اپل قصد دارد در سال 2024، با تغییر رویکرد تمرکز در استراتژی محصولات از آیفون به فناوریهای پوشیدنی، گامی بزرگ در جهت تکامل خود برمیدارد. در این راستا محصولاتی چون ویژن پرو، ساعت هوشمند و ایرپادز، بیش از پیش مورد توجه قرار خواهند گرفت.
به گزارش تکناک و به نقل از بلومبرگ ،این در حالی است که اپل با چالشهای جدیدی مواجه میشود؛ از جمله نبرد حقوقی علیه استفاده از iMessage در دستگاههای اندرویدی و شکست گوگل در دعوای حقوقی با Epic Games در مورد سیاستهای فروشگاه برنامههای خود. علاوه بر این، سیستم عامل جدید اپل، visionOS، در حال آماده شدن است و نسخه بتای اولیه iOS 17.3 با تمرکز بر بهروزرسانیهای امنیتی برای مقابله با سرقت عرضه خواهد شد.
اگرچه iPhone برای بیش از یک دهه در مرکز استراتژی محصولات اپل قرار داشته، سال 2024 نقطه عطفی برای تغییر جهت خواهد بود. با وجود اینکه آیفونهای جدید نیز بهروزرسانی خواهند شد، تمرکز اصلی بر محصولات پوشیدنی خواهد بود. این در حالی است که آیفون 15 قرار است طراحی خود را با افزایش اندازه صفحهنمایش در مدلهای پرو و اضافه شدن دکمههای جدید در مدلهای دیگر، حفظ کند.
در سال 2024، کسبوکار پوشیدنیهای اپل به احتمال زیاد نقشی کلیدی در استراتژی شرکت ایفا خواهد کرد. محصولاتی مانند Vision Pro، AirPods و Apple Watch قرار است نقش محوری در این برنامه داشته باشند. Vision Pro به عنوان یک دسته محصول جدید، نویدبخش تغییرات قابل توجهی در پورتفولیوی محصولات اپل است. همچنین، انتظار میرود که AirPods و Apple Watch بزرگترین بهروزرسانیهای خود را تاکنون دریافت کنند.
با اینکه فروش محصولات اپل در سال مالی 2023، که در سپتامبر پایان یافت، به دلیل کاهش تقاضای پس از همهگیری، در بخشهای اصلی مانند iPhone، Mac و iPad کاهش یافته بود، بخش خدمات شرکت در نقطه روشن باقی مانده است. در حالی که تحلیلگران وال استریت با احتیاط نسبت به بازگشت قدرتمند اپل در سال مالی جاری برخورد میکنند، شرکت همچنان دارای فناوریهای جدید برای معرفی است.
یکی از این موارد، ایرپادز جدید است که برای حل مشکلات موجود در سری فعلی طراحی شدهاند. ایرپادهای فعلی 179 دلاری اپل ، که مدل سوم نسل میانرده هستند، تا حدودی برای مصرفکنندگان ناکام ماندهاند، زیرا ویژگیهای قابل توجهی نسبت به نسل دوم 129 دلاری سال 2019 ارائه نمیدهند. این امر باعث سردرگمی مصرفکنندگان شده است که کدام مدل را انتخاب کنند، و در برخی موارد، خریداران به سمت محصولات رقبا میروند تا ویژگیهای مشابه AirPods Pro را با قیمت پایینتر به دست آورند.
با توجه به این چالشها، اپل به نظر میرسد که به دنبال تقویت بخش پوشیدنیها با ارائه محصولات جذابتر و متمایزتر است تا بتواند جایگاه خود را در بازار رقابتی حفظ کند.
در پاسخ به چالشهای بازار، اپل در حال آمادهسازی یک سری از محصولات جدید و بهروزرسانیهای مهم است. برای مثال، دو مدل جدید از نسل چهارم غیر-Pro AirPods در راه هستند که با طراحیهای بهروز شده، محفظههای بازطراحی شده و امکان شارژ USB-C عرضه خواهند شد. مدل برتر از این دو شامل ویژگی لغو نویز فعال خواهد بود، که این ویژگی را به یک نقطه قیمتی پایینتر میآورد.
اپل همچنین برنامههایی برای احیای AirPods Max دارد. اگرچه این هدفونها تاکنون فروش چشمگیری نداشتهاند، اما شرکت قصد دارد نسخهای جدید را با شارژر USB-C به جای Lightning و احتمالاً رنگهای جدید عرضه کند. انتظار میرود که این محصولات جدید در سال آینده همراه با ایرپادهای جدید معرفی شوند.
یکی از مهمترین تحولات در حوزه نرمافزار، اضافه شدن عملکرد سمعک به محصولات اپل است. این ویژگی، که قرار است سال آینده عرضه شود، ممکن است تأثیر چشمگیری بر صنعت چند میلیارد دلاری سمعکها داشته باشد.
در سال 2025، شاهد بهروزرسانیهای بیشتری خواهیم بود، بهویژه برای AirPods Pro .اپل در حال کار بر روی بهبود راحتی و اضافه کردن ویژگیهای جدید مانند ردیابی دمای بدن و ردیابی سلامتی است، هرچند این ویژگیها هنوز در مراحل اولیه توسعه هستند.
Apple Watch نیز قرار است با حداقل یک مدل با ظاهر جدید و تمرکز بر ویژگیهای سلامتی مانند تشخیص فشار خون بالا و آپنه خواب بهروزرسانیهای قابل توجهی دریافت کند. این فناوریهای جدید قصد دارند ساعت هوشمند اپل را به سطح بالاتری از کارآمدی در زمینه سلامت و تندرستی برسانند.
انتظار میرود که سری فعلی Apple Watch عمدتاً به دلیل نبود ویژگیهای جذاب جدید در فصل تعطیلات عملکرد فروش خوبی نداشته باشد. با این حال، ویژگیهای سلامتی آینده، مانند توانایی اندازهگیری فشار خون، احتمالاً قدرت بازاریابی قابل توجهی خواهند داشت و میتوانند به فروش قابل توجهی منجر شوند.
Vision Pro، بزرگترین پوشیدنی جدید اپل از نظر اندازه فیزیکی، قرار است در سال 2024 توجهات زیادی را به خود جلب کند. با وجودی که ممکن است فروش زیادی نداشته باشد، اما نشانههایی وجود دارد که عرضه آن نزدیک است. اپل هنوز در حال تلاش برای درک نکات فروش اصلی برای هدست است، اما اعتقاد دارد که میتواند در چند سال آینده بخش بزرگی از داستان مالی شرکت شود.
در بخش آیپد، انتظار میرود که مدل پرو یک بازطراحی دریافت کند، در حالی که آیپد ایر نیز گزینهای با صفحه نمایش بزرگتر خواهد داشت. همچنین، آیپد مینی و مدلهای پایه به تراشههای سریعتر مجهز خواهند شد. در بخش مک نیز بهروزرسانیهای مهمی در راه است، از جمله MacBook Air که به زودی تراشه M3 دریافت خواهد کرد و MacBook Pro های جدیدی که در حال توسعه هستند.
اپل به نظر میرسد که به شدت بر کنترل iMessage ،نرمافزار پیامرسانی خود تمرکز کرده است. این موضوع با زوال سریع Beeper Mini، یک برنامه چت در Android که با استفاده از مهندسی معکوس iMessage را در پلتفرم Google اجرا میکرد، بیشتر تأیید شده است. این نشان میدهد که اپل به دنبال حفظ کنترل سفت و سخت بر بخش پیامرسانی خود است.
اپل باید برنامههایی مانند Beeper Mini را که برای اجرای iMessage روی Android از ترفندهایی استفاده میکنند، متوقف کند، زیرا شرکت مسئولیت حفاظت از پلتفرم و کاربران خود را دارد. با این حال اپل باید به جای محدود کردن دسترسی، خودش نسخه iMessage را برای Android ارائه دهد. Beeper، سازنده نرمافزار غیرمجاز، نکتهای معتبر دارد مبنی بر اینکه نبود iMessage برای Android امنیت و کاربردیبودن ارتباطات را بین کاربران iPhone و Android کاهش میدهد. اپل در حال پیشرفت به سمت استاندارد RCS است، اما این تغییر تا پایان سال 2024 رخ نخواهد داد.
احتمالاً اپل هرگز iMessage را برای اندروید عرضه نخواهد کرد، زیرا نگران مهاجرت مشتریان خود به اکوسیستم گوگل است. این نگرانی بر این باور استوار است که بسیاری از افراد فقط به خاطر iMessage از آیفون استفاده میکنند. iMessage یک برنامه عالی است، اما باور کردن اینکه iMessage به تنهایی دلیلی برای باقی ماندن افراد در اکوسیستم اپل باشد دشوار است.
اپل دارای راههای متعددی برای حفظ مشتریان در اکوسیستم خود است و اضافه کردن iMessage به Android به تنهایی نباید به معنای باز شدن کامل اکوسیستم باشد.اگر iMessage تنها عامل نگهدارنده کاربران در اکوسیستم اپل باشد، این مسئله نشاندهنده یک مشکل بزرگتر برای شرکت است.
زمان عرضه هدست Vision Pro Apple، که گمان میرود نسخه جدیدی از محصولات اپل باشد، در حال نزدیک شدن است.
اپل در بهروزرسانی iOS 17.3، ویژگیهای جدیدی را برای جلوگیری از دزدیده شدن آیفونها ارائه کرده است. این ویژگیها ممکن است شامل محدودیتهای امنیتی تقویت شده باشد تا دسترسی به اطلاعات حساس و تنظیمات دستگاه در صورت سرقت محدود شود. این ویژگیها میتوانند شامل نیاز به استفاده از Face ID یا Touch ID برای دسترسی به تنظیمات حساس در مکانهای ناآشنا باشد، تا از دسترسی غیرمجاز به اطلاعات مانند Apple ID، رمزهای عبور، iCloud Keychain و اطلاعات مالی جلوگیری شود.
علاوه بر این، به نظر میرسد که اپل در حال آزمایش نسخههای بتا و نسخههای آزمایشی جدیدتری از سیستمعامل visionOS شناخته میشود. این سیستمعامل جدید ممکن است در داخل محیطهای شرکتی اپل و حتی در منازل کارمندان برای آزمایش و ارزیابی استفاده شود. این نوع آزمایشها به اپل امکان میدهد تا قبل از عرضه عمومی، عملکرد و قابلیتهای سیستمعامل جدید را در شرایط واقعی بسنجد و بهینهسازیهای لازم را انجام دهد.
اپل قصد دارد در ماه ژانویه صدها کارمند خردهفروشی را به مقر خود دعوت کند تا در مورد Vision Pro آموزش ببینند، از جمله نحوه راهاندازی و فروش آن در فروشگاهها. شرکت در حال افزایش تبلیغات و نمایشهای مرتبط با Vision Pro است، و انتظار میرود که این محصول بین پایان ژانویه و فوریه روانه بازار شود، مشابه تأخیری که در عرضه اولیه ساعت اپل وجود داشت.
در دعوای با اپل، یک قاضی چهار ماه زمان نیاز داشت تا تشخیص دهد که این شرکت انحصارگر نیست و نیازی به تغییر در فروشگاه اپلیکیشن خود ندارد. اما در مورد Google، یک هیئت منصفه مرکب از شهروندان سان فرانسیسکو فقط چهار ساعت زمان لازم داشتند تا تصمیم به سختگیری بر روی Google Play بگیرند.
بر اساس نتایج تجدید نظرها، ممکن است گوگل در نهایت مجبور شود که از توافقهای جانبی برای تقسیم درآمد با برخی توسعهدهندگان خاص صرف نظر کند. همچنین، گوگل باید از اجبار استفاده از سیستم صورتحساب گوگل پلی دست بکشد و با این ادعا که یک انحصارگر است و به توسعهدهندگان کوچکتر آسیب میرساند، مواجه شود.
اما نکته مهمتر این است: ما اکنون درک بهتری از نگرش مصرفکنندگان نسبت به شرکتهای بزرگ فناوری و سلطه آنها بر بازارهای اپلیکیشن داریم. هیئت منصفه گوگل، هر چند نمونه کوچکی از مصرفکنندگان بود، اما نظر واحدی ارائه داد.
به بیان دیگر، حالا که نظرات واقعی مصرفکنندگان در سیستم قضایی بیان شدهاند، انتظار میرود که فروشگاههای اپلیکیشن اپل و گوگل برای اعمال تغییرات عمده آماده باشند.