شرکت اپل به دنبال آن است که موتورهای جستوجوی مبتنی بر هوش مصنوعی را به مرورگر سافاری اضافه کند.
به گزارش تکناک، در حالی که گوگل درگیر بزرگترین پرونده ضدانحصار تاریخ خود است، این تصمیم اپل ممکن است ضربهای جدی به غول جستوجوی جهان وارد کند. این تحول میتواند جایگاه تاریخی گوگل را به عنوان مرورگر پیشفرض کاربران اپل به خطر بیندازد.
وزارت دادگستری ایالات متحده از سال ۲۰۲۰ پروندهای را علیه شرکت گوگل باز کرده و مدعی است که قرارداد سالانه ۲۰ میلیارد دلاری گوگل با اپل، برای پیشفرض شدن در مرورگر سافاری آیفون، آیپد و مک، مصداق رفتار ضد رقابتی است. این دادگاه سال گذشته حکم داد که گوگل به طور غیرقانونی انحصار خود را حفظ کرده و اکنون پرونده وارد فاز تعیین جریمه و راهحلها شده است.
به گزارش بلومبرگ، در همین شرایط، شرکت اپل در حال برنامهریزی برای افزودن موتورهای جستوجوی مبتنی بر هوش مصنوعی به مرورگر سافاری است.
فهرست مطالب
شهادت مهم ادی کیو
ادی کیو، معاون ارشد خدمات اپل، امروز در جریان جلسه دادگاه، تحت سوگند اعلام کرد که این شرکت «بهطور فعال» در حال بررسی ادغام موتورهای جستوجوی هوش مصنوعی مانند OpenAI، Perplexity AI و Anthropic در سافاری است.
به گفته او، افت بیسابقه حجم جستوجو در سافاری طی ماه گذشته به احتمال زیاد ناشی از گرایش کاربران به ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی به جای موتورهای جستوجوی سنتی بوده است.

کیو با ابراز اطمینان از آینده موتورهای جستوجوی هوش مصنوعی گفت: «این ابزارها چنان قابلیتهای بهتری دارند که مردم حتی بدون تغییر پیشفرضها به سمت آنها خواهند رفت.»
او همچنین تأیید کرد که اپل مذاکراتی با Perplexity داشته و در گذشته، هنگام انتخاب شریک برای هوش مصنوعی در iOS 18، گوگل و OpenAI را با یکدیگر مقایسه کرده است.
به گفته کیو، شرایط پیشنهادی گوگل برای استفاده از مدل Gemini حاوی بندهایی بود که اپل حاضر به پذیرش آنها نشد و در نهایت به همکاری با OpenAI انجامید.
جایگاه گوگل در مرورگر سافاری
شرکت گوگل اکنون نهتنها با خطر از دست دادن جایگاه پیشفرض در دستگاههای اپل روبهرو است، بلکه وزارت دادگستری آمریکا پیشنهادهایی جدی برای تغییرات ساختاری در این غول فناوری مطرح کرده است. یکی از این پیشنهادها، فروش داراییهایی مثل مرورگر کروم است. چنین تحولاتی میتوانند به طور بنیادی جایگاه گوگل را در بازار جستوجو و تبلیغات آنلاین، بازتعریف کنند.