شرکت فرانسوی Beyond Aero به تازگی از جت هیدروژنی BYA-1 با طراحی جدید و بردی ۵ برابر بیشتر از مدلهای برقی رونمایی کرده است.
به گزارش تکناک، سازندگان اعلام کردهاند که این هواپیما با پیشرانه هیدروژن-الکتریکی قرار است تا سال ۲۰۳۰ وارد بازار شود و انقلابی در صنعت هوانوردی بدون آلایندگی رقم بزند.
این شرکت که فعالیت خود را در شهر تولوز فرانسه دنبال میکند، اعلام کرده است که BYA-1 نهتنها هزینههای عملیاتی را نسبت به جتهای متداول به طور چشمگیری کاهش میدهد، بلکه صدای داخل کابین را نیز تا ۵۰ درصد کمتر خواهد کرد. هرچند طرح ارائهشده در حد یک رندر گرافیکی است، اما Beyond Aero با در اختیار داشتن تیمی ۷۰ نفره، جذب سرمایهای ۴۴ میلیون دلاری و ثبت ۱۰۸ سفارش به ارزش ۹۱۴ میلیون دلار، نشان داده که با برنامهای جدی پا به عرصه هوانوردی سبز گذاشته است.
جت هیدروژنی BYA-1 بر پایه یک طراحی نوآورانه و متفاوت از جتهای رایج توسعه یافته است. در این مدل خبری از باتریهای سنگین لیتیومی نیست، بلکه نیروی پیشرانه از طریق شش سیلندر هیدروژن تأمین میشود. چهار سیلندر در دو طرف بدنه و دو سیلندر در نوک بالها نصب شدهاند و انرژی مورد نیاز شش سلول سوختی ۴۰۰ کیلوواتی را فراهم میکنند. این سلولها، هیدروژن را به برق و بخار آب تبدیل میکنند و برق تولیدشده، توربینهای جت الکتریکی را به حرکت درمیآورد. مجموع توان این پیشرانهها به ۲.۴ مگاوات معادل ۳۲۱۷ اسب بخار میرسد.
شرکت سازنده اعلام کرده است که بار کامل ۲۵۰ کیلوگرمی هیدروژن، امکان جابهجایی شش مسافر را در مسافت ۱۴۸۲ کیلومتری با سرعت کروز ۵۷۵ کیلومتر بر ساعت و در ارتفاع ۲۶ هزار پایی فراهم میکند. اگر سرعت کاهش یابد، این برد میتواند تا ۲۲۲۳ کیلومتر نیز افزایش پیدا کند.

جت BYA-1 از نظر طراحی نیز با بدنهای حجیم، دم Tشکل، جتهای دوگانه الکتریکی و مخازن نصبشده در نوک بالها، نمایی متفاوت و آیندهنگرانه دارد. این نسخه نسبت به مدل اولیه که در سال ۲۰۲۳ معرفی شده بود، پیشرفت چشمگیری در طراحی، آیرودینامیک و کاربردپذیری داشته است.
همچنین شرکت Beyond Aero مدعی است که استفاده از فنهای الکتریکی کانالدار بهجای موتورهای احتراقی Jet-A، کاهش ۹۰ درصدی قطعات متحرک و دمای عملیاتی پایینتر را به همراه دارد. علاوه بر این، بهرهگیری از طراحی ماژولار موتور و امکان تعویض آسان آنها روی زمین، هزینههای نگهداری را تا ۵۵ درصد کاهش میدهد. طبق پیشبینی شرکت، استفاده از هیدروژن سبز به جای سوخت رایج جت، باعث صرفهجویی ۱۷ درصدی در هزینه سوخت خواهد شد.

در حوزه آلودگی صوتی نیز BYA-1 عملکرد تحسینبرانگیزی دارد. این جت با استفاده از عایقهای صوتی، سطح نویز داخل کابین را حدود ۱۵ دسیبل نسبت به جتهای معمولی کاهش میدهد؛ رقمی که بر اساس مقیاس لگاریتمی دسیبل، معادل نصف شدن میزان صدای ادراکشده توسط مسافران است.
شرکت Beyond Aero در سال گذشته نیز یک سیستم پیشرانش هیدروژن-الکتریکی ۸۵ کیلوواتی را روی هواپیمای فوقسبک G1 SPYL-XL نصب کرد و موفق شد اولین پرواز سرنشیندار را با این فناوری در فرانسه انجام دهد. هرچند این هواپیما از نظر ظاهری چندان لوکس نبود، اما گامی مهم در جهت تحقق پروازهای تجاری پاک به شمار میرود.


این شرکت هماکنون در حال همکاری با آژانس ایمنی هوانوردی اروپا (EASA) برای دریافت مجوز طراحی و تعیین الزامات ایمنی و عملیاتی لازم جهت صدور گواهینامه استفاده تجاری از BYA-1 است.
با وجود مسیر دشوار پیشرو و چالشهای فراوان در صنعت پیچیده هوانوردی، شرکت Beyond Aero معتقد است که استارتآپهای چابک و جسوری مانند آنها میتوانند پیشتاز گذار به هوانوردی پاک باشند. در حالی که غولهایی مانند Airbus هنوز در این زمینه با تردید حرکت میکنند، شاید مسئولیت اثبات عملی فناوریهای جدید بر دوش بازیگران کوچکتری مانند: Beyond، ZeroAvia و Universal Hydrogen باشد؛ چرا که اگر هدف رسیدن به کربن صفر تا سال ۲۰۵۰ واقعاً جدی باشد، صنعت هوایی باید همین امروز برای آن اقدام کند.