شرکت آمریکایی GE Aerospace به تازگی با انتشار ویدیویی مفهومی، احتمال ورود خود را به رقابت طراحی و ساخت جانشینی پیشرفته برای هواپیمای افسانهای SR-71 Blackbird تقویت کرده است.
به گزارش تکناک، این ویدیو که در تاریخ ۲۸ ژوئیه منتشر شده است، رندری از یک جت مافوقصوت را به نمایش میگذارد که توسط موتور ramjet دوحالته (DMRJ) این شرکت قدرت میگیرد و با شعار تأملبرانگیز «همهچیز غیرممکن به نظر میرسد… تا زمانی که چنین نباشد» همراه است. اگرچه GE Aerospace به صورت رسمی پروژهای را تأیید نکرده است، اما انتشار چنین ویدیویی در شرایط کنونی، نشانهای از برنامهریزی جدی برای ورود به حوزه توسعه هواپیماهای مافوقصوت نسل جدید تلقی میشود.
به گزارش پایگاه خبری Global Defense News، موتور DMRJ که توسط GE Aerospace توسعه یافته است، از فناوری نوین احتراق چرخشی انفجاری یا RDC استفاده میکند. برخلاف موتورهای رایج که از احتراق پیشرونده بهره میبرند، فناوری RDC بر موج انفجاری تکیه دارد، که درون محفظهای حلقوی حرکت میکند و به شکل چشمگیری باعث افزایش راندمان سوخت و تولید نیروی پیشران میشود. این فناوری برای نخستینبار در سال ۲۰۲۴ توسط GE Aerospace معرفی شد و از آن زمان تاکنون توجه بسیاری از تحلیلگران صنعت هوافضا را به خود جلب کرده است. این شرکت ادعا میکند که موتور DMRJ قادر است به سرعتهایی فراتر از 10 ماخ (ده برابر سرعت صوت) دست یابد؛ رکوردی که اگر محقق شود، میتواند جهشی عظیم در توانمندیهای پروازی و شناسایی به حساب آید.
هواپیمای SR-71 Blackbird که توسط شرکت Lockheed Martin و در قالب پروژه Skunk Works طراحی و در دوران جنگ سرد عملیاتی شد، یکی از پیشرفتهترین هواپیماهای شناسایی راهبردی در تاریخ هوانوردی به شمار میرود. این هواپیمای بیرقیب، توان پرواز در ارتفاعاتی بالاتر از ۸۵٬۰۰۰ فوت را داشت و با سرعتی حدود 3.2 ماخ (بیش از ۳٬۹۰۰ کیلومتر در ساعت) قادر بود از تمامی موشکهای رهگیر زمان خود پیشی بگیرد. ویژگیهایی مانند سرعت بالا، ارتفاع پروازی بینظیر و سطح مقطع راداری پایین، این هواپیما را به ابزاری استراتژیک برای مأموریتهای فوقمحرمانه شناسایی در دوران تنشهای ژئوپلیتیک تبدیل کرده بود.
با وجود آنکه SR-71 سالها پیش بازنشسته شد، اما اهمیت برخورداری از هواپیمایی با قابلیتهای مشابه ـ و حتی پیشرفتهتر ـ هرگز از بین نرفته است. امروزه تهدیداتی مانند موشکهای مافوقصوت با سرعتهایی بیش از 5 ماخ (حدود ۶٬۱۷۳ کیلومتر در ساعت)، چالشی بزرگ برای هر پرنده شناسایی یا جنگی به حساب میآیند. در چنین شرایطی، توسعه جانشینی برای SR-71 با قابلیت مانور و سرعت بسیار بالا، به موضوعی راهبردی برای ارتشها و صنایع دفاعی تبدیل شده است.
در حال حاضر، شناختهشدهترین پروژه برای ساخت جانشینی معنوی برای SR-71، توسط شرکت Lockheed Martin در حال پیگیری است. این پروژه با نام SR-72 و عنوان غیررسمی «فرزند بلکبرد» (Son of Blackbird)، توسط بخش Skunk Works طراحی میشود و یکی از پیشرفتهترین برنامههای هوافضای حال حاضر به حساب میآید. برخلاف SR-71، هواپیمای SR-72 قرار است بدون سرنشین باشد و از سیستم پیشرانش ترکیبی مبتنیبر توربین (TBCC) بهره ببرد.

موتور TBCC ترکیبی از یک موتور توربوفن برای پروازهای زیرصوت و مافوقصوت و یک scramjet برای رسیدن به سرعتهای مافوقصوت بالاتر است. این ترکیب بینظیر به SR-72 این امکان را میدهد که به صورت یکپارچه و بدون نیاز به تغییر ساختاری، در تمام رنجهای سرعتی پرواز کند. گفته میشود که این هواپیما تا دهه ۲۰۳۰ وارد خدمت خواهد شد.
اکنون با انتشار ویدیوی جدید و اعلام توانمندیهای موتور DMRJ، این احتمال تقویت شده که GE Aerospace نیز در حال کار روی پروژهای مشابه است؛ پروژهای که بتواند نهتنها با SR-72 رقابت کند، بلکه شاید حتی قابلیتهایی فراتر از آن ارائه دهد. اگر موتور DMRJ واقعاً قادر به رسیدن به سرعتهایی بالاتر از 10 ماخ باشد، آنگاه GE میتواند یکی از مدعیان اصلی نسل آینده جتهای شناسایی یا رزمی مافوقصوت لقب گیرد.
بیانیه تبلیغاتی GE Aerospace در پایان ویدیو نیز بهنوعی موضع این شرکت را شفافتر میسازد. در این پیام آمده است: «هر نوآوری بزرگی با رؤیایی آغاز میشود که ابتدا دور از دسترس به نظر میرسد. ما در GE Aerospace، این رؤیاها را به واقعیت تبدیل میکنیم و مرزهای ممکن را جابهجا مینمایم، چرا که هر چیز غیرممکن، فقط تا زمانی غیرممکن است که تحقق نیافته باشد.»
با در نظر گرفتن این روندها و تحرکات اخیر، بهنظر میرسد که رقابت برای ساخت سریعترین و پیشرفتهترین جت مافوقصوت جهان وارد مرحلهای جدید و نفسگیر شده است؛ مرحلهای که ممکن است در آیندهای نهچندان دور، شاهد معرفی رسمی جانشینی برای هواپیمای SR-71 Blackbird با نامی جدید، اما با میراثی مشابه باشیم.