ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، تأکید کرد که سرویس تاکسیخودران این شرکت موسوم به روبوتاکسی احتمالاً در هفتههای آینده در آستین تگزاس راهاندازی میشود.
به گزارش تکناک، مدیرعامل شرکت تسلا باردیگر اعلام کرده است که سرویس خودران عمومی این شرکت با نام روبوتاکسی در آینده نزدیک راهاندازی خواهد شد. طبق اعلام رسمی او در شبکه اجتماعی X، تاریخ آغاز آزمایشی این سرویس برای روز ۲۲ ژوئن برنامهریزی شده است و نخستین مرحله آن از شهر آستین در ایالت تگزاس آغاز خواهد شد.
ماسک افزود که با توجه به حساسیت زیاد موضوع ایمنی، این تاریخ ممکن است تغییر کند. طبق برنامهریزیهای فعلی، سرویس روبوتاکسی در ابتدا با ۱۰ تا ۲۰ خودرو Model Y آغاز میشود که در محدودهای مشخص و با نظارت انسانی از راه دور فعالیت خواهند کرد.
همچنین، مدیرعامل تسلا اعلام کرد که از ۲۸ ژوئن، خودروهای جدید تسلا خواهند توانست بهطور کاملاً خودران مسیر میان کارخانه تا خانه مشتری را طی کنند. این وعده با وجود استقبال بسیاری از علاقهمندان، با تردیدهای جدی نیز مواجه شده است. ایلان ماسک پیشاز این نیز وعدههای بزرگی درباره فناوری خودران ارائه داده بود که بسیاری از آنها محقق نشدند. بهعنوان نمونه، در سال ۲۰۱۹ تسلا وعده داده بود که سرویس مشابهی تا سال بعد راهاندازی خواهد شد؛ وعدهای که هرگز عملی نشد.
به نقل از نئووین، در این میان نهادهای نظارتی ایالات متحده آمریکا نیز درباره ادعاهای تسلا محتاط هستند. سال گذشته، اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراههای آمریکا از تسلا بهدلیل بزرگنمایی در توصیف قابلیتهای ویژگی Full Self-Driving انتقاد کرد و خواستار شفافسازی و هماهنگی بیشتر بین واقعیت فنی و تبلیغات شرکت شد.

در همین حال، تسلا وارد رقابتی شده است که دیگر بدون رقیب نیست. ویمو، یکی از شرکتهای زیرمجموعه گوگل، هماکنون جزو بازیگران اصلی حوزه خودروهای خودران بهشمار میرود و هر هفته صدهاهزار سفر پولی را در شهرهایی مانند فینیکس، سانفرانسیسکو، لسآنجلس و آستین انجام میدهد. این شرکت حتی آزمایشهایی را در توکیو آغاز کرده است.
بااینحال، پیشگامبودن مشکلات خاص خود را نیز دارد. شامگاه ۸ ژوئن، گروهی از معترضان در مرکز لسآنجلس طی تظاهراتی خودروهای ویمو را کرایه کردند و پساز رسیدن خودروها، لاستیکهایشان را پنچر کردند، شیشههایشان را شکستند، روی آنها رنگ پاشیدند و سه دستگاه از آنها را آتش زدند.
این رویداد نگرانیهایی امنیتی را برای تسلا و سایر شرکتهای فعال در این زمینه ایجاد کرده است. حال این پرسش مهم مطرح میشود که اگر بتوان خودرو بدون راننده را کرایه کرد، آیا ممکن است این قابلیت برای تخریب هدفمند سوءاستفاده شود؟ تفاوت زیادی بین خرابکاری تصادفی و کرایه آگاهانه خودرو خودران به محلی خلوت برای حمله وجود دارد.
با توجه به دیدگاههای دوقطبی و گاه منفی درباره ایلان ماسک، بهویژه در پی ماجراهای مرتبط با دوج (DOGE) و درگیریهای رسانهایاش با دونالد ترامپ، احتمال حملات عمدی به خودروهای تسلا بیش از گذشته احساس میشود. پیشتر نیز گزارش شده بود که افراد به خودروهای تسلا آسیب زدهاند و نمادهایی همچون صلیب شکسته روی آنها حک کردهاند یا شعارهایی مانند «Burn More Teslas» را بر دیوارها نوشتهاند.
در جموع، اگرچه وعده جدید ماسک درباره سرویس روبوتاکسی تسلا میتواند نقطه عطفی در حملونقل هوشمند باشد، موانع فنی و مشکلات امنیتی و فشارهای نظارتی نشان میدهند که مسیر پیش رو همچنان دشوار و پیچیده است.