فیسبوک، اینستاگرام و تردز از هفته آینده آزمایش ویژگی نوتهای اجتماعی را آغاز میکنند. این قابلیت از الگوریتم رتبهبندی منبعباز مشابه ایکس بهره میبرد.
به گزارش تکناک، متا اعلام کرد که از ۱۸ مارس (۲۸ اسفند)، ویژگی جدید نوتهای اجتماعی (Community Notes) را بهصورت آزمایشی در پلتفرمهای فیسبوک، اینستاگرام و تردز در ایالات متحده فعال خواهد کرد. این قابلیت از الگوریتم متنباز امتیازدهی بهره میبرد که پیشتر در پلتفرم ایکس (توییتر سابق) استفاده شده است. بااینحال، متا در ابتدای راهاندازی، این نوتها را بهطور عمومی منتشر نخواهد کرد و ابتدا سیستم نگارش و امتیازدهی آن را آزمایش میکند.
ورج مینویسد که متا در ماه ژانویه اعلام کرده بود که قصد دارد برنامه راستیآزمایی محتوا را با نوتهای اجتماعی جایگزین کند؛ زیرا این روش «کمتر در معرض سوگیری» قرار دارد. تاکنون حدود ۲۰۰ هزار نفر کاربر برای مشارکت در این برنامه ثبتنام کردهاند؛ اما همه افراد در زمان راهاندازی نمیتوانند نوتهای اجتماعی را بنویسند و به آنها امتیاز بدهند. متا اعلام کرده است که مشارکتکنندگان را بهتدریج و بهصورت تصادفی به این برنامه اضافه خواهد کرد.

متا در بیانیهای اعلام کرد که رویکرد ایکس را در امتیازدهی نوتهای اجتماعی دنبال خواهد کرد. این یعنی مشارکتکنندگان میتوانند نوتهایی درباره محتوا بنویسند و به آنها امتیاز دهند؛ اما این نوتها فقط در صورتی منتشر خواهند شد که افرادی با دیدگاههای متنوع به توافق گستردهای درباره صحت آنها برسند. همچنین، الگوریتم امتیازدهی متنباز ایکس برای ارزیابی این نوتها استفاده خواهد شد.
بر اساس اعلام متا، ویژگی نوتهای اجتماعی محدودیت ۵۰۰ کاراکتری خواهند داشت و باید حاوی لینکی برای استناد باشند. همچنین در مرحله نخست، نوتها بدون نام نویسنده منتشر خواهند شد. برای مشارکت در نوتهای اجتماعی، کاربران باید شرایط زیر را داشته باشند:
- بزرگتز از ۱۸ سال باشند.
- حساب کاربریشان حداقل شش ماه فعال و بدون مشکل باشد.
- شمارهتلفن آنان تأیید شده یا احراز هویت دومرحلهای داشته باشد.

در ابتدا، مشارکتکنندگان امکان نوشتن نوت درباره تبلیغات را نخواهند داشت؛ اما میتوانند این قابلیت را برای «تقریباً هر نوع محتوای دیگری»، ازجمله پستهای منتشرشده متا، مدیران آن، سیاستمداران و سایر کاربران به کار بگیرند. نوتهای اجتماعی در مرحله اول به شش زبان شامل انگلیسی، اسپانیایی، چینی، ویتنامی، فرانسوی و پرتغالی عرضه خواهند شد.




متا تأکید کرد که در خارج از ایالات متحده همچنان از سیستم راستیآزمایی شخص ثالث خود استفاده خواهد کرد. بااینحال، این شرکت قصد دارد تا ویژگی نوتهای اجتماعی را در آینده بهصورت جهانی گسترش دهد. با اجرای این برنامه، متا قصد دارد مدیریت محتوا و مقابله با اطلاعات نادرست را به خود کاربران بسپارد و شفافیت بیشتری در ارزیابی صحت اطلاعات ارائه کند.