براساس گزارشها، تراکنش فروشگاه اپ استور اپل در آمریکا شامل فروش و پرداخت به توسعهدهندگان در سال ۲۰۲۴ به بیش از ۴۰۰ میلیارد دلار رسید.
به گزارش تکناک، در آستانه کنفرانس جهانی توسعهدهندگان اپل (WWDC 2025)، این شرکت گزارشی منتشر کرده است که از رکوردشکنی بزرگ فروشگاه اپ استور در ایالات متحده حکایت میکند. براساس این گزارش، اکوسیستم اپاستور در آمریکا در سال ۲۰۲۴ موفق شد ۴۰۶ میلیارد دلار فروش و صورتحساب توسعهدهندگان ثبت کند. این رقم در مقایسه با آمار سال ۲۰۱۹ (۱۴۲ میلیارد دلار)، نزدیک به سه برابر افزایش یافته است.
این آمار از نتایج مطالعهای به دست آمده است که با حمایت مالی اپل و تلاش پروفسور آندری فرادکین از مدرسه کسبوکار کوئستروم دانشگاه بوستون و دکتر جسیکا برلی از گروه اقتصادی Analysis Group انجام شده است. در سالهای اخیر، همکاری اپل با این گروه با هدف نمایش تأثیر مثبت اپ استور بر اقتصاد دیجیتال و مقابله با فشارهای نهادهای ضدانحصار ادامه یافته است.
در بخشی از این گزارش، آمده است که ۹۰ درصد فروش و تراکنش انجامشده در اپ استور آمریکا، مشمول کمیسیون اپل نبودهاند؛ مسئلهای که کوپرتینوییها از آن بهعنوان گواهی بر حمایت خود از توسعهدهندگان یاد کرده است. همچنین، اعلام شده است که اغلب توسعهدهندگانی که کمیسیون پرداخت میکنند، زیر پوشش برنامه کسبوکارهای کوچک اپل هستند. این برنامه از سال ۲۰۲۰ آغاز شده و برای توسعهدهندگان با درآمد سالانه کمتر از یکمیلیون دلار، نرخ کمیسیون را از ۳۰ به ۱۵ درصد کاهش داده است.
این آمار درحالی منتشر میشود که اپل همچنان با فشارهای قانونی و قضایی روبهروست. ماه گذشته، قاضی ایوان گونزالس راجرز در پی شکایت شرکت اپیک گیمز، سازنده بازی فورتنایت، اعلام کرد که اپل در اجرای حکم پیشین درباره اصلاح سیاستهای پرداخت اپاستور کوتاهی کرده است. این حکم اپل را موظف میکند تا به توسعهدهندگان اجازه دهد لینک مستقیم به درگاههای پرداخت خارجی را در اپلیکیشنهای خود قرار دهند؛ جایی که اپل اجازه دریافت کمیسیون نخواهد داشت. این شرکت هماکنون در حال فرجامخواهی از این حکم است.
سالها اختلاف بر سر ساختار کمیسیونهای اپاستور باعث نارضایتی بخش زیادی از توسعهدهندگان iOS شده است. بسیاری از آنها بر این باورند که اپلیکیشنهایشان در موفقیت تاریخی آیفون نقش مهمی ایفا کردهاند و انتظار دارند اپل با قدردانی بیشتری با آنها برخورد کند، نه آنکه صرفاً آنها را بهعنوان منابع درآمدی ببیند.

برخلاف این نگاه، اپل اپاستور را زیربنای اصلی موفقیت توسعهدهندگان میداند و تأکید میکند که این پلتفرم با فراهمکردن زیرساخت انتشار، پرداخت، کشف و بازاریابی، بستری بیرقیب برای رشد کسبوکارهای نرمافزاری فراهم کرده است. برپایه این گزارش، درآمد توسعهدهندگان آمریکایی در پنج سال گذشته بیش از دو برابر شده و درآمد کسبوکارهای کوچک تنها در فاصله سالهای ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۴، رشد ۷۶ درصدی تجربه کرده است.
به نقل از تککرانچ، اپل به نقش اپاستور در دسترسی جهانی توسعهدهندگان به ۱۷۵ کشور و منطقه و جلوگیری از میلیاردها دلار تراکنش جعلی و ارائه زیرساخت توسعه ازطریق بیش از ۲۵۰ هزار API در چهارچوبهایی مانند HealthKit ،Core ML ،SwiftUI ،MapKit و Metal نیز اشاره کرده است. در بخش دیگری از گزارش، اپل جزئیاتی از درآمد توسعهدهندگان از بخشهایی را منتشر کرده است که شامل پرداخت کمیسیون نمیشوند:
- ۲۷۷ میلیارد دلار از فروش کالاها و خدمات فیزیکی
- ۷۵ میلیارد دلار از تبلیغات درونبرنامهای
- ۵۳ میلیارد دلار از فروش کالاها و خدمات دیجیتال
براساس همین دادهها، از سال ۲۰۱۹ تاکنون، فروش کالاهای فیزیکی بیش از سه برابر و درآمد حاصل از تبلیغات و خریدهای درونبرنامهای بیش از دو برابر شده است. همچنین، هزینه کاربران برای خرید خواروبار و خدمات خردهفروشی آنلاین بیش از چهار برابر افزایش یافته است.
با توجه به تشدید نظارت نهادهای قانونی در آمریکا و دیگر کشورها، به نظر میرسد ساختار کمیسیونگیری اپل و نقش انحصاری اپاستور همچنان یکی از موضوعات مهم در اکوسیستم اپل باقی خواهد ماند. با وجود گزارشهای امیدوارکننده، آینده روابط اپل با جامعه توسعهدهندگان در گرو تعادلی حساس میان درآمدزایی و شفافیت و انعطافپذیری در سیاستهای پلتفرم خواهد بود.