شرکت Hyperloop Transportation Technologies (HTT) در حال اجرای پروژهای جاهطلبانه با نام HyperPort است که میتواند شیوه حملونقل بار در برزیل را به طور کامل متحول کند.
به گزارش تکناک، این پروژه قصد دارد با احداث یک راهآهن پرسرعت در برزیل، کانتینرهای ۴۰ فوتی (۱۲.۲ متری) را درون یک لوله با خلأ نسبی و با سرعتی نزدیک به ۵۹۵ کیلومتر بر ساعت جابهجا کند؛ سرعتی که با حملونقل هوایی رقابت خواهد کرد.
مطالعات اولیه این پروژه توسط LabTrans در دانشگاه فدرال سانتا کاتارینا و با همکاری شرکت لجستیکی EGA Group انجام شده است. این تحقیقات نشان میدهد که اجرای HyperPort نهتنها از نظر اقتصادی، بلکه از جنبههای فنی نیز امکانپذیر است. هدف این پروژه، ایجاد مسیری از بندر سانتوس به سائوپائولو و فراتر از آن، با عبور از شهرهای مهم و مسیرهای حملونقل دریایی است.
بندر سانتوس که در سال ۲۰۲۴ بیش از ۵ میلیون TEU (واحد معادل کانتینر ۲۰ فوتی) را جابهجا کرده است، بزرگترین و مدرنترین بندر کانتینری در آمریکای لاتین به حساب میآید. روزانه بین ۳,۰۰۰ تا ۱۵,۰۰۰ کامیون از این بندر عبور میکنند و مسیر کوهستانی ۹۷ کیلومتری تا سائوپائولو بسته به ترافیک، حدود دو ساعت طول میکشد.
پروژه HyperPort قصد دارد این مسیر را به طور چشمگیری کوتاه کند. کپسولهای Hyperloop برای حمل کانتینرهای ۴۰ فوتی (برابر با دو TEU) طراحی شدهاند و میتوانند این مسافت را در ۲۰ تا ۳۰ دقیقه طی کنند. این سیستم نهتنها باعث کاهش زمان حملونقل میشود، بلکه با کاهش ۴,۰۰۰ کامیون روزانه از جادهها، به بهبود ترافیک و کاهش آلودگی کمک خواهد کرد.
در حال حاضر، تمرکز HTT بر مسیر ۱۶۹ کیلومتری سانتوس – کمپیناس است، که از نظر اقتصادی، سودآورترین بخش پروژه محسوب میشود. بر اساس پیشبینیهای صورتگرفته، روزانه ۴,۸۱۰ کپسول بین سائوپائولو و سانتوس و ۴,۱۵۶ کپسول بین سائوپائولو و کمپیناس جابهجا خواهند شد.

ساخت HyperPort نیازمند سرمایهگذاری کلانی میباشد. هزینه احداث و زیرساختهای این پروژه ۹.۶ میلیارد دلار برآورد شده است، در حالی که هزینه عملیاتی آن که شامل بهرهبرداری، نیروی انسانی، نگهداری و انرژی میشود، در طول عمر این مسیر به ۱.۶ میلیارد دلار خواهد رسید. انتظار میرود که مسیر سانتوس – کمپیناس بهتنهایی ۱۷.۱ میلیارد دلار درآمد ایجاد کند.
در مجموع، هزینه عملیاتی کل پروژه ۵۴۹ کیلومتری از بندر سانتوس تا سائو ژوزه دو ریو پرتو به ۲.۸ میلیارد دلار خواهد رسید و درآمد سالانه این مسیر در حدود ۵۳۵ میلیون دلار پیشبینی شده است. اگر دولت برزیل تأمین مالی این پروژه را بر عهده بگیرد، نرخ بازده داخلی (IRR) آن ۶۲.۷ درصد و ارزش فعلی خالص (NPV) آن ۴.۸ میلیارد دلار برآورد شده است، که این پروژه را به سرمایهگذاری جذابی تبدیل میکند. حتی در صورتی که ۲۵ درصد از هزینه ساخت توسط بخش خصوصی تأمین شود، پروژه همچنان از نظر مالی سودآور خواهد بود. علاوه بر این، امکان تأمین مالی از طریق مشارکتهای عمومی-خصوصی (PPP) نیز بررسی خواهد شد.
شرکت HTT این پروژه را یک سرمایهگذاری بلندمدت میداند و تأثیرات زیستمحیطی آن را در نظر گرفته است. طبق برآوردهای انجامشده، کاهش انتشار CO2 به میزان ۹۰۶ تن در روز تا سال ۲۰۶۰ پیشبینی شده است. علاوه بر این، صرفهجویی اقتصادی ناشی از کاهش تصادفات، کاهش آلودگی هوا و استهلاک جادهها میتواند تا ۲ میلیارد دلار ارزش افزوده داشته باشد.
مرحله بعدی پروژه، تکمیل مطالعه امکانسنجی فنی، اقتصادی و زیستمحیطی (EVTEA) خواهد بود. پس از انجام این مطالعات، تصمیمگیری در مورد تأمین مالی و دریافت تأییدیههای دولتی، سرنوشت این پروژه را مشخص خواهد کرد.
پروژه HyperPort با چشمانداز تحول در حملونقل بار برزیل، نهتنها میتواند زمان جابهجایی را بهطور چشمگیری کاهش دهد، بلکه نقش مهمی در کاهش آلودگی و هزینههای اقتصادی ایفا خواهد کرد. با وجود این، برای تحقق این ایده آیندهنگرانه، چالشهای بزرگی در زمینه تأمین مالی و اجرایی پیش رو خواهد بود.