتل و ایامدی بر بازار NPU تسلط پیدا کنند و با گذشت زمان، نیاز به فعالکردن برنامههای مبتنیبر هوش مصنوعی را برآورده کنند.
بدیهی است که پیادهسازی سختافزار با قابلیتهای نرمافزاری همگام خواهد بود. شرکتهایی مانند OpenAI، مایکروسافت، گوگل و سایرین برای کاربردهای مصرفکننده، بازی، نظامی و تجاری روی این موضوع سرمایهگذاری هنگفتی کردهاند.
باتوجهبه اینکه رایجترین برنامهها اکنون هوشهای مصنوعی مولد هستند، برای اکثر کاربران زمان میبرد تا هوش مصنوعی، بهویژه با یکپارچهسازی آن در سیستمعاملها را بهعنوان ابزاری مهم ببینند.
سختافزار اختصاصی هوش مصنوعی نقش اساسی در پردازندههای سری اسنپدراگون ایکس آینده کوالکام ایفا میکند که برای لپتاپها در بازههای قیمتی مختلف برنامهریزی شدهاند. نسخه 24H2 ویندوز ۱۱ از ویژگیهای مبتنیبر هوش مصنوعی برخوردار خواهد بود که در برنامههای بومی مانند File Explorer تعبیه شدهاند.
باتوجهبه اینکه شرکتهای پیشرو نرمافزاری مانند ادوبی هماکنون عملکردهای آمیخته با هوش مصنوعی دارند، جای تعجب نیست که اپل نیز بهسمت داشتن پردازندههای مجهز به هوش مصنوعی در لپتاپها و سیستمهای رومیزی خود پیش میرود. بنابراین، تصور بازیهایی که از LLM برای هدایت شخصیتها و محیطهای درون بازی برای ایجاد تجربهای فراگیر استفاده میکنند، دور از ذهن نیست.
علاقه به این پیشرفت جدید نباید مشکلات حریم خصوصی و استفاده اخلاقی از هوش مصنوعی را نادیده بگیرد. هوش مصنوعی مولد بهدلیل استفاده از تصاویر دارای حق کپیرایت و ارائه محتوای توهینآمیز با انتقادهای شدیدی مواجه شده است. بنابراین، شرکتها و دولتهای مرتبط باید ضمن توسعه فعال در مسیر درست، از منافع کاربران صیانت کنند.
گزارشهایی مبنیبر دستور به مدیران سابق آمازون برای نادیدهگرفتن قانون حق کپیرایت بهمنظور پیشرفت در رقابت هوش مصنوعی منتشر شده است. پس بهتر است از چنین مشکلاتی پیشگیری شود تا بعداً بهدنبال راهحل آنها نبود؛ زیرا خطر فراهمنبودن امکان حل این مشکلات در آینده وجود دارد. همچنین، نگرانیهایی درباره مصرف برق سختافزار هوش مصنوعی وجود دارد که پیشبینی میشود تا سال ۲۰۳۰ یکچهارم برق آمریکا را مصرف کند.