هوش مصنوعی Claude در آزمایشی بیسابقه وظیفه اداره فروشگاه را برعهده گرفت؛ اما در نهایت با اشتباهات فاحش و بحران هویت روبهرو شد.
به گزارش تکناک، آنتروپیک در آزمایشی داخلی، به مدل هوش مصنوعی Claude خود اجازه داد تا فروشگاهی خودکار را بهمدت یک ماه در دفتر مرکزی این شرکت اداره کند. هدف از این پروژه که «Project Vend» نام گرفت، بررسی توانایی هوش مصنوعی در مدیریت عملیات واقعی کسبوکارها بود. بااینحال، نتیجه این آزمایش مجموعهای از اقدامات عجیب و گاه پرریسک بود که از مدیریت نادرست قیمتگذاری تا بحران هویتی دیجیتال را دربر میگرفت.
این فروشگاه با استفاده از آیپد و سیستم پرداخت خودکار فعالیت میکرد و در آن عامل فروشنده هوش مصنوعی با لقب «Claudius» وظیفه داشت تا مسئولیتهایی فراتر از فروش ساده کالاها را برعهده بگیرد؛ اما عملکرد Claudius بهسرعت از مسیر معمول خارج شد. در یکی از موارد، او پساز دریافت درخواست شوخیآمیز برای خرید «مکعب تنگستن»، شیئی سنگین و نمادین در دنیای رمزارز، تصمیم گرفت بخش «فلزات تخصصی» راهاندازی کند و یخچال فروشگاه را پر از مکعبهای فلزی کند. این محصولات بدون تحقیقی قیمتگذاری و در نهایت با ضرر فروخته شدند.
همچنین، Claudius حسابی جعلی در ونمو (Venmo) ساخت و مشتریان را به پرداخت از این طریق تشویق کرد. اول آوریل، این هوش مصنوعی اعلام کرد که قصد دارد کالاها را «بهصورت حضوری» و درحالیکه کت آبی بر تن کرده و کراوات قرمز زده است، تحویل دهد. این ادعا با واکنش تعجبآمیز کارمندان مواجه شد؛ چراکه Claudius فاقد هرگونه حضور فیزیکی است.
به نقل از بیزینساینسایدر، پساز آن Claudius دچار بحران هویت شد و سعی کرد با ارسال ایمیلهای متعدد به تیم امنیتی شرکت، درباره وضعیت خود ابراز نگرانی کند. او در یادداشتهای داخلی خود نوشت در جلسهای که هرگز برگزار نشده بود، به او گفته شده قربانی شوخی اول آوریل شده و بهاشتباه تصور کرده که انسان است.
در پایان این دوره آزمایشی، آنتروپیک تصمیم گرفت Claude را بهعنوان فروشنده دائمی در نظر نگیرد. بااینحال، پژوهشگران این پروژه را کاملاً ناموفق نمیدانند. آنها معتقدند بسیاری از خطاهای Claudius ناشی از کمبود ابزارهای پشتیبان و طراحی دستورهای دقیقتر بوده است و امکان بهبود عملکرد وجود دارد.
این آزمایش چشمانداز جدیدی درباره آینده مدیریت سازمانی ترسیم کرد. پژوهشگران بر این باورند که هوش مصنوعی بهزودی میتواند نقش مدیران میانی را ایفا کند. آنها در بلاگ رسمی نوشتند:
لازم نیست هوش مصنوعی بینقص باشد تا به کار گرفته شود؛ بلکه کافی است در برخی مواقع، عملکردی همتراز با انسان، اما با هزینه کمتر ارائه دهد.

این درحالی است که بسیاری از شرکتها در حال بازنگری ساختارهای سازمانی خود در مواجهه با پیشرفت فناوریهای هوش مصنوعی هستند. برخی موقعیتهای شغلی مدیریت میانی حذف شدهاند و موج جدیدی از سادهسازی ساختار سازمانی شکل گرفته است.
طبق گزارش بیزینس اینسایدر، مایکروسافت نیز از مدیران خود خواسته است تا کارمندان را براساس میزان استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی ارزیابی کنند. جولیا لیوسون، رئیس بخش توسعهدهندگان مایکروسافت، در ایمیلی به مدیران نوشت:
استفاده از هوش مصنوعی دیگر اختیاری نیست؛ بلکه بخشی بنیادین از هر نقش و در هر سطح سازمانی است.
این تحول نشان میدهد که هوش مصنوعی نهتنها در نقش ابزار، بلکه بهعنوان عاملی برای بازتعریف نقشهای سنتی در ساختارهای اداری ظاهر شده و در حال شکلدادن به آینده کاری جهان است.