تماس خودکار هوش مصنوعی گوگل به کاربران آمریکایی اجازه میدهد بدون تماس، اطلاعات مهم کسبوکارهای محلی را ازطریق هوش مصنوعی دریافت کنند.
به گزارش تکناک، گوگل بهتازگی قابلیت جدیدی در سرویس جستوجوی خود فعال کرده است که به کاربران آمریکایی اجازه میدهد تا از هوش مصنوعی برای برقراری تماس با کسبوکارهای محلی استفاده کنند. این ویژگی نوآورانه که اکنون برای عموم کاربران ایالات متحده در دسترس قرار گرفته است، به کاربران امکان میدهد تا بدون نیاز به صحبت مستقیم با افراد، از خدماتی مانند اطلاع از قیمت یا زمانهای در دسترس بهرهمند شوند.
قابلیت مذکور نخستین بار در ژانویه آزمایش شد و درحالحاضر، به برخی مشاغل خاص ازجمله آرایشگاههای حیوانات خانگی و خشکشوییها و تعمیرگاههای خودرو محدود است. هنگامی که کاربر در گوگل بهدنبال یکی از این خدمات جستوجو میکند، گزینهای با عنوان «بررسی قیمت با هوش مصنوعی» در زیر فهرست کسبوکارها نمایش داده میشود.
ورج مینویسد که پساز انتخاب این گزینه، گوگل اطلاعاتی مانند نوع حیوان خانگی، نژاد آن، خدمات مورد نیاز، زمان مدنظر کاربر و روش دریافت پاسخ (پیامک یا ایمیل) را از وی درخواست میکند. سپس هوش مصنوعی تماس را بهصورت خودکار برقرار و نتیجه را برای کاربر ارسال میکند. این سرویس بهویژه برای کاربران جوانی کاربردی است که براساس مطالعات، علاقهای به تماسهای تلفنی ندارند.

رابی استاین، معاون بخش محصولات جستوجوی گوگل، اعلام کرد که این قابلیت از ترکیب مدل هوش مصنوعی جمنای و فناوری تماس خودکار Duplex بهره میبرد. به گفته او، وقتی تماس برقرار میشود، ابزار تماس خود را بهعنوان «هوش مصنوعی از طرف گوگل» معرفی میکند و هدف آن دریافت اطلاعات لازم از فروشگاه بهنمایندگی از مشتری است. این تماسها بهگونهای طراحی شدهاند که کاربر را از مکالمههای زمانبر بینیاز میسازند و پاسخ نهایی شامل اطلاعاتی مانند زمانهای در دسترس یا قیمت خدمات، بهصورت پیامک ارسال میشود.
همچنین، گوگل در حال آزمایش قابلیتی جدید با عنوان Deep Search در حالت AI Mode است که به کاربران امکان میدهد تا پاسخهایی تحلیلی و چندمرحلهای از پرسوجو دریافت کنند. در این حالت، مدل هوش مصنوعی ابتدا درباره سؤال کاربر استدلال و پرسشهای مرتبطی را برای جستوجوی عمیقتر طراحی و در طول فرآیند، نتایج خود را بررسی و اصلاح میکند.

استاین دراینباره گفت:
مدل حین تولید پاسخ، خود را درگیر زنجیرهای از استدلالهای چندمرحلهای و بهطور پویا سؤالات بیشتری میکند تا پاسخ نهایی دقیقتر باشد.
این قابلیت نیز بهزودی برای کاربران دارای اشتراک AI Pro و AI Ultra ازطریق گوگل لبز منتشر خواهد شد. با این اقدام، گوگل گام دیگری برای ترکیب هوش مصنوعی با ابزارهای کاربردی روزمره برمیدارد و آیندهای را ترسیم میکند که در آن، تماسهای تلفنی نیز ازطریق هوش مصنوعی انجام خواهند شد.