نخستین دوره لیگ مسابقات خودروهای خودران جهان در ابوظبی برگزار شد و تیم TUM آلمان عنوان قهرمانی را به دست آورد.
به گزارش سرویس خودروی تکناک، این لیگ در روز شنبه، ۱۵ نوامبر، شاهد یک رویداد تاریخی در عرصه هوش مصنوعی و رباتیک بود. در این مسابقه شش خودروی مسابقهای کاملاً خودران در فینال جهانی، رقابتی تنگاتنگ و مهیج را در پیست یاس مارینا برگزار کردند.
خودروهای مسابقهای برای اولین بار بدون راننده در چنین سطحی از رقابت در کنار یکدیگر قرار گرفتند و موفق به ثبت یک نقطه عطف مهم در تاریخ فناوریهای خودران شدند. اگرچه تیم آلمانی TUM قهرمان شد، اما تیم ایتالیایی Unimore با وجود تصادف در میانه مسابقه، جایزه سریعترین دور را کسب کرد.
خودروهای مسابقهای در این رویداد به سرعتهایی بالغ بر ۲۵۰ کیلومتر در ساعت دست یافتند و رقابت تنگاتنگی در پیست یاس مارینا، یکی از معروفترین پیستهای مسابقه در جهان به نمایش گذاشتند. تیم TUM از آلمان از جایگاه نخست آغاز کرد اما بلافاصله با فشار زیادی از سوی تیم Unimore مواجه شد. تیم Unimore به سرعت فاصله خود را با پیشتازان کاهش داد و در پیچ ششم، قبل از پایان دور دوم، از تیم TUM سبقت گرفت.

مسابقه در میانه مسیر به اوج هیجان خود رسید. هنگامی که هر دو تیم در حال رقابت برای کسب جایگاههای نخست بودند، تیم Unimore در تلاش برای سبقت گرفتن از تیم Constructor آلمان به خودروی کندتری برخورد کرد. این تصادف باعث شد که هر دو خودرو از پیست خارج شوند و در نتیجه تیم TUM فرصت پیدا کرد تا بدون رقیب، پیشتازی خود را دوباره به دست آورد. این پیشتازی تا پایان مسابقه ادامه یافت و تیم TUM توانست قهرمانی را به دست آورد.
با وجود این، تصادف Unimore نه تنها مانع از پیروزی آنها در مسابقه نشد، بلکه تیم ایتالیا موفق شد جایزه سریعترین دور مسابقه را نیز به خود اختصاص دهد. این جایزه به دلیل سرعت بالای خودروی Unimore در مسیر مسابقه و توانایی آن در رکوردشکنی زمانهای معیار داده شد. این نتیجه نشاندهنده پیشرفت چشمگیر در فناوری خودروهای خودران و دقت هوش مصنوعی در انجام وظایف پیچیده است.
بیشتر بخوانید: اولین خودروی فرمول یک آئودی رونمایی شد + تصویر
فیصل بن بانی، مشاور رئیسجمهور امارات و دبیرکل شورای تحقیقات فناوری پیشرفته، در مراسم اهدای جوایز گفت: «لیگ مسابقات خودروهای خودران جهان نشان میدهد که وقتی بلندپروازیهای جسورانه با انضباط علمی ترکیب میشوند، نتایج شگفتانگیزی به دست میآید. این فقط یک مسابقه نیست، بلکه یک آزمایشگاه است که با استفاده از آن میتوان آینده سیستمهای خودران را تسریع کرد و در عین حال اعتماد عمومی به این فناوریها را تقویت نمود.»
وی تصریح کرد: «آنچه در پیست مشاهده کردیم، نشاندهنده قدرت استعدادهای جهانی، تحقیقات دقیق و اعتقاد امارات به این است که پیشرفتها سریعتر اتفاق میافتند، زمانی که جهان را به همکاری دعوت میکنید.»
مسابقه A2RL در حال حاضر تنها در دومین فصل خود قرار دارد و به سرعت به یکی از پلتفرمهای پیشرو در تقاطع موتوراسپرت، تحقیقات هوش مصنوعی و توسعه تحرک خودران تبدیل شده است. برگزارکنندگان این رقابتها معتقد هستند که A2RL نه تنها برای پیشرفت در زمینه خودرانها مفید است، بلکه به عنوان یک «علم در حوزه عمومی» عمل میکند و الگوریتمها و سختافزارهای خودران را در شرایطی واقعی آزمایش میکند که در آزمایشگاههای معمولی امکانپذیر نیست.

در هفتههای پیش از فینال، تیمها گزارش دادند که خودروهای خودران آنها توانستهاند فاصله عملکردی خود را با خودروهایی کاهش دهند که توسط انسان رانده میشوند و در برخی جلسات از آنها نیز سریعتر عمل کنند. این پیشرفتها نقطه عطفی در صنعت خودران به حساب میآید و نشاندهنده پتانسیلهای بزرگ فناوری در این حوزه است.
فینال بزرگ روز شنبه که با حضور تیمهایی از آلمان (TUM و Constructor)، ایتالیا (Unimore و PoliMOVE)، امارات (Kinetiz و TII Racing) و دیگر تیمهای برجسته برگزار شد، بزرگترین رویداد مسابقات خودران تاریخ بوده است. مقامات این مسابقه اعلام کردند که نتایج به دست آمده در این رویداد برای تحقیقات ادامهدار در زمینههای تحرک خودران، سیستمهای ادراک، الگوریتمهای تصمیمگیری و رباتیک با سرعت بالا مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
بیشتر بخوانید: تویوتا با خودرو مفهومی bZ Time Attack وارد دنیای موتوراسپرت برقی شد
لیگ مسابقات خودروهای خودران جهان نه تنها یک نمایش قدرتمند از توانمندیهای مهندسی و فناوری است، بلکه نمونهای از همکاریهای جهانی برای پیشبرد فناوریهای نوین در دنیای واقعی محسوب میشود. این رویداد نشان داد که رقابتهای خودران، فراتر از یک سرگرمی یا نمایش تکنولوژیک است و به یک عامل محرک برای توسعه فناوریهای آینده تبدیل شدهاند، که به زودی میتوانند در صنایع مختلف و زندگی روزمره حضور داشته باشند.

















