با انتشار نسخه نهایی DLSS 4 مبتنیبر Transformer، انویدیا قصد دارد استاندارد جدیدی برای ارتقای تصویر و فریمسازی در بازیها تعریف کند.
به گزارش تکناک، انویدیا بهتازگی اعلام کرده است که مدل جدید DLSS مبتنیبر Transformer، با بهروزرسانی نسخه ۳۱۰/۳/۰ بهطور رسمی از فاز آزمایشی خارج شده است و بهزودی بهعنوان پایه اصلی فناوری ارتقای تصویر DLSS 4 جایگزین مدلهای قدیمی خواهد شد. این اقدام بخشی از برنامه گستردهتر انویدیا برای افزایش کیفیت تصویر و بهرهوری در نسل جدید کارتهای گرافیک RTX است.
مدل DLSS 4 نخستین بار در نمایشگاه CES 2025 معرفی شد و حالا با خروج از فاز بتا، آماده انتشار گسترده است. درحالیکه AMD با فناوری FSR 4 در تلاش است تا به رقیب خود نزدیک شود، DLSS همچنان بهعنوان پیشرفتهترین فناوری ارتقای وضوح تصویر در صنعت بازی شناخته میشود.

تامزهاردور مینویسد که تا پیشاز این، فناوری DLSS برپایه شبکههای عصبی پیچشی (CNN) توسعه یافته بود. این شبکهها با تحلیل پیکسلهای مجاور و تولید پیکسلهای مصنوعی، تصویر را با وضوح بیشتر بازسازی میکردند. با وجود بهبودهایی در این روش، محدودیتهای ذاتی CNNها باعث شد انویدیا بهسراغ رویکردی نوین برود. در DLSS 4، انویدیا بهجای CNN از مدل Transformer استفاده کرده است. این مدل با بررسی تکتک پیکسلهای هر فریم، تصویری بسیار دقیقتر و نزدیکتر به رزولوشن اصلی ایجاد میکند.

علاوهبر ارتقای درخورتوجه در کیفیت تصویر، مدل Transformer بهبود چشمگیر در عملکرد را ارائه میدهد. تعداد پارامترهای مدل در DLSS 4 در مقایسه با نسخههای پیشین دو برابر شده که افزایش ۳۰ تا ۵۰ درصدی عملکرد Ray Tracing را بههمراه داشته است. در کارت گرافیک RTX 5090، تأخیر اجرای DLSS از ۳/۲۵ میلیثانیه به تنها ۱ میلیثانیه کاهش یافته است.
DLSS 4 بهویژه روی کارتهای سری RTX 50 با معماری بلکول عملکردی رضایتبخش دارد. این فناوری اکنون میتواندبهجای تولید تنها یک فریم جعلی میان دو فریم واقعی، تا سه فریم را از یک فریم واقعی تولید کند. همچنین با بهینهسازی حافظه و ادغام لایههای عمودی، مدل Transformer با حجمی دو برابر در مقایسه با CNN بدون کاهش عملکرد اجرا میشود.

نکته مهمم اینکه مدل Transformer برای تمامی کارتهای سری RTX، حتی مدلهای قدیمیتر مبتنیبر معماری Turing، نیز عرضه خواهد شد. هرچند قابلیت تولید فریم فقط در مدلهای جدیدتر فعال است، کاربران نسلهای قدیمی هم از مزایایی مانند لبههای نرمتر و کاهش سایهسازی و نویز تصویری و افزایش کیفیت کلی تصویر بهرهمند خواهند شد.
انویدیا قصد دارد در ماههای آینده با انتشار نسخه پایدار DLSS، استفاده از CNNها را بهطور کامل متوقف و مدل Transformer را به هسته اصلی این فناوری تبدیل کند. بیشک DLSS 4 با این پیشرفتها به یکی از تحولات بصری مهم در دنیای بازیهای کامپیوتری تبدیل خواهد شد.