شرکت کشتیسازی استرالیایی Austal Australasia قراردادی تاریخی با شرکت سوئدی Gotlandsbolaget برای طراحی و ساخت یک کشتی مسافری پیشرفته و آماده به استفاده از هیدروژن به نام Horizon X امضا کرده است.
به گزارش تکناک، ارزش این قرارداد حدود ۲۷۵ میلیون دلار استرالیا (۱۷۲.۶ میلیون دلار آمریکا) است که این پروژه را به یکی از مهمترین گامها در جهت حملونقل دریایی پایدار تبدیل میکند.
کشتیای که تاریخساز میشود
این کشتی کاتاماران با سرعت بالا، با طول ۱۳۰ متر، بزرگترین کشتی کاتاماران آماده به استفاده از هیدروژن در جهان خواهد بود. این کشتی میتواند ۱۵۰۰ مسافر، محموله و ۴۰۰ وسیله نقلیه را جابجا کند و برای تأمین ارتباط مؤثر بین جزیره گوتلند و سوئد طراحی شده است.
زمانبندی پروژه
ساخت این کشتی قرار است در نیمه اول سال ۲۰۲۶ در کارخانه کشتیسازی Austal در فیلیپین آغاز شود و تحویل آن برای میانه سال ۲۰۲۸ پیشبینی شده است. این کشتی مجهز به یک سیستم پیشرانه ترکیبی پیشرفته خواهد بود که از توربینهای گاز و بخار برای بهبود کارایی و کاهش آلایندگی استفاده میکند.
![بزرگترین کشتی هیدروژنی جهان در آستانه ساخت قرار دارد](https://technoc.ir/wp-content/smush-webp/2025/02/hydrogen-powered-catamaran-1024x512.jpg.webp)
طراحی نوآورانه و فناوری سبز
Austal متعهد به استفاده از آلومینیوم سبز برای ساخت این کشتی است. این ماده با فرآیندهای کممصرف انرژی تولید میشود و به کاهش انتشار کربن کمک میکند. همچنین، طراحی هیدرودینامیکی پیشرفته این کشتی، مصرف سوخت را بهینه کرده و آن را به یک نمونه برجسته از فناوریهای سبز تبدیل میکند.
سیستم پیشرانه چندسوخته و انعطافپذیر
پدی گرگ، مدیرعامل Austal، ، از این پروژه ابراز هیجان کرد و گفت: Horizon X یک پروژه بسیار هیجانانگیز است که قابلیتهای تجاری کشتیهای فری را بازتعریف میکند. این کشتی با سیستم پیشرانه ترکیبی چندسوخته و طراحی بدنه بسیار کارآمد، پیشگام در انتقال صنعت کشتیرانی به سمت کاهش کربن است.
اهمیت استراتژیک پروژه
مدیرعامل Gotlandsbolaget، هاکان یوهانسون، نیز بر اهمیت این کشتی تأکید کرد و گفت: اکنون میتوانیم ناوگان بزرگتر کشتیهای مسافری و باری خود را با یک کاتاماران سریعالسیر و چندسوخته که آماده استفاده از هیدروژن است، تکمیل کنیم. این کشتی نه تنها برای سرعت و کارایی طراحی شده، بلکه برای پایداری، با فناوریهای پیشرفته سبز مانند سیستم پیشرانه توربین گاز که برای استفاده از هیدروژن آماده است، ساخته خواهد شد.
گامی به سوی عملیات بیاثر کربن
کشتی Horizon X برای رعایت استانداردهای زیستمحیطی سختگیرانه طراحی شده و به دنبال دستیابی به عملیات بیاثر کربن است. سیستم پیشرانه این کشتی از گازهای خروجی موتور برای کمک به حرکت کشتی استفاده میکند و به طور مؤثر باعث کاهش آلایندگیها میشود.
تأییدیه بینالمللی
این پروژه در اکتبر ۲۰۲۴ تأییدیهای از DNV دریافت کرد که نشان میدهد مطابق با مقررات بینالمللی برای نصب کشتیهای سوختگاز و هیدروژنی است.
همراستایی با مأموریت پایدار
یوهانسون افزود: ارائه خدمات به جزیره گوتلند و سوئد به روشی مسئولانه از نظر زیستمحیطی و اقلیمی در قلب مأموریت ما قرار دارد و Horizon X یک نقطه عطف مهم در این مسیر است.
پیشینه پروژه
Austal و Gotlandsbolaget نخستینبار در آوریل ۲۰۲۳ پروژه کشتی Horizon X را اعلام کردند. از آن زمان، این دو شرکت با همکاری ارائهدهندگان فناوری جهانی، سیستم پیشرانه را تکمیل و تنظیم کردهاند تا کارایی کشتی بهینه شود.
کشتی Horizon X نه تنها یک دستاورد مهم است، بلکه نمادی از تعهد صنعت کشتیرانی به پایداری و کاهش آلایندگیها محسوب میشود. این پروژه میتواند الهامبخش سایر شرکتها برای حرکت به سمت حملونقل دریایی سبزتر و پایدارتر باشد.