فهرست مطالب
شرکت خودروسازی آمریکایی فورد روز دوشنبه از برنامههای خود برای ورود به بازار ذخیرهسازی انرژی خبر داد تا پاسخگوی افزایش تقاضای دیتاسنترها و زیرساختهای شبکه برق باشد.
به گزارش سرویس علمی تکناک، این شرکت قصد دارد از ظرفیت تولید باتری خودروهای برقی خود در ایالات متحده برای توسعه سامانههای ذخیره انرژی در مقیاس بزرگ، به منظور تامین برق دیتاسنترها بهره ببرد. فورد برنامه دارد که کارخانه خود در گلندیل، کنتاکی را برای تولید این سامانههای ذخیره انرژی بازتجهیز کند. عرضه این سیستمها از سال ۲۰۲۷ آغاز خواهد شد و این شرکت قصد دارد ظرفیت سالانهای معادل ۲۰ گیگاواتساعت ایجاد کند. همچنین فورد برنامهریزی کرده است که طی دو سال آینده حدود ۲ میلیارد دلار برای توسعه این بخش سرمایهگذاری نماید.
برای مطالعه بیشتر: رقابت اسپیسایکس و بلو اوریجین برای ساخت دیتاسنترهای فضایی
این پروژه شامل سختافزارهای مورد استفاده در دیتاسنترها، شرکتهای خدماتی و صنایع بزرگ است. فورد برنامه دارد که ظرف ۱۸ ماه به تولید اولیه دست یابد و از تجربه گسترده تولید و فناوری باتری خود برای دیتاسنترها بهره ببرد. این اقدام پس از توافق سرمایهگذاری مشترک برای ذخیرهسازی انرژی میان فورد، SK On، SK Battery America و BlueOval SK صورت میگیرد؛ طبق این توافق، یک زیرمجموعه فورد بهطور مستقل مالک و مدیر کارخانههای باتری کنتاکی خواهد بود، در حالی که SK On مالکیت و مدیریت کامل کارخانه باتری تنسی را برعهده دارد.
حتما بخوانید: چالشها و فرصتها در مسیر تامین انرژی دیتاسنترهای هوش مصنوعی + ویدیو

بیشتر بخوانید: معرفی رسمی نسخههای برقی و EREV فورد برونکو در چین
لیزا دریک، معاون برنامههای فناوری و سیستمهای خودروهای برقی فورد توضیح داد که مشتریان تجاری شبکه برق، فرصت اصلی این کسبوکار خواهند بود و دیتاسنترها نقش ثانویه دارند؛ همچنین فورد برخی محصولات ذخیره انرژی خانگی را نیز عرضه خواهد کرد. وی تصریح کرد: «تجربه نشان داد که فناوری کانتینری پرایسماتیک LFP گزینه اصلی اکثر این مشتریان است و با توجه به مجوز ساخت این فناوری در آمریکا و بیش از یک قرن تجربه فورد در تولید مقیاس بالا، این اقدام بهطور طبیعی یک مسیر منطقی برای ما محسوب میشود.»
01
از 01پروژه ذخیرهسازی انرژی فورد برای مصارف خانگی و صنعتی
به طور مجزا، فورد قصد دارد از کارخانه BlueOval Battery Park در میشیگان برای تولید سلولهای کوچکتر باتری استفاده کند که هم برای سیستمهای ذخیره انرژی خانگی و هم برای یک وانت برقی میانرده که از سال ۲۰۲۶ عرضه میشود، کاربرد خواهند داشت. با وجود این، کارخانه میشیگان شاهد یک تغییر خواهد بود؛ تولید سلولهای آمپر ساعتی کوچکتر برای ذخیره انرژی خانگی، نشان میدهد که استراتژی فورد فراتر از مشتریان تجاری و به سمت بازار خانگی نیز گسترش خواهد یافت.
کارخانه BlueOval Battery Park در میشیگان از زمان اعلام اولیه تاکنون چندین تغییر را تجربه کرده است. فورد در فوریه ۲۰۲۳، سرمایهگذاری ۳.۵ میلیارد دلاری برای ساخت این کارخانه و تولید باتریهای LFP برای گسترش خط تولید خودروهای برقی خود را اعلام کرد. ساختوساز در سپتامبر ۲۰۲۳ متوقف شد و دو ماه بعد، فورد برنامهای بازنگریشده و با ظرفیت کمتر اعلام کرد، که ظرفیت کارخانه را به ۲۰ گیگاواتساعت کاهش داد، که حدود ۴۳ درصد کمتر از برنامه اولیه بود.

















