شرکت بریتانیایی Garagisti & Co سوپراسپرت GP1 را با موتور V-12، جعبهدنده دستی، طراحی الهامگرفته از دوران طلایی و تولید محدود ۲۵ دستگاه با قیمت پایه ۳.۳ میلیون دلار معرفی کرده است.
به گزارش تکناک، در سالهایی که صنعت خودروسازی بهسرعت به سمت الکتریکیسازی حرکت میکند و هر روز شاهد معرفی مدلهای برقی با توان و شتاب خارقالعاده هستیم، بسیاری از علاقهمندان دنیای خودرو هنوز با سکوت این ماشینهای پرقدرت کنار نیامدهاند. کارشناسان معتقد هستند که اگرچه یک سدان برقی میتواند منطقی و کارآمد باشد، اما یک خودروی سوپراسپرت واقعی نیازمند صدای اصیل و مکانیکی است تا هیجان رانندگی را به اوج برساند.

شرکت تازهکار بریتانیایی Garagisti & Co با معرفی سوپراسپرت GP1، تلاش کرده است که این تجربه سنتی و هیجانانگیز را دوباره به جادهها بازگرداند. این خودرو که در حال حاضر در قالب رندرهای دیجیتال معرفی شده است، از ترکیبی استفاده میکند که برای بسیاری از علاقهمندان حکم یک آرزوی دیرینه را دارد، که شامل موتور ۱۲ سیلندر خورجینی تنفس طبیعی، جعبهدنده دستی و انتقال قدرت به چرخهای عقب میشود. به گفته شرکت سازنده، GP1 «فقط برای لذت خالص رانندگی ساخته شده است» و تمامی عناصر آن با هدف ارائه تجربهای بیواسطه و اصیل طراحی شدهاند.
قلب تپنده GP1 یک موتور کاملاً جدید ۶.۶ لیتری V-12 تنفس طبیعی است که توسط شرکت ایتالیایی Italtecnica، یکی از معتبرترین نامها در مهندسی موتوراسپرت، توسعه یافته است. این پیشرانه توان تولید ۸۰۰ اسببخار در ۹۰۰۰ دور در دقیقه و گشتاوری بیش از ۵۱۶ پوند-فوت دارد. در این خودرو خبری از سیستمهای هیبریدی یا توربوشارژر نیست؛ فقط قدرت خام، پاسخدهی بیدرنگ و صدای اصیل یک موتور پرحجم وجود دارد.

قدرت تولیدشده توسط موتور از طریق یک جعبهدنده دستی شش سرعته Xtrac با آرایش طولی به چرخهای عقب منتقل میشود. این گیربکس که به گفته شرکت «حسی بینظیر از تعامل راننده با خودرو» ایجاد میکند، برای رانندگانی ساخته شده است که به ارتباط مستقیم با ماشین اهمیت میدهند. وزن کل خودرو تنها ۲۲۰۴ پوند (حدود یک تُن) است که در کنار توان بالا، نسبت قدرت به وزن چشمگیری را رقم میزند.
شرکت بریتانیایی Garagisti & Co برای ساخت سوپراسپرت GP1 از قطعات برندهای پیشرو در صنعت استفاده کرده است. سیستم ترمز از Brembo، سیستم تعلیق از Öhlins و سایر بخشهای کلیدی از سازندگان معتبر جهانی تأمین شدهاند. این برندها سابقهای طولانی در طراحی و تولید قطعات خودروهای مسابقهای و جادهای سطح بالا دارند و تضمین میکنند که GP1 نهتنها زیبا باشد، بلکه از نظر عملکرد نیز در بالاترین سطح قرار داشته باشد.
طراحی بدنه GP1 به دست Angel Guerra، طراح سابق Bugatti و Rimac انجام شده است. این طراحی با الهام از خودروهای افسانهای مانند: Lancia Stratos Zero و Lamborghini Countach، ترکیبی از خطوط تیز، فرمهای حجمی و تناسبات کلاسیک را به نمایش میگذارد. شرکت Garagisti & Co این طراحی را «جشنی برای فرم و یادآور عصر طلایی طراحی گوهای» توصیف میکند.

آیرودینامیک خودرو با دقت بالایی توسعه یافته است و شامل دیفیوزری عظیم در بخش عقب میشود که به گفته کارشناسان، یکی از بزرگترین نمونههای نصبشده روی یک خودروی جادهای است. چهار خروجی اگزوز بزرگ در مرکز عقب، با چراغهای LED به شکل X احاطه شدهاند تا هویت بصری متمایزی ایجاد کنند.
درون کابین سوپراسپرت بریتانیایی GP1 هیچ نمایشگر بزرگ یا کنترل لمسی مدرنی دیده نمیشود. همه چیز بر پایه سادگی و عملکرد طراحی شده است. یک تونل مرکزی برجسته بین دو صندلی قرار دارد، که میزبان کلیدهای فیزیکی و یک دستهدنده سنتی است. شرکت Garagisti & Co در این باره گفت: «همه چیز دقیقاً همانجایی است که باید باشد.» این رویکرد طراحی، از فلسفه شخصی Angel Guerra پیروی میکند: «فقط شما، خودرو و جاده پیش رو.»


سوپراسپرت بریتانیایی GP1 هماکنون در مراحل پایانی طراحی و توسعه قرار دارد و تحویل آن در ماههای آینده آغاز خواهد شد. تولید این خودرو بهشدت محدود میباشد و تنها ۲۵ دستگاه از آن ساخته خواهد شد. قیمت پایه هر نمونه حدود ۳.۳ میلیون دلار (۲.۴۵ میلیون پوند) تعیین شده است و این رقم شامل مالیات، هزینه حملونقل و شخصیسازی اختصاصی نمیشود.
بهعنوان امتیازی ویژه، نخستین ۱۲ خریدار به برنامه اختصاصی Open Doors شرکت دسترسی خواهند داشت، که فرصتی نادر برای دیدار با طراحان و مهندسان GP1، بازدید از مراحل ساخت و تجربه نزدیک از فرایند تولد این سوپراسپرت کمنظیر است.