• صفحه اصلی
  • همه اخبار
  • تبلیغات تکناک
  • درباره ما
  • تماس با ما
اخبار تکنولوژی روز جهان و ایران
  • فناوری
    • اخبار هوش مصنوعی
    • رباتیک
    • اینترنت و شبکه
    • شبکه های اجتماعی
    • هوافضا
    • معماری
    • ورزش
    • رویداد ها
    • دوربین دیجیتال
  • کامپیوتر و موبایل
    • موبایل و تبلت
    • لپ تاپ و کامپیوتر
    • اپلیکیشن موبایل
    • نرم افزار
    • سخت افزار
    • ساعت هوشمند
    • مانیتور
    • اسپیکر و هدفون
    • سیستم عامل موبایل
    • سیستم عامل کامپیوتر
  • نقد و بررسی
    • بررسی موبایل و تبلت
    • کنسول بازی
    • بررسی لپ تاپ و کامپیوتر
    • قطعات کامپیوتر
    • نرم افزار
    • بررسی اسپیکر و هدفون
    • بررسی ساعت هوشمند
  • آموزش
    • سیستم عامل موبایل
    • سیستم عامل کامپیوتر
    • آموزش هوش مصنوعی
    • سخت افزار
  • اخبار ارز دیجیتال
    • قیمت لحظه ای ارز دیجیتال
    • ماشین حساب ارز دیجیتال
    • آموزش ارز دیجیتال
  • علمی
    • سلامت و پزشکی
    • انرژی
    • فیزیک
    • شیمی
    • نجوم
    • ورزش
    • محیط زیست
    • باستان شناسی
  • کسب و کار
    • شرکت ها
    • بورس
    • مدیریت(پروژه، کسب و کار، منابع انسانی)
    • استارتاپ ها
    • دولت الکترونیک
    • رویداد کسب و کار
  • وسائل نقلیه
    • خودرو
    • دوچرخه
    • موتور سیکلت
    • قطار
    • هواپیما
  • بازی و سرگرمی
    • کنسول بازی های کامپیوتری
    • بازی های کامپیوتر
    • بازی کنسول
    • بازی موبایل
    • فیلم و سریال
  • چند رسانه ای
    • عکس
    • ویدئو
  • اخبار داخلی
    • دانش بنیان
    • دولت الکترونیک
    • رویداد داخلی
    • بازار
    • دانشگاه
No Result
مشاهده تمامی نتایج
اخبار تکنولوژی روز جهان و ایران
  • فناوری
    • اخبار هوش مصنوعی
    • رباتیک
    • اینترنت و شبکه
    • شبکه های اجتماعی
    • هوافضا
    • معماری
    • ورزش
    • رویداد ها
    • دوربین دیجیتال
  • کامپیوتر و موبایل
    • موبایل و تبلت
    • لپ تاپ و کامپیوتر
    • اپلیکیشن موبایل
    • نرم افزار
    • سخت افزار
    • ساعت هوشمند
    • مانیتور
    • اسپیکر و هدفون
    • سیستم عامل موبایل
    • سیستم عامل کامپیوتر
  • نقد و بررسی
    • بررسی موبایل و تبلت
    • کنسول بازی
    • بررسی لپ تاپ و کامپیوتر
    • قطعات کامپیوتر
    • نرم افزار
    • بررسی اسپیکر و هدفون
    • بررسی ساعت هوشمند
  • آموزش
    • سیستم عامل موبایل
    • سیستم عامل کامپیوتر
    • آموزش هوش مصنوعی
    • سخت افزار
  • اخبار ارز دیجیتال
    • قیمت لحظه ای ارز دیجیتال
    • ماشین حساب ارز دیجیتال
    • آموزش ارز دیجیتال
  • علمی
    • سلامت و پزشکی
    • انرژی
    • فیزیک
    • شیمی
    • نجوم
    • ورزش
    • محیط زیست
    • باستان شناسی
  • کسب و کار
    • شرکت ها
    • بورس
    • مدیریت(پروژه، کسب و کار، منابع انسانی)
    • استارتاپ ها
    • دولت الکترونیک
    • رویداد کسب و کار
  • وسائل نقلیه
    • خودرو
    • دوچرخه
    • موتور سیکلت
    • قطار
    • هواپیما
  • بازی و سرگرمی
    • کنسول بازی های کامپیوتری
    • بازی های کامپیوتر
    • بازی کنسول
    • بازی موبایل
    • فیلم و سریال
  • چند رسانه ای
    • عکس
    • ویدئو
  • اخبار داخلی
    • دانش بنیان
    • دولت الکترونیک
    • رویداد داخلی
    • بازار
    • دانشگاه
No Result
مشاهده تمامی نتایج
اخبار تکنولوژی روز جهان و ایران

تک ناک » وسائل نقلیه » آیا خودروهای برقی پاک هستند؟ (بررسی ردپای کربن از تولید تا بازیافت)

آیا خودروهای برقی پاک هستند؟ (بررسی ردپای کربن از تولید تا بازیافت)

بشیری نوشته شده توسط بشیری
یکشنبه 2 آذر 1404 - 18:00
در پیشنهاد سردبیر, خودرو, وسائل نقلیه
کپی لینکاشتراک گذاری در تلگراماشتراک گذاری در توییتر

فهرست مطالب

  • 1. آلایندگی صفر (Zero Emission) در برابر چرخه عمر کامل (Lifecycle)
  • 2. فاز اول: ردپای کربن در تولید باتری
  • 3. فاز دوم: منبع تولید برق (برق پاک در برابر سوخت فسیلی)
  • 4. فاز سوم: بازیافت باتری‌های فرسوده
  • 5. مقایسه نهایی: آیا EV در طول عمر خود پاک‌تر از بنزینی است؟
  • 6. سؤالات متداول (FAQ):

خودرو‌های برقی اغلب با یک ویژگی مثبت شناخته می‌شوند و آن عدم انتشار گازهای گلخانه‌ای و کاهش چشمگیر آلاینده‌های محلی است. اما واقعا آیا خودروهای برقی پاک هستند؟ آیا واقعا کربن کمتری نسبت به خودروهای بنزینی یا دیزلی منتشر می‌کنند؟

برای پاسخ‌دادن به این سؤال، باید میزان کربن کامل این خودرو‌ها را، از استخراج مواد خام و تولید باتری گرفته تا رانندگی و در نهایت بازیافت، با خودروهای بنزینی و دیزلی مقایسه کرد. درست است که بررسی‌ها نشان می‌دهند ماشین‌های برقی معمولا کربن کم‌تری منتشر می‌کنند، اما به طور کامل پاک نیستند.

در این مقاله از تکناک همراه ما باشید تا پرسش مهم «آیا خودروهای برقی پاک هستند» را بیشتر بررسی کنیم.

01
از 06
آلایندگی صفر (Zero Emission) در برابر چرخه عمر کامل (Lifecycle)

طبق بررسی‌ها، خودرو‌های برقی هنگام رانندگی آلایندگی صفر (Zero Emission) دارند و از اگزوز آن‌ها هیچ دودی منتشر نمی‌شود. اما این تمام ماجرا نیست و شواهد فراوانی وجود دارد که نشان می‌دهد این خودروها به آن پاکی که به مردم القا شده نیستند.

در یک چرخه عمر کامل (از استخراج لیتیوم و کبالت تا تولید باتری، شارژ با برق شبکه و بازیافت)، یک ماشین برقی به طور متوسط حدود ۱۷ تا ۳۰ تن CO₂ معادل منتشر می‌کند که تقریبا نصف تا دوسوم یک خودروی بنزینی مشابه است. 

در واقع، تفاوت اصلی در منبع برق است. برای مثال، در کشوری چون لهستان که برق زغال‌سنگی است، ماشین‌های برقی چندان برتری ندارند، اما در کشور‌‌هایی با انرژی تجدیدپذیر مانند نروژ، آلایندگی تقریبا به صفر می‌رسد. بنابراین، مفهوم آلایندگی صفر EV‌ها تنها در جاده صدق می‌کند و نه در کل سیستم.

چرا آلایندگی اگزوز صفر، تمام ماجرا نیست؟

در پاسخ به سؤال آیا خودروهای برقی پاک هستند؟ باید بگوییم که آلایندگی اگزوز صفر در خودروهای برقی مربوط به مرحله رانندگی است و تمام چرخه عمر آن‌ها را شامل نمی‌شود. در واقع پاکی این خودروها به منبع برق، پروسه تولید، نوع باتری و سیاست‌های بازیافت بستگی دارد. 

پروسه تولید این خودرو‌ها در کارخانه، با آلودگی استخراج لیتیوم، کبالت و نیکل و پالایش و ساخت باتری‌های بزرگ همراه است و حدود ۶۰ تا ۹۰ درصد کربن بیشتری به نسبت خودرو‌های بنزینی تولید می‌کند. همچنین، اگر در کشوری برق از زغال‌سنگ باشد، هر کیلومتر رانندگی با ماشین برقی همچنان کربن منتشر می‌کند. در پایان عمر و به هنگام بازیافت باتری، تنها ۵ درصد از باتری‌های لیتیومی جهانی بازیافت می‌شوند.

در نتیجه، به‌طور‌کلی می‌توان گفت یک EV در چرخه عمر کامل پاک‌تر است، اما تنها وقتی که برق پاک باشد و خودرو تا ۱۵۰٬۰۰۰ کیلومتر رانده شود؛ در غیر‌ این‌ صورت، آلایندگی صفر مطلق صرفا یک شعار است.

02
از 06
فاز اول: ردپای کربن در تولید باتری

باتری‌هایی که در خودرو‌های برقی به کار می‌رود، اصلا بدون آلایندگی نیستند. در واقع، تولید این باتری‌ها انرژی زیادی (عمدتا غیر‌پاک) مصرف می‌کند و به طرق دیگر به محیط‌زیست آسیب می‌رساند. پروسه تولید باتری‌های لیتیوم-یونی این خودرو‌ها، یکی از بزرگ‌ترین منابع انتشار کربن است. به‌طوری‌که برای یک پک ۶۰ کیلووات‌ساعتی حدودا ۸ تا ۱۲ تن CO₂ معادل منتشر می‌شود؛ یعنی معادل ۵۰٬۰۰۰ کیلومتر رانندگی با یک خودروی بنزینی. 

این ردپای کربن خودروی برقی از استخراج لیتیوم (از دریاچه‌های نمک یا سنگ سخت)، کبالت (عمدتا از معادن کنگو)، نیکل و گرافیت و سپس پالایش و ساخت سلول‌ها در کارخانه‌هایی است که ۷۰٪ آن‌ها در چین با برق زغال‌سنگی کار می‌کنند. به‌طور‌کلی، باتری یک ماشین برقی حدودا ۶۵ تا ۷۰ درصد بیشتر از کل بدنه و موتور یک خودروی بنزینی کربن تولید می‌کند.

چالش استخراج مواد اولیه (لیتیوم، کبالت)

آلودگی تولید باتری در EV‌ها بسیار قابل‌توجه است. در فرایند تولید خودرو‌های برقی و ساخت باتری‌های لیتیوم-یونی آن‌ها، دو ماده اولیه، یعنی لیتیوم و کبالت استخراج می‌شود که با چالش‌های زیست‌محیطی و انرژی‌بر همراه است. استخراج هر تن لیتیوم حدود ۵۰۰٬۰۰۰ لیتر آب شیرین مصرف می‌کند، منابع آبی محلی را خشک و اکوسیستم‌های شکننده‌ آند را تهدید می‌کند.

استخراج کبالت نیز با دیزل سنگین و فراوری با برق فسیلی حدود ۱۵ تا ۲۰ کیلوگرم CO₂ به‌ازای هر کیلوگرم کبالت تولید می‌کند. در نتیجه، استخراج و تأمین این دو ماده آسیب‌های جبران‌ناپذیری ایجاد می‌کند که از شعار آلایندگی صفر دور است.

03
از 06
فاز دوم: منبع تولید برق (برق پاک در برابر سوخت فسیلی)

اگرچه خودرو‌های برقی در هنگام استفاده (رانندگی) آلایندگی تولید نمی‌کنند، اما هر یک کیلووات‌ساعت شارژ آن‌ها، بسته به ترکیب شبکه برق، با انتشار کربن همراه است. کشور‌هایی مانند چین که فسیل محور هستند، با هر ۱۰۰ کیلومتر رانندگی حدود ۸ تا ۱۲ کیلوگرم کربن منتشر می‌شود. در کشور آمریکا نیز این خودرو‌ها همچنان ۵۰ درصد پاک‌تر از بنزینی هستند. در کشورهایی مانند نروژ با برق پاک، رانندگی با EV حدودا صفر کربن و برتری تا ۸۰ درصد دارد.

چرا منبع برق شبکه ملی (نیروگاه‌ها) مهم است؟

خودرو‌های برقی آلایندگی اگزوز ندارند، اما هر کیلووات‌ساعت شارژ مستقیما از ترکیب انرژی کشور می‌آید. در شبکه‌های زغال‌محور مانند چین، رانندگی با یک EV می‌تواند تا ۷۰ آلایندگی بیشتر از یک هیبرید در هر کیلومتر تولید کند. 

این در حالی است که در شبکه‌های پاک مانند فرانسه، آلایندگی عملیاتی نزدیک به صفر است ازاین‌رو، بدون گذار سریع به انرژی تجدیدپذیر و هسته‌ای، تأثیرات زیست‌محیطی خودروی برقی بسیار محدود و حتی در کوتاه‌مدت منفی است، چون فقط آلودگی از شهر به دودکش نیروگاه منتقل می‌گردد.

04
از 06
فاز سوم: بازیافت باتری‌های فرسوده

آخرین فاز چرخه عمر خودرو‌های برقی، یعنی بازیافت باتری‌های لیتیوم-یونی، همچنان ناکارآمد و انرژی‌بر است. این به این دلیل است که تنها ۵ درصد از باتری‌های این خودرو‌ها قابل‌بازیافت هستند. (در مقابل ۹۵ درصد باتری‌های سرب-اسیدی خودروهای بنزینی).

همچنین، این فاز با برخی چالش‌های فنی نیز همراه است. جدا‌کردن لیتیوم، کبالت و نیکل به فرایندهای شیمیایی پرمصرف نیازمند است. هر تن باتری بازیافتی حدود ۲ الی ۳ تن کربن منتشر می‌کند. از طرفی، قیمت مواد بازیافتی نیز پایین است. به همین دلیل بسیاری از باتری‌ها در انبارها خاک می‌خورند یا سوزانده و دفن می‌شوند.

05
از 06
مقایسه نهایی: آیا EV در طول عمر خود پاک‌تر از بنزینی است؟

خودروهای الکتریکی (EVها)، از بدو ورود به بازار، با شعار آلایندگی صفر، دوستدار محیط‌زیست و گامی به‌سوی آینده‌ای پایدار تبلیغ شده‌اند. اما واقعا آیا خودروهای برقی پاک هستند؟ باید بگوییم که این شعار‌ها تنها بخشی از حقیقت هستند! آلایندگی EV‌ها صفر مطلق نیست؛ در واقع پاکی این خودرو‌ها نه در اگزوز، بلکه در کل زنجیره، از معدن تا نیروگاه و بازیافت، سنجیده می‌شود. 

به‌طور‌کلی، در مقایسه آلودگی خودروی برقی و بنزینی، خودروی برقی در چرخه عمر کامل حدود ۵۰ تا ۷۰ درصد انتشار کربن کمتری نسبت به خودروی بنزینی مشابه دارد، اما این موضوع به برق پاک، رانندگی طولانی‌مدت و بازیافت مؤثر وابسته است. با برق فسیلی یا تعویض زودهنگام، برتری آن‌ها به کمتر از ۳۰ درصد می‌رسد یا حتی منفی می‌شود. در نتیجه، پاکی واقعی یک ماشین برقی وابسته به زیرساخت انرژی، رفتار مصرف‌کننده و سیاست‌های بازیافت است.

آیا خودروهای برقی واقعاً “پاک” هستند؟ (ردپای کربن تولید باتری)

اگرچه در طی سال‌ها خودرو‌های برقی به‌عنوان یک فناوری دوستدار محیط‌زیست با پاکی مطلق شناخته می‌شوند، اما پروسه تولید باتری‌های لیتیوم-یونی در این خودرو‌ها بزرگ‌ترین نقطه‌ضعف زیست‌محیطی آن‌ها است. به این دلیل که این فرایند حدود ۶۵ تا ۷۰ درصد بیشتر از ساخت یک خودروی بنزینی کربن منتشر می‌کند؛ برای مثال، یک پک ۶۰ کیلووات‌ساعتی به‌تنهایی ۸ تا ۱۲ تن کربن تولید می‌کند، معادل ۵۰٬۰۰۰ کیلومتر رانندگی با یک خودرو بنزینی. 

این موضوع از استخراج پر‌ آلاینده لیتیوم و کبالت، پالایش با برق زغال‌سنگی در برخی کشور‌ها و پروسه انرژی‌بر ساخت سلول ناشی می‌شود. به‌طور‌کلی، یک EV از نخستین روز با کسری کربنی ۶ تا ۱۴ تنی وارد جاده می‌شود؛ کسری که فقط با برق پاک و رانندگی طولانی‌مدت (۲۰٬۰۰۰ تا ۸۰٬۰۰۰ کیلومتر) قابل‌جبران است. در نتیجه، شعار تبلیغاتی خودرو‌های برقی را بهتر است به «پاک» در جاده، اما آلوده در کارخانه تغییر دهیم؛ دوگانگی که ادعای «آلایندگی صفر» را زیر سؤال می‌برد.

06
از 06
سؤالات متداول (FAQ):

آیا آلودگی تولید باتری EV از آلودگی بنزین بیشتر است؟

بله. تولید باتری خودرو برقی، حدود ۶۵ تا ۷۰ درصد آلودگی بیشتر (حدود ۸ تا ۱۲ تن کربن) نسبت به کل خودرو بنزینی ایجاد می‌کند. 

سرنوشت باتری‌های فرسوده خودروهای برقی چیست؟

باتری‌های فرسوده خودرو‌های برقی در برخی موارد نادر مجدد مورد‌استفاده قرار می‌گیرند (ذخیره‌سازی انرژی خانگی/شبکه)، اما در اغلب موارد دفن یا سوزانده می‌شوند که پروسه پر آلاینده‌ای است.

برچسب‌ها: p6
بشیری

بشیری

دانش‌آموخته ارشد روانشناسی علاقه‌مند به حوزه فناوری، روانشناسی و پزشکی

مطالب مرتبط

5 گوشی هوشمند برتر برای عکاسی
بررسی موبایل و تبلت

۵ گوشی برتر برای عکاسی حرفه‌ای با بودجه محدود در سال ۲۰۲۵

نوشته شده توسط مهدی کریمی صمدی
2 آذر 1404
نقد و بررسی Lenovo LOQ 15
بررسی لپ تاپ و کامپیوتر

نقد و بررسی Lenovo LOQ 15 (15ARP9): بهترین لپ تاپ گیمینگ اقتصادی لنوو

نوشته شده توسط مهدی کریمی صمدی
2 آذر 1404
بررسی Redmi K90
بررسی موبایل و تبلت

بررسی Redmi K90 ؛ بالارده جذاب شیائومی با پردازنده پرچم‌دار

نوشته شده توسط مهدی کریمی صمدی
2 آذر 1404
پیشرفت شتابان جنگنده نسل ششم F-47؛ بوئینگ از پشت‌صحنه یک جهش تاریخی می‌ گوید
پیشنهاد سردبیر

پیشرفت شتابان جنگنده نسل ششم F-47 بوئینگ

نوشته شده توسط نرگس چالوک
2 آذر 1404
کاهش افسردگی با تماشای کمتر تلویزیون
پیشنهاد سردبیر

کاهش افسردگی با تماشای کمتر تلویزیون

نوشته شده توسط مانی
2 آذر 1404
خبر بعدی
5 گوشی هوشمند برتر برای عکاسی

۵ گوشی برتر برای عکاسی حرفه‌ای با بودجه محدود در سال ۲۰۲۵

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آذرآنلاین آذرآنلاین آذرآنلاین

پیشنهادی

قدم به قدم تا متخصص شدن در هوش مصنوعی

چگونه متخصص هوش مصنوعی شویم؟ + نقشه راه کامل

25 آبان 1404
ربات فوق‌هوشمند ممو به‌ خانه‌ها می‌ آید؟

ربات فوق‌هوشمند ممو به‌ خانه‌ها می‌ آید؟ + ویدیو

1 آذر 1404

داغ‌ترین‌های روز

لوگوی ویندوز (چهار مربع آبی) که با افکت نقص دیجیتالی (Glitch) در مقابل پس‌زمینه آبی تیره و موج‌دار (طرح Bloom ویندوز ۱۱) قرار گرفته است.

مایکروسافت تایید کرد؛ تمام ویژگی‌های اصلی هسته ویندوز ۱۱ مشکل دارند

30 آبان 1404 - به‌روزشده در 1 آذر 1404
این سه دانشگاه ایرانی در بین برترین های آسیا قرار دارند

این سه دانشگاه ایرانی در بین برترین های آسیا قرار دارند

26 آبان 1404
لوگوی ویندوز با متن سیاه در مرکز، بر روی پس‌زمینه‌ای به رنگ آبی روشن با طرح‌های مربعی پراکنده آبی و سفید.

قابلیت کپی و پیست در ویندوز ۱۱ از هوش مصنوعی پشتیبانی می‌کند

30 آبان 1404
ردپای خرابکاری اسراییلی ها در گوشی های سامسونگ

اپلیکیشن اسرائیلی گوشی های سامسونگ جنجال‌ ساز شد

26 آبان 1404
سامسونگ از سیستم جدید نصب اپلیکیشن اندروید ۱۷ پشتیبانی خواهد کرد

سامسونگ از سیستم جدید نصب اپلیکیشن اندروید ۱۷ پشتیبانی خواهد کرد

27 آبان 1404 - به‌روزشده در 29 آبان 1404
Technoc

دنیا با سرعتی خیره کننده به سمت تحقق رویاهایی می رود که تا دیروز دست نیافتنی و محال بود و بشر با گذر از دریایی از موانع یک به یک در حال تحقق آنها است.

ما در” تک ناک” تلاش می کنیم سهمی از انعکاس تحولات بی شمار فناوری و اخبار تکنولوژی داشته باشیم و در این کهکشان بی انتهای یافته های علمی و دانش محور محتوایی قابل اتکاء و اخباری موثق را از گوشه و کنار دنیا در اختیار علاقمندان و مخاطبان خود قرار دهیم.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

تازه‌ها

5 گوشی هوشمند برتر برای عکاسی

۵ گوشی برتر برای عکاسی حرفه‌ای با بودجه محدود در سال ۲۰۲۵

2 آذر 1404

آیا خودروهای برقی پاک هستند؟ (بررسی ردپای کربن از تولید تا بازیافت)

2 آذر 1404
نقد و بررسی Lenovo LOQ 15

نقد و بررسی Lenovo LOQ 15 (15ARP9): بهترین لپ تاپ گیمینگ اقتصادی لنوو

2 آذر 1404
بررسی Redmi K90

بررسی Redmi K90 ؛ بالارده جذاب شیائومی با پردازنده پرچم‌دار

2 آذر 1404

دسترسی سریع

  • فناوری
  • کامپیوتر و موبایل
  • نقد و بررسی
  • آموزش
  • ارز دیجیتال
  • علمی
  • کسب و کار
  • وسائل نقلیه
  • بازی و سرگرمی
  • چند رسانه ای
  • صفحه اصلی
  • همه اخبار
  • تبلیغات تکناک
  • درباره ما
  • تماس با ما

© Copyright 2025 Technoc.ir

No Result
مشاهده تمامی نتایج
  • فناوری
    • اخبار هوش مصنوعی
    • رباتیک
    • اینترنت و شبکه
    • شبکه های اجتماعی
    • هوافضا
    • معماری
    • ورزش
    • رویداد ها
    • دوربین دیجیتال
  • کامپیوتر و موبایل
    • موبایل و تبلت
    • لپ تاپ و کامپیوتر
    • اپلیکیشن موبایل
    • نرم افزار
    • سخت افزار
    • ساعت هوشمند
    • مانیتور
    • اسپیکر و هدفون
    • سیستم عامل موبایل
    • سیستم عامل کامپیوتر
  • نقد و بررسی
    • بررسی موبایل و تبلت
    • کنسول بازی
    • بررسی لپ تاپ و کامپیوتر
    • قطعات کامپیوتر
    • نرم افزار
    • بررسی اسپیکر و هدفون
    • بررسی ساعت هوشمند
  • آموزش
    • سیستم عامل موبایل
    • سیستم عامل کامپیوتر
    • آموزش هوش مصنوعی
    • سخت افزار
  • اخبار ارز دیجیتال
    • قیمت لحظه ای ارز دیجیتال
    • ماشین حساب ارز دیجیتال
    • آموزش ارز دیجیتال
  • علمی
    • سلامت و پزشکی
    • انرژی
    • فیزیک
    • شیمی
    • نجوم
    • ورزش
    • محیط زیست
    • باستان شناسی
  • کسب و کار
    • شرکت ها
    • بورس
    • مدیریت(پروژه، کسب و کار، منابع انسانی)
    • استارتاپ ها
    • دولت الکترونیک
    • رویداد کسب و کار
  • وسائل نقلیه
    • خودرو
    • دوچرخه
    • موتور سیکلت
    • قطار
    • هواپیما
  • بازی و سرگرمی
    • کنسول بازی های کامپیوتری
    • بازی های کامپیوتر
    • بازی کنسول
    • بازی موبایل
    • فیلم و سریال
  • چند رسانه ای
    • عکس
    • ویدئو
  • اخبار داخلی
    • دانش بنیان
    • دولت الکترونیک
    • رویداد داخلی
    • بازار
    • دانشگاه

© Copyright 2025 Technoc.ir