فهرست مطالب
چین گام دیگری در مسیر پایداری صنعتی برداشته و برنامه بازیافت باتری خودروهای برقی خود را هوشمندتر و کارآمدتر کرده است.
به گزارش تکناک، اداره کل نظارت بر بازار این کشور بهتازگی پنج استاندارد ملی تازه را به تصویب رسانده تا شمار استانداردهای مرتبط با این حوزه به ۲۲ مورد برسد. این مقررات جدید، چارچوبی دقیق برای مدیریت، جداسازی و سنجش انرژی باقیمانده در باتریهای فرسوده ترسیم میکنند و با استانداردهایی نظیر «دستورالعمل بازیافت و جداسازی باتریهای خودرو» و «الگوی تشخیص انرژی باقیمانده»، تحولی در صنعت ایجاد کردهاند. به لطف اجرای این ضوابط، شرکتهای فعال در این حوزه توانستهاند نرخ بازیابی مواد حیاتی مانند: نیکل، کبالت و منگنز را به ۹۹.۶ درصد و لیتیوم را به ۹۶.۵ درصد برسانند؛ موفقیتی که نهتنها گامی مهم در حفظ محیط زیست به حساب میآیند، بلکه چرخه اقتصادی مواد ارزشمند را نیز تقویت میکنند.
در شمال چین، در کارگاه تولیدی شرکت Battery Science & Technology در تیانجین، باتریهای فرسوده خودروهای برقی فرصتی دوباره برای زندگی پیدا میکنند. این باتریها پس از انتقال به کارخانه، مراحل دقیقی از جداسازی، خردسازی و تصفیه را پشت سر میگذارند؛ فرایندی که با آن بیش از ۹۵ درصد عناصر لیتیوم بازیابی و به مواد تازهای برای تولید نسل جدید باتریها تبدیل میشوند.
01
از 02تقویت نقش پکن در قوانین بازیافت باتری خودروهای برقی
در همین راستا، چین در حال تاسیس کمیتهای ملی برای تدوین استانداردهای واحد در زمینه بازیافت باتری خودروهای برقی است. این نهاد، زیر نظر اداره کل نظارت بر بازار و وزارت صنعت و فناوری اطلاعات، مجموعهای از کارشناسان برجسته را از تمامی حلقههای زنجیره باتری (از تامین مواد خام و تولید تا جداسازی، بازیافت و استفاده مجدد) گرد هم آورده است. دامنه فعالیت این کمیته نهتنها باتریهای خودروهای برقی، بلکه سامانههای انرژی دریایی و ذخیرهسازهای انرژی را نیز شامل میشود. کارشناسان پیشبینی میکنند که استانداردهای ملی بیشتری نیز در آینده نزدیک منتشر شود.
به این ترتیب، پکن نقش خود را در شکلدهی به قوانین جهانی بازیافت باتریهای خودروهای برقی تقویت کرده است. متخصصان چینی اکنون در تدوین استانداردهای بینالمللی مشارکت دارند تا چارچوبهای ارزیابی، دستهبندی و بازیافت باتریهای نسل دوم را مشخص کنند.
یکی از گامهای برجسته در این مسیر، پذیرش پیشنهاد چین با عنوان «راهنمای جامع تخلیه عمیق در بازیافت و استفاده مجدد از باتریها» به عنوان یک پروژه رسمی در چارچوب استانداردهای بینالمللی IEC بود. امروزه نزدیک به ۴۰ کارشناس چینی در کمیتههای فنی جهانی مربوط به باتریها فعالیت دارند تا تجربه و تخصص چین در فرایند استانداردسازی جهانی حضوری پررنگ داشته باشد.

02
از 02ممنوعیت استفاده از باتریهای فرسوده در دوچرخههای برقی
چین در ادامه سیاستهای سختگیرانه خود برای ارتقای ایمنی، استفاده از باتریهای لیتیومی فرسوده در دوچرخههای برقی را ممنوع کرد؛ تصمیمی که با هدف کاهش خطر آتشسوزی و تضمین بازیافت اصولی باتریها اتخاذ شده است. در همین راستا، وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین با تدوین استانداردهای اجباری جدید از جمله «الزامات فنی ایمنی برای باتریهای لیتیوم-یونی در دوچرخههای برقی»، گامی دیگر در جهت افزایش سطح ایمنی این فناوریها برداشته است. این مجموعه اقدامات، پایهگذار الگوهای تازهای از بازیافت ایمن و پایدار باتریها شده و دولت در حال توسعه و بهروزرسانی استانداردهای ملی برای باتریهای مورد استفاده در خودروها، کشتیها و سامانههای ذخیره انرژی است.
بر اساس آمار رسمی، حجم باتریهای لیتیومی در گردش در چین در سال ۲۰۲۴ به رقم چشمگیر ۱۳۰۰ گیگاواتساعت رسیده است. پیشبینی میشود که میزان باتریهای فرسوده در سال ۲۰۲۶ به اوج خود برسد و پس از آن هر سال حدود ۳۰ گیگاواتساعت افزایش یابد. تحلیلگران معتقد هستند با تداوم روند بازیافت و استفاده مجدد کارآمد از باتری خودروهای برقی، چین قادر خواهد بود تا سال ۲۰۴۰ به خودکفایی کامل در تولید لیتیوم دست پیدا کند؛ هدفی که میتواند جایگاه این کشور را در زنجیره جهانی تامین انرژی پاک بیش از پیش تثبیت کند.