در اقدامی نوآورانه برای ایمنی بیشتر در رانندگی، شرکت گوگل از طریق بخش خودرویی Waymo فناوری جدیدی را برای کنترل رفتار رانندگان پرخطر معرفی کرده است.
به گزارش تکناک، این فناوری جدید با نظارت بر رفتار راننده و استفاده از حسگرهای پیشرفته، به اصلاح رفتارهای خطرناک او میپردازد و در مواقع ضروری حتی کنترل خودرو را به طور خودکار به دست میگیرد، همچنین به خودروهای دیگر سیگنال میدهد.
این سیستم نظارتی نوین با استفاده از تکنولوژیهای پیشرفته، از جمله حسگرهای سرعت، شتاب، ترمز و زاویه گردش فرمان، اطلاعات لازم را جمعآوری و تجزیهوتحلیل میکند تا با اطمینان از عملکرد صحیح راننده و حفظ امنیت در جادهها، وارد عمل شود.
این فناوری به نحوی طراحی شده که قادر است تشخیص دهد آیا راننده در حال انجام رفتارهای غیرایمن یا خطرناک است و در صورت لزوم، اقدامات اصلاحی را اجرا کند.
از جمله ویژگیهای اصلی این سیستم، هشدارهای بصری و صوتی است که به راننده درباره رفتارهای نامناسب اطلاع میدهد. به عنوان مثال، تغییر مسیر سریع بدون استفاده از چراغ راهنما یا ترمزهای ناگهانی و بیمورد میتوانند باعث ارسال هشدار به راننده شوند.
در موارد شدیدتر، این سیستم به خودروهای اطراف نیز سیگنال ارسال میکند تا رانندگان دیگر را از وجود راننده خطرناک آگاه کند. یکی از قابلیتهای جالب و قابل توجه سیستم، این است که در شرایط خاص، به طور خودکار کنترل خودرو را به دست میگیرد و میتواند برای مدت نامشخصی این کنترل را ادامه دهد تا از بروز حادثه جلوگیری کند.
همچنین این فناوری قادر به شناسایی و یادگیری سبک رانندگی خاص هر فرد است و این اطلاعات را به عنوان یک معیار اصلی برای مقایسه و تشخیص رفتارهای غیرعادی و کنترل رفتار رانندگان پرخطر ذخیره میکند.
به عنوان مثال، اگر رانندهای که اغلب در مسیر مستقیم رانندگی میکند، ناگهان به طور غیرعادی از مسیر منحرف شود، این سیستم میتواند با ارسال یک هشدار، راننده را از خطر احتمالی آگاه کند. این هشدارها برای مواقعی طراحی شدهاند که انحرافات کوچک و غیرعادی اتفاق میافتد، به طوری که حتی سیستمهای معمول هشدار خروج از خط هم به آن واکنش نشان نمیدهند.
در این اختراع بهصراحت اشارهای به جمعآوری و فروش دادهها برای مقاصد تجاری نشده است، اما با توجه به سابقه برخی از خودروسازان بزرگ در استفاده از دادههای مربوط به رانندگان برای اهداف تجاری، گمانهزنیها مبنی بر آن است که گوگل ممکن است از این دادهها برای توسعه نرمافزارهای جدید یا حتی مقاصد تجاری بهره ببرد.
گزارشهای اخیر درباره جمعآوری دادهها توسط شرکتهای خودروسازی نظیر Toyota، Honda، Hyundai و General Motors، نشاندهنده اهمیت و ارزش اطلاعات رانندگی در دنیای امروز است.
شایان ذکر است که اختراعات، اغلب به معنای آمادگی برای عرضه فوری در بازار نیستند و بیشتر به منظور حفاظت از ایدههای جدید و احتمالی در آینده ثبت میشوند. بنابراین، بعید به نظر میرسد که این سیستم در آینده نزدیک به صورت عملیاتی در دسترس باشد.
از طرف دیگر، مسائل قانونی و حقوقی بسیاری پیرامون این فناوری مطرح است، به ویژه در مورد زمان و شرایطی که این سیستم میتواند برای کنترل رفتار رانندگان پرخطر، کنترل خودرو را به دست گیرد. پیادهسازی چنین فناوری ممکن است با چالشهای قانونی و حقوقی متعددی مواجه شود که احتمال دارد فرایند اجرایی آن را به تأخیر بیاندازد.
با توجه به پیشرفت سریع فناوری در صنعت خودرو، ممکن است در آیندهای نزدیک خودروهایی ساخته شود که بتوانند رفتارهای خطرناک راننده را اصلاح کنند و در مواقع ضروری، کنترل رانندگی را به دست گیرند.
شاید در چند دهه آینده، خودروها به گونهای پیشرفته شوند که وقتی راننده بیاحتیاطی کند، به طور خودکار مداخله نمایند و حتی رانندگان پرخطر را به مراجع قانونی گزارش دهند.