یک تحلیلگر پیشبینی کرده است که نخستین آیپد تاشوی اپل در سال ۲۰۲۸ معرفی میشود.
به گزارش تکناک، با وجود آنکه اپل همچنان بزرگترین سهم بازار جهانی تبلت را در اختیار دارد، اما این بخش سالها است که بدون رشد قابل توجه باقی مانده است. تبلتها برخلاف گوشیهای هوشمند بهندرت تعویض میشوند و اغلب کاربران آنها را به عنوان دستگاه جانبی نگه میدارند. علاوه بر این، قیمت بالای مدلهای پیشرفته برای بسیاری از مشتریان مقرون به صرفه نیست، بهویژه هنگامی که انتخاب میان خرید یک آیفون یا آیپد مطرح باشد.
به گفته یک تحلیلگر، به همین دلایل حتی در زمان عرضه آیپد تاشوی اپل، انتظار استقبال گستردهای از آن نمیرود. استفاده از شیشه فوق نازک (UTG) در این دستگاه، که فرایند تولید آن بسیار پرهزینه است، به احتمال زیاد اپل را ناچار به افزایش قیمت خواهد کرد. این شرایط انگیزه شرکت برای ورود به بازار تبلتهای تاشو را کاهش داده است؛ در حالی که عرضه نسخه تاشوی آیفون به دلیل تقاضای بالا، توجیه اقتصادی بیشتری دارد.

بر اساس برآوردها، فرایند پیچیده تولید UTG میتواند هزینهها را تا چهار برابر افزایش دهد. مینگچی کو، تحلیلگر شرکت TF International Securities معتقد است که شرکتهای GIS و Corning در توسعه و ساخت این شیشه با اپل همکاری خواهند کرد. با وجود این، حساسیت بالای UTG به ترکهای ریز و مراحل دشوار برش، پرداخت لبهها، بازرسی، بستهبندی داخلی و خارجی و حملونقل، باعث افزایش بهای تمامشده این قطعه خواهد شد. هزینه پردازش در مرحله نهایی برای این شیشه نسبت به شیشههای معمولی گوشیهای هوشمند تا چهار برابر بیشتر تخمین زده میشود.
همچنین با توجه به ابعاد بزرگتر UTG در آیپد تاشوی اپل، افزایش مساحت سطحی به معنای افزایش بیشتر قیمت است. در چنین شرایطی، پیشبینی میشود که میزان عرضه این محصول در سال ۲۰۲۸ تنها بین ۵۰۰ هزار تا یک میلیون دستگاه باشد؛ رقمی که تولید انبوه را برای اپل از نظر اقتصادی چندان مقرون به صرفه نمیکند. این در حالی است که طبق برآوردها، آیفون تاشو پس از معرفی در سال آینده میتواند بین ۸ تا ۱۰ میلیون دستگاه فروش داشته باشد.
با وجود این، از آنجا که کو زمان عرضه آیپد تاشو را در سال ۲۰۲۸ پیشبینی کرده است، اپل هنوز چندین ماه فرصت دارد تا راهکارهایی برای کاهش هزینههای تولید بیابد. اما در صورتی که سودآوری این محصول همچنان در سطح پایین باقی بماند، احتمال لغو کامل پروژه نیز وجود دارد.