فرانک وبر، رئیس بخش تحقیق و توسعه BMW، اعلام کرد که این خودروساز قصد کنار گذاشتن موتورهای V-8 را ندارد و همچنان به تولید آنها ادامه خواهد داد.
به گزارش تکناک،این تصمیم در حالی گرفته شده است که بسیاری از رقبا، از جمله مرسدس-بنز، به سمت استفاده از پیشرانههای کوچکتر همراه با فناوریهای هیبریدی حرکت کردهاند.
BMW که چند سال پیش تولید موتورهای V-12 را متوقف کرد، برنامهای برای حذف موتورهای V-8 ندارد. این تصمیم در شرایطی اعلام شده است که بسیاری از خودروسازان به سمت استفاده از پیشرانههای کمحجمتر و ترکیب آنها با سیستمهای الکتریکی حرکت کردهاند.
فرانک وبر، رئیس بخش تحقیق و توسعه BMW، در مصاحبهای با Automotive News که در ۱۰ فوریه منتشر شد، تأکید کرد که این شرکت به دنبال جایگزینی موتور V-8 با نمونههای کوچکتر نیست، حتی اگر فناوریهای جدید بتوانند عملکردی مشابه یا حتی برتر از V-8 ارائه دهند.
وبر در این مصاحبه گفت:
«مسئله تنها شتابگیری و عملکرد فنی نیست. موتورهای کوچکتر همراه با سیستمهای هیبریدی از نظر شتاب قابلمقایسه هستند، اما مشتریان به نرمی، صدای خاص و احساسی که یک موتور V-8 ارائه میدهد، علاقه دارند.»
![](https://technoc.ir/wp-content/smush-webp/2025/02/frank-weber_BMW-1024x653.jpg.webp)
به گفته وبر، تقاضا برای این نوع موتور همچنان در بازارهایی مانند ایالات متحده و خاورمیانه بالا است و نمیتوان انتظار داشت که یک موتور ۶ سیلندر هیبریدی بتواند بهراحتی جایگزین V-8 شود.
در مقابل، برخی رقبا مانند مرسدس-بنز رویکرد متفاوتی را در پیش گرفتهاند. برای مثال، مرسدس-بنز AMG در اقدامی بحثبرانگیز، موتور V-8 مدل C 63 را با یک پیشرانه ۴ سیلندر همراه با موتور الکتریکی در پیکربندی هیبریدی پلاگین جایگزین کرده است. این ترکیب ۶۷۱ اسب بخار قدرت تولید میکند اما در عین حال، وزن و پیچیدگی فنی خودرو را افزایش داده است.
از سوی دیگر، پورشه نیز پس از تغییر رویکرد خود در تابستان گذشته و کنار گذاشتن برنامهاش برای تمرکز بر خودروهای الکتریکی تا پایان دهه، اعلام کرد که همچنان به تولید خودروهای بنزینی، از جمله مدلهایی با موتورهای V-8، ادامه خواهد داد. این شرکت در حال سرمایهگذاری برای توسعه مدلهای بنزینی جدید است و برخلاف بسیاری از رقبا، قصد ندارد بهطور کامل به سمت الکتریکیسازی حرکت کند.
با وجود تصمیم BMW برای حفظ موتورهای V-8، این شرکت احتمالاً ناچار خواهد بود که این پیشرانهها را بیش از پیش با فناوریهای هیبریدی ترکیب کند تا استانداردهای سختگیرانه آلایندگی را رعایت کند. این رویکرد در مدل جدید M5 نیز دیده میشود؛ جایی که BMW یک موتور ۴.۴ لیتری V-8 توئین توربو را با یک موتور الکتریکی یکپارچه در گیربکس ترکیب کرده است. این پیکربندی هیبریدی پلاگین مجموعاً ۷۱۷ اسب بخار قدرت تولید میکند.
در حالی که بسیاری از خودروسازان به سمت پیشرانههای کوچکتر و فناوریهای الکتریکی حرکت کردهاند، BMW همچنان بر اهمیت موتورهای V-8 تأکید دارد و قصد دارد این پیشرانهها را، حتی با ترکیب فناوریهای هیبریدی، در خط تولید خود حفظ کند. این تصمیم نشان میدهد که هنوز تقاضای بالایی برای این نوع موتورها وجود دارد و BMW قصد دارد رضایت مشتریان سنتی خود را حفظ کند.