گوگل در حال افزودن قابلیت AI Mode به موتور جستوجوی خود است. این قابلیت بهزودی بهصورت آزمایشی برای تعدادی از کاربران در آمریکا فعال خواهد شد.
به گزارش تکناک، گوگل خود را برای انتشار عمومی ابزار AI Mode در موتور جستوجو آماده میکند. این شرکت امروز اعلام کرد که در هفتههای آینده تعداد اندکی از کاربران در ایالات متحده اولین بار تب جدیدی به نام حالت هوش مصنوعی را در موتور جستوجوی گوگل مشاهده خواهند کرد. این تب به کاربران امکان میدهد تا چتبات هوش مصنوعی متمرکز بر جستوجو را خارج از محیط آزمایشی گوگل لبز امتحان کنند.
ورج مینویسد که پلتفرمهای جستوجوی سنتی نتایج URL را براساس درخواستها یا توضیحات واردشده کاربران نمایش میدهند؛ ولی AI Mode گوگل به پرسشها پاسخهایی مبتنیبر هوش مصنوعی میدهد که از اطلاعات موجود در فهرست جستوجوی گوگل استخراج شدهاند. این ویژگی از سایر قابلیتهای هوش مصنوعی در جستوجوی گوگل متمایز که خلاصههای تولیدشده با هوش مصنوعی را در بین کادر جستوجو و نتایج وب نمایش میدهند.
حالت هوش مصنوعی در تب اختصاصی در فهرست تبهای جستوجو قرار خواهد گرفت. این تب جدید در ابتدا بهسمت چپ تبهای همه، تصاویر، ویدئوها و خرید قرار میگیرد. این حرکت پاسخ گوگل به موتورهای جستوجوی مبتنیبر مدلهای زبانی بزرگ مانند پرپلکسیتی و ویژگیهای جستوجوی ChatGPT شرکت OpenAI است. این مدلهای هوش مصنوعی اختصاصی جستوجو میتوانند به دسترسی بهتر به وب و دادههای بهروزتر از چتباتهای معمولی مانند جمنای منجر شوند. این موضوع به آنها کمک میکند تا پاسخهای دقیقتر و بهروزتری ارائه دهند.

همچنین، گوگل اعلام کرده است که فهرست انتظار کاربران آزمایشی گوگل لبز در ایالات متحده برای آزمایش AI Mode را لغو کرده است. این تغییر به بیشتر کاربران فرصت میدهد تا پیش از دردسترس قرارگرفتن عمومی، این ویژگی جدید جستوجو را آزمایش کنند. بااینحال، شایان ذکر است که حالت هوش مصنوعی همچنان فقط برای آن دسته از کاربران بزرگتر از ۱۸ سال در دسترس خواهد بود که اشتراک Google One AI Premium را خریدهاند.
علاوهبر این، گوگل برخی از قابلیتهای جدید را به حالت هوش مصنوعی اضافه کرده است. یکی از این ویژگیها ذخیره جستوجوهای گذشته در پنل جدیدی در سمت چپ است که به کاربران اجازه میدهد تا بهسرعت به موضوعات قبلی بازگردند یا سوالات دنبالهدار مطرح کنند، بدون آنکه لازم باشد مکالمه جدیدی آغاز کنند.
همچنین، کارتهای تصویری برای محصولات و مکانها در حالت هوش مصنوعی نمایش داده میشوند که اطلاعاتی مانند ساعات کاری و نظرات و امتیازات کسبوکارها، تصاویر، موجودی، جزئیات حملونقل و قیمتهای بهروز برای محصولات را ارائه میدهند. این تغییرات نشاندهنده گام بزرگ گوگل برای بهبود تجربه جستوجوی کاربران و ارائه اطلاعات دقیقتر و بهروزتر ازطریق هوش مصنوعی است.