در ماه ژوئن، دولت ژاپن طرحی جالب برای اتصال شهرهای بزرگ با یک «نوار نقاله بزرگ» در راستای حمل بار ارائه کرد و اکنون جزئیات بیشتری از این پروژه با نام Auto Flow Road، منتشر شده است.
به گزارش تکناک، در حال حاضر برای جابهجایی بار در داخل و بین شهرها از کامیونها استفاده میشود، اما کامیونها مشکلات زیادی دارند. آنها بزرگ و پر سر و صدا هستند، باعث ترافیک میشوند، دیاکسید کربن زیادی تولید میکنند و نیاز به رانندگان انسانی دارند.
دولت ژاپن نگران کمبود رانندهها میباشد، چرا که وزارت حمل و نقل این کشور پیشبینی کرده است که تا سال ۲۰۳۰، صنعت حمل و نقل با کمبود ۳۴ درصدی راننده انسانی مواجه خواهد شد.
پروژه Auto Flow Road برای حل این مشکل طراحی شده است. این پروژه در واقع یک بزرگراه ویژه برای وسایل نقلیه باری خودران خواهد بود، که به آنها اجازه میدهد بدون اینکه در ترافیک شهری تداخل ایجاد کنند، کالاها را در طول روز و شب جابهجا نمایند.
این جادهها از فضای موجود جادهها، مانند شانهها یا وسط جادهها استفاده خواهند کرد و برخی بخشها ممکن است در تونلهای زیرزمینی ساخته شوند.
در این پروژه، انبارهایی خودکار در استانهای بزرگ ساخته خواهند شد. وقتی بار به این انبارها میرسد، لیفتراکهای خودکار آن را تخلیه و بستهبندی میکنند. سپس این وسایل نقلیه خودران به انبارهای نزدیک به مقصد منتقل میشوند.
چند دلیل برای توسعه این پروژه وجود دارد. اول اینکه، دیگر نیازی به فضای بزرگ در انبارها نیست و میتوان از مسافتهای زیاد بین انبارها استفاده کرد.
از سوی دیگر این روش میتواند ترافیک را در طول روز و شب مدیریت کند و از ازدحام جلوگیری نماید. همچنین زمان رسیدن دقیقتر خواهد بود و دیگر رانندگان انسانی کامیونها منتظر نمیمانند.
ممکن است فکر کنید که وسایل نقلیه در حال پارک در معرض سرقت یا آسیب قرار میگیرند، اما تصاویر نشان میدهند که این جادهها با یک گنبد شیشهای پوشیده میشوند.
این گنبد میتواند برای جلوگیری از دسترسی افراد غیرمجاز به محمولهها و جلوگیری از حوادث یا مشکلات ترافیکی باشد.
برای اینکه این سیستم درست عمل کند، محمولهها باید روی پالتهایی با ابعاد مشخص قرار گیرند. بستههای کوچکتر یا به اشکال نامنظم میتوانند در قفسهایی با همین ابعاد قرار بگیرند.
طبق گفته دولت ژاپن، اگر این ایده عملی شود، جایگزین کار ۱۲,۰۰۰ تا ۱۷,۰۰۰ نفر در روز خواهد شد. این میتواند یک مزیت بزرگ باشد، چون امروزه تقاضا برای خرید آنلاین روزبهروز در حال بیشتر شدن است، در حالی که نیروی کار انسانی کاهش مییابد.
البته این پروژه بسیار بزرگ میباشد و دولت ژاپن از شرکتهای خصوصی برای ساخت زیرساختها و اجزای آن دعوت به همکاری کرده است.
هدف اولیه، ساخت یک مسیر آزمایشی به طول ۵۰۰ کیلومتر بین توکیو و اوساکا است. آزمایشهای رانندگی در سال ۲۰۲۷ شروع خواهند شد و عملیات کامل آن تا اواسط دهه ۲۰۳۰ آغاز میشود.