دبی و شرکت بورینگ کمپانی ایلان ماسک تفاهمنامهای برای احداث پروژه «دبی لوپ» امضا کردهاند و از این پروژه در روز پایانی اجلاس جهانی دولتها رونمایی کردند.
به گزارش تکناک، پروژه «دبی لوپ» یک سیستم حملونقل زیرزمینی با طول ۱۷ کیلومتر و ۱۱ ایستگاه است، که مسافران را با خودروهای الکتریکی خودران در تونلهایی تا سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت جابهجا میکند.
دبی به عنوان یکی از شهرهای پیشرو در توسعه شهری، با چالشهایی مانند: محدودیت فضا و مسائل زیستمحیطی مواجه است. همزمان با گسترش شهر، نیاز به راهکارهای کارآمد حملونقل بیش از پیش احساس میشود و اجرای این پروژه میتواند نقشی اساسی در کاهش ترافیک و مدیریت مصرف انرژی ایفا کند.
تونلهای زیرزمینی علاوه بر کاهش بار ترافیکی در سطح شهر، باعث کاهش آثار زیستمحیطی زیرساختهای جدید خواهند شد.
فهرست مطالب
پروژه دبی لوپ و همکاری ایلان ماسک
![رونمایی ایلان ماسک از پروژه دبی لوپ](https://technoc.ir/wp-content/uploads/2025/02/dubai-loop-uae-partners-with-elon-musk-for-high-speed-tunnel-network--1024x576.webp)
ایلان ماسک این پروژه را در روز پایانی اجلاس جهانی دولتها، طی بیانیهای مشترک با عمر العلماء، وزیر مشاور در امور هوش مصنوعی امارات، اعلام کرد.
او در این مراسم گفت:
«پس از تجربه این سیستم، مردم خواهند گفت: این فوقالعاده است.»
ماسک این طرح را به «کرمچاله» تشبیه کرد و آن را ابزاری برای سفر یکپارچه در شهری پرجنبوجوش و مملو از جاذبههای گردشگری دانست.
بر اساس برنامهریزیهای انجامشده، دبی لوپ ظرفیت جابهجایی ۲۰ هزار مسافر در ساعت را خواهد داشت و بیش از ۱۰۰ ایستگاه را به مراکز حملونقل اصلی و اماکن مهم شهر متصل خواهد کرد.
این پروژه با هدف ارتقای سیستم حملونقل عمومی برای ساکنان و گردشگران طراحی شده است.
حملونقل زیرزمینی، راهکاری برای مقابله با گرمای منطقه
یکی از مهمترین مزایای حملونقل زیرزمینی، کاهش تأثیرات دمای بالای منطقه است.
ماسک تأکید کرد که فضای زیرزمینی، حتی با افزایش دمای جهانی، خنکتر خواهد بود و تجربه سفری راحتتر را برای مسافران به ارمغان خواهد آورد.
همچنین او بیان کرد که این تونلها در شرایط نامساعد جوی مزایای خاص خود را دارند.
وی در این زمینه توضیح داد:
«در صورت وقوع طوفان برف یا طوفان شن، امکان پرواز وجود ندارد، اما این محدودیتها را در حملونقل زیرزمینی نداریم.»
ویژگیهای ایمنی یکی از مهمترین جنبههای طراحی این پروژه میباشد، که شرکت Boring به آن پرداخته است.
تونلی با الهام از پروژههای لاسوگاس
شرکت Boring پیشتر در پروژهای مشابه در لاسوگاس، اعلام کرده بود که تونلهای آن از استانداردهای ایمنی بالا برخوردار هستند و برای شرایط اضطراری طراحی شدهاند.
بر اساس اعلام این شرکت، داخل تونلها هیچ خطر برق فشارقوی وجود نخواهد داشت و یک سامانه تهویه اضطراری برای مدیریت دود در صورت بروز آتشسوزی در نظر گرفته شده است.
این تدابیر ایمنی با هدف ایجاد اطمینان خاطر در میان کاربران و ارتقای امنیت شبکه حملونقل زیرزمینی اتخاذ شدهاند.
با وجود این برنامهریزی گسترده، تاکنون زمانبندی دقیقی برای تکمیل پروژه دبی لوپ اعلام نشده است. ساخت چنین شبکهای با این ابعاد پیچیده، سالها زمان خواهد برد، اما اجرای آن میتواند نقطه عطفی در تحول حملونقل شهری باشد.
در حالی که بحثها پیرامون این پروژه ادامه دارد، توجه همگان به ایلان ماسک و شرکت Boring معطوف شده است تا مشخص شود که آیا آنها خواهند توانست نوآوری را با کارایی عملی ترکیب کنند و راهکاری متناسب با نیازهای یک کلانشهر در حال توسعه ارائه دهند یا خیر.