فرودگاه زوریخ به زودی از سرویس شاتل خودران روبوباس استفاده میکند که توسط شرکت ویراید توسعه یافته و نخستین پروژه تجاری اتوبوس خودران در یک فرودگاه اروپایی است.
به گزارش تکناک، روبوباس که ظرفیت جابهجایی ۹ مسافر را دارد، برای ارائه خدمات به کارکنان فرودگاه طراحی شده است. این سرویس شاتل خودران در مسیری ویژه که ورودی کارکنان در دروازه ۱۰۱ را به منطقه نگهداری در دروازه ۱۳۰ متصل میکند، حرکت خواهد کرد. طبق اعلام شرکت ویراید، این سرویس قرار است در سهماهه اول سال ۲۰۲۵ آغاز به کار کند.
این اقدام جدید پس از تجربه موفقیتآمیز روبوباس در پاریس صورت گرفته است. در جریان مسابقات تنیس رولاند گاروس ۲۰۲۴، روبوباس خدمات شاتل کارآمدی را در مسیری پنج کیلومتری ارائه داد. این پروژه بخشی از همکاری ویراید با گروه رنو برای ترویج راهحلهای حملونقل عمومی کمکربن بوده است.
شرکت ویراید تأکید کرده است که این شرکت دارای فناوری پیشرفتهای میباشد که به طور کامل تست شده است و تمامی الزامات قانونی و ایمنی فرودگاه زوریخ را رعایت میکند. علاوه بر این، شرکت تضمین میکند که تمامی الزامات حفاظت از دادهها را که در این فرودگاه تعیین شده است، رعایت خواهد کرد.
روبوباس به طور ویژه بهگونهای طراحی شده که فاقد فرمان و کابین راننده است. این اتوبوس خودران از نوع L4 میباشد و به عنوان اولین اتوبوس خودرانی که برای تولید انبوه طراحی شده، قرار است به عنوان یک سرویس عمومی برای مسافران راهاندازی شود.
این سرویس شاتل خودران روبوباس با همکاری شرکت Flughafen Zürich AG و آزمایشگاه حمل و نقل سوئیس (STL) در فرودگاه زوریخ مستقر شده است و به نوعی نقطه عطفی در گسترش راهحلهای حملونقل خودران در یک مرکز هوایی بزرگ اروپایی به شمار میرود.
شرکت ویراید در بیانیهای اعلام کرده است که روبوباس به طور خاص برای محیطهای شهری طراحی شده و قادر است در جادههای باز و در تمامی شرایط آب و هوایی بهطور ایمن حرکت کند.
همچنین این شرکت اشاره کرده است که همکاری با گروه Yutong برای تولید روبوباس، به آن اجازه داده است تا به عنوان یک وسیله نقلیه جدید برای حملونقل عمومی و خصوصی در محیطهای شهری مورد استفاده قرار گیرد.
سرویس شاتل خودران روبوباس به گونهای طراحی شده است که تجربهای خودران و بدون نیاز به فرمان یا کابین راننده برای مسافران فراهم کند. روبوباس دارای سرعتی معادل ۲۴ مایل در ساعت (حدود ۳۹ کیلومتر در ساعت) است و از سازگاری کامل با فناوری V2X برخوردار میباشد.
همچنین این وسیله نقلیه از یک سیستم سختافزاری و نرمافزاری L4 کامل بهره میبرد، که به آن امکان میدهد بدون نیاز به پدال ترمز، پدال گاز یا فرمان، حرکت کند. برد الکتریکی خالص روبوباس تا ۲۰۰ کیلومتر است و از دید ۳۶۰ درجه بدون نقطه کور بهره میبرد.
چالشهای موجود در فرودگاه زوریخ به دلیل موقعیت آن در پای کوههای آلپ و شرایط آب و هوایی پیچیده، نیازمند فناوری خودران پیشرفته بود. ویراید بر این باور است که با تواناییهای فنی قوی و تجربه اجرایی گسترده خود، این چالشها را به طور موفقیتآمیز پشت سر گذاشته و توانسته است راهحلی بالغ و قابل اعتماد برای شرایط سخت ارائه دهد.
این گام جدید، بخشی از تلاشهای مستمر شرکت ویراید در اروپا است، که پیشتر در رویدادهایی همچون مسابقات تنیس رولاند گاروس ۲۰۲۴ با ارائه خدمات شاتل خودران موفقیتهایی به دست آورده بود.